RADAR

Sofa Screenings

BOZAR AT HOME

Maak het je gemakkelijk thuis in de zetel, laat je verbeelding de vrije loop en reis mee met BOZAR door de wereld van de film. We hebben voor jou een greep uit de interessantste, meest ontroerende of adembenemende films, documentaires, videopodcasts en series geselecteerd om op elk uur van de dag of nacht te ontdekken.

Delphine et Carole, Insoumuses  - Callisto Mc Nulty

Deze film brengt de vriendschap tussen actrice Delphine Seyrig (Peau d’âne, Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles) en Carole Roussopoullos in beeld, net als hun strijd, woede, video’s en televisieoptredens. Een wezenlijk elementaire film over feminisme en de kracht van de camera! Een leuke en ‘betoverende’ documentaire. Een film over een scherpzinnig feminisme, toegankelijk voor iedereen.

Deze film was in september 2019 bij ons te zien in het kader van FORUM BERLINALE en gratis door ARTE aangeboden tot 2 mei 2020. 

 

My Journey from Marine to Actor (Adam Driver, TED Talks Live)

Deze ‘Ted Talk’ combineert als geen ander onze liefde voor persoonlijke ontplooiing, verhalen die uit het leven gegrepen zijn en film. Hier vertelt een groot hedendaags acteur ons zijn levensverhaal op een unieke en ludieke manier. Krijg je er maar niet genoeg van? Dan kan je hem in The Report ook aan het werk zien in een van zijn recentste rollen. De film ging in oktober in première.

 

ARDE MADRID - Paco Leon (TV series – 8 x 30min)

In 2018 schotelden we je tijdens Are You Series de eerste twee afleveringen van deze reeks voor. Nu krijg je de kans om de rest van de avonturen van dit spionnenduo ten tijde van het Franco-regime te volgen en om in het spoor van Ava Gardner de glamour van het Madrid van toen te ontdekken.

Gratis beschikbaar op Auvio

 

GR5 - Gert Goovaerts & Linnsey Peeters

Deze nieuwe Belgische reeks belooft flink wat stof te doen opwaaien en zit vol intriges, adembenemende landschappen en puike acteerprestaties. Mis deze nieuwe parel van de VRT niet. Elke zondag op tv en beschikbaar via vrt.nu.

Gratis beschikbaar op vrt.nu  

 

Hissène Habré, une tragédie tchadienne - Mahamat Saleh-Haroun (France/Tchad, 82 minutes, 2016) 

We brengen een ode aan de Tsjadische filmregisseur Mahamat Saleh-Haroun, die in 2010 te gast was bij BOZAR voor de vertoning van zijn langspeelfilm Un Homme Qui Crie, waarmee hij dat jaar de juryprijs in de wacht sleepte op het filmfestival van Cannes. Het IDFA biedt je nu de kans om een recentere documentaire van deze regisseur te ontdekken, over de terreur in Tsjaad onder dictator Hissen Habré.

Gratis beschikbaar

 

Whose Country - Mohamed Siam (USA, 60 minutes, 2016)

In de marge van L’Heure d’Hiver: Le Caire en in samenwerking met Cinema Galeries nodigde BOZAR de Egyptische regisseur Mohamed Siam uit om zijn recentste documentaire Amal en het post-revolutionaire Egypte voor te stellen en te bespreken. Zijn voorgaande film, Whose Country, brengt het begin van het protest tegen het regime van president Hosni Moebarak in de straten van Caïro in beeld.

Gratis beschikbaar

 

Losing Ground – Kathleen Collins (USA, 86 minutes, 1982)

Samen met Julie Dash, in 2018 nog onze eregast op het Afropolitan Festival, schreef Kathleen Collins als eerste zwarte regisseuse filmgeschiedenis met Losing Ground (1982), waarin ze een verhaal vertelt voor een breed publiek. Negen jaar voor de release van haar meesterwerk Daughters of the Dust voerde deze Afro-Amerikaanse vrouw een strijd voor erkenning in een filmindustrie waar blanke mannen de plak zwaaiden. Ter illustratie van het onrecht waartegen ze moest opboksen: Losing Ground werd zelfs nooit in de zalen vertoond.

Wie meer te weten wil komen over Kathleen Collins kan bij Film Comment terecht voor een vergelijking tussen Losing Ground en andere hoogtepunten in de filmgeschiedenis.

 

Apichatpong Weerasethakul

Terwijl Apichatpong Weerasethakul aan zijn nieuwe film Memoria werkt, kunnen wij gratis van zijn recentste kortfilm Blue genieten dankzij de Opéra National de Paris. Het is inmiddels tien jaar geleden dat de cineast te gast was bij BOZAR voor de vertoning van zijn bejubelde film Uncle Boonmee. Sindsdien bouwde hij gestaag verder aan een opmerkelijk en uitermate poëtisch oeuvre, vervuld van de alledaagse magie uit de Thaise cultuur en een rijkdom aan klanken. Die beschrijving zit meteen ook zijn kortfilm Blue als gegoten.

En nu we het toch al over de rijke klank in zijn films hebben gehad, mogen we uiteraard de prachtige geluidsopnames op zijn album Metaphors uit 2017 niet vergeten, een compilatie van klanken vastgelegd op uiteenlopende filmlocaties, met een weelderige verwevenheid aan geluiden die je meevoeren naar de Thaise jungles en rivieren, en die je hier en daar trakteren op een verrassing. Warm aanbevolen!

Blue – Apichatpong Weerasethakul (Thaïlande, 12 minutes, 2018)

Cemetery of Splendour – Apichatpong Weerasethakul (Thaïlande, 122 minutes, 2015)

En nu we het toch al over de rijke klank in zijn films hebben gehad, mogen we uiteraard de prachtige geluidsopnames op zijn album Metaphors uit 2017 niet vergeten, een compilatie van klanken vastgelegd op uiteenlopende filmlocaties, met een weelderige verwevenheid aan geluiden die je meevoeren naar de Thaise jungles en rivieren, en die je hier en daar trakteren op een verrassing. Warm aanbevolen!

Metaphors – Apichatpong Weerasethakul (audio, 2017)

 

Lawrence Abu Hamdan (installaties, performances, videos)

Lawrence Abu Hamdan omschrijft zichzelf als een “privéluisteraar”, een kunstenaar en klankonderzoeker die met zijn artistieke praktijk (installaties, performances en video’s) “de politiek van het luisteren” tracht te doorgronden, net als de rol van klanken en stemmen binnen de rechtspraak en de mensenrechten. Zijn werken werden al als bewijsmateriaal gebruikt aan de Britse rechtbank voor Asiel en Migratie, terwijl organisaties als Amnesty International zijn creaties in hun campagnes verwerkten.

Lawrence werd in 2019 een van de vier winnaars van de Turner Prize. Nu de coronacrisis de wereld in haar greep houdt, besloot Lawrence om zijn recentste video’s op YouTube te plaatsen. Die blijven beschikbaar zolang de instellingen die zijn werken de komende maanden zouden vertonen of tentoonstellen gesloten blijven. Eén van die op YouTube aangeboden werken is Rubber Coated Steel, een creatie die in 2017 in het kader van het KunstenFestivaldesArts bij BOZAR te zien was.

 

2 LIZARDS

2 Lizards is een lopende animatiereeks op Instagram die Orian Barki en Meriem Bennani maken vanuit quarantaine omwille van Covid-19. “Mooie momenten van samenzijn in een Brooklyn vol klanken, ondanks de social distancing. Het beschermende membraan van het virus is erg gevoelig voor zeep en warmte, maar ook voor basklanken. Deze twee hagedissen hebben het geluk thuis te kunnen werken en binnen te kunnen blijven.” — Meriem Bennani

 

FRANCE CULTURE
Terwijl we met z’n allen binnenblijven, kunnen we de komende weken te baat nemen om te luisteren naar grote filmmakers, die vertellen over hun werk en over deze moeilijke tijden. France Culture beschikt over een verbluffende verzameling interviews met artiesten die door de jaren heen op de radio werden uitgezonden. Tussen de vele interviews vonden we bijvoorbeeld een recent gesprek met de immer fascinerende Jean-Luc Godard, een begeesterend gesprek uit 1989 tussen Chantal Akerman en de legendarische filmrecensent Serge Daney, en een vijfdelig gesprek met Alain Cavalier, die zo’n jaar geleden nog bij ons te gast was.

Zie ook

  • FOCUS OP KROATISCHE CINEMA EN ARCHITECTUUR

    CONCRETE UTOPIA

    In de jaren 60 en 70 kende Kroatië een bloeiperiode die zich vertaalde naar industrialisering, verstedelijking en de zoektocht naar een alternatief geopolitiek beleid. Het algemene optimisme kreeg gestalte in hedendaagse kunst en modernistische architectuur. Tegelijkertijd zochten filmmakers geslepen manieren om die uitgelatenheid te temperen met meer sombere kwesties die onder het oppervlak woelden.

    — gepubliceerd op
  • BOZAR AT HOME

    Ten gevolge van de corona-epidemie heeft BOZAR haar deuren gesloten, maar toch zitten we niet stil. Omdat cultuur ontzettend belangrijk is in onze maatschappij, hebben we besloten om via onze sociale netwerken een programmering aan te bieden die de artistieke en culturele diversiteit van BOZAR weerspiegelt.

    — gepubliceerd op