Valeska Gert, Tänzerische Pantomimen, 1925, filmstill. © Images des collections du Centre national de la danse CN D.
RADAR

5 redenen om naar Danser brut uit te kijken

BOZAR pakt deze herfst uit met een verrassende tentoonstelling die kijkt naar dans, beweging, lichaam en gezondheid. Filmbeelden, outsiderkunst en medische documenten zitten allemaal mee in deze originele mix. Ontdek hoe kunst en dans werden beïnvloed en gevormd vanuit onverwachte hoek: door ziektebeelden en waanzin, buitengewone bewegingen en ‘abnormale’ lichamen, maar ook door de meest alledaagse gestes. Een expo die buiten de lijnen kleurt en over grenzen heen danst.

DANSER BRUT IS:

Sydney Pollack, They Shoot Horses, Don’t They?, 1970, filmstill © GR-DR.
Sydney Pollack, They Shoot Horses, Don’t They?, 1970, filmstill © GR-DR.
  • BOVENNATUURLIJK

Ooit al in trance geraakt op de dansvloer? Beweging en bezetenheid, dans en (het verlies van) controle worden al eeuwen aan elkaar gelinkt. Duik o.a. in de straffe verhalen van de dansepidemieën die Europa teisterden, en mensen meesleurden in een razende dans, soms tot de dood!

Yvonne Rainer, Hand Movie, 1966, filmstill © Video Data Bank, School of the Art Institute of Chicago.
Yvonne Rainer, Hand Movie, 1966, filmstill © Video Data Bank, School of the Art Institute of Chicago.
  • ALLEDAAGS

Het dagelijkse leven zit boordevol kleine maar betekenisvolle bewegingen. Handgebaren ondersteunen woorden maar kunnen uitgroeien tot echte choreografieën. Doodgewone gebaren verraden je plek binnen (of buiten) de maatschappij, of dansen op de grens tussen spel en geweld.

Louise Bourgeois, Triptych for the Red Room, 1994 © Mu.ZEE. Photo © Danny de Kievith, 2006.
Louise Bourgeois, Triptych for the Red Room, 1994 © Mu.ZEE. Photo © Danny de Kievith, 2006.
  • BUITENSPORIG

Bewegingen die je niet kan controleren, gebaren die de regels overschrijden, lichamen die de normen overstijgen. Ontdek de invloed die iconische beelden van epileptische en hysterische patiënten hadden op beeldende kunst, cabaret, dans en film.

Vaslav Nijinski, Arcs and Segments: Lines, 1918-1919. Stiftung John Neumeier, Hamburg © Stiftung John Neumeier – Dance Collection © Succession Nijinski.
Vaslav Nijinski, Arcs and Segments: Lines, 1918-1919. Stiftung John Neumeier, Hamburg © Stiftung John Neumeier – Dance Collection © Succession Nijinski.
  • KUNST

Ook potloden en penselen kunnen dansen. De legendarische danser-choreograaf Nijinsky tekende een klein maar fascinerend oeuvre bij elkaar, Jackson Pollocks lichamelijke verfbewegingen zijn even beroemd als de doeken die eruit resulteerden, en nog andere kunstenaars, zoals Rebecca Horn met haar potloodmasker op het hoofd, tekenden met onverwachte delen van hun lichaam.

Valeska Gert, Tänzerische Pantomimen, 1925, filmstill. © Images des collections du Centre national de la danse CN D.
Valeska Gert, Tänzerische Pantomimen, 1925, filmstill. © Images des collections du Centre national de la danse CN D.
  • FILM

Beweging en film gaan uiteraard hand in hand. Kunstenaars omarmden het nieuwe medium om hun choreografieën en performances vast te leggen. Pionier Méliès verwerkte populaire dansrages in zijn fantasierijke cinema. Charlie Chaplin bouwde zelfs een heel imago op rond een uniek loopje en herkenbare zenuwtrekjes. Lights! Camera! Movement!

Zie ook