Pianoforte John BROADWOOD (1732-1812) – Londen 1817 (Replica Chris Maene, 2015) © Foto: Yannick Sas
RADAR

BEETHOVEN PIANOFORTE SESSIONS

Online Concertreeks

Muziek van Beethoven, zoals die destijds zou moet hebben geklonken! In het kader van de tentoonstelling HOTEL BEETHOVEN kan je tijdens de Beethoven Pianoforte Sessions de subtiele klankkleur van de pianoforte ontdekken, de voorloper van de moderne piano.

Tijdens deze streamingreeks, toveren artiesten van wereldfaam, gespecialiseerd in historische uitvoeringspraktijk, zoals Olga Pashchenko en Piet Kuijken, maar ook jonge talenten unieke kleuren uit de pianofortes van onze tentoonstelling HOTEL BEETHOVEN en imponeren je met de tijdloze schoonheid van de muziek van de Duitse grootmeester.

Ontdek op deze pagina de video van elk concert, het programma van de gespeelde werken en de biografie van elke artiest. Geniet van de concerten!


#1 WOUTER VALVEKENS        04.12.20 - 20:00

Voor het eerste deel van deze reeks bijt Wouter Valvekens de spits af. Deze jonge pianist studeerde in Antwerpen, Londen en Brussel en verwent je met een intieme sonate van Beethoven en de onvergetelijke Fantasie van Schumann.

PROGRAMMA
Ludwig van Beethoven 1770-1827
Pianosonate nr. 27 in e, op. 90 (1814)

Robert Schumann 1810-1856
Fantasie in C, op. 17 (1835-1836)

BIOGRAFIE
De Belgische pianist Wouter Valvekens volgde zijn opleiding aan het Conservatorium Antwerpen (Polina Leschenko) en de Royal Academy of Music in Londen (Ian Fountain). Momenteel vervolmaakt hij zich op de pianoforte bij Piet Kuijken aan het Brusselse Conservatorium. Valvekens won verschillende (inter)nationale prijzen en staat op de planken als solist in recital en met orkest en is daarnaast een talentvolle kamermuzikant. Valvekens is een van de oprichters van Trio Aries waarmee hij in 2020 de Supernova-competitie won. Hij is ook lid van het Werther Pianokwartet, ondersteund door het Mozart Gesellschaft Dortmund.


#2 SAYURI NAGOYA             11.12.20 - 20:00
& RONAN KERNOA 


De Japanse pianiste Sayuri Nagoya maakt van deze reeks gebruik om je te laten kennismaken met Anton Eberl, een vriend van Mozart en tijdgenoot van Beethoven. Ze koppelt een pianobewerking van het duet van Pamina en Papageno uit Mozarts Toverfluit aan een arrangement voor piano en cello van een ander fragment uit deze beroemde opera, ditmaal van de hand van Beethoven. De Franse cellist Ronan Kernoa vergezelt haar tijdens deze onderneming

PROGRAMMA
Ludwig van Beethoven 1770-1827
Pianosonate nr. 8 in c, op. 13, "Pathétique" (1798-1799)

Anton Eberl 1765-1807
12 Variaties op "Bei Männern, welche Liebe fühlen" uit het opera Die Zauberflöte van Mozart, voor piano, in Es (1791)

Ludwig van Beethoven
12 Variaties op "Ein Mädchen oder Weibchen" uit het opera Die Zauberflöte van Mozart, voor piano en cello, in F, op. 66 (1798)

BIOGRAFIEËN
Sayuri Nagoya werd geboren in Tokio en studeerde moderne piano bij Minoru Nojima aan de muziekuniversiteit van Tōhō Gakuen. Na een scriptie over historische instrumenten studeerde ze klavecimbel en voltooide ze een masteropleiding pianoforte aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. De muzikante heeft verschillende internationale prijzen en wedstrijden gewonnen (Rosenstock, Geelvinck, Prix Muzio Clementi, Square Piano Award…). Bij Brilliant Classics bereidt ze een eerste album voor dat opgedragen is aan Anton Eberl.

Ronan Kernoa studeerde moderne cello aan het conservatorium van Rouen en specialiseerde zich nadien in historische cello in Parijs en Brussel. Vervolgens studeerde hij viola da gamba, waarin hij zich bekwaamde bij Thomas Baeté en Wieland Kuijken. Hij treedt op met gerenommeerde ensembles als La petite bande, Bach Concentus, a nocte temporis, Les Muffatti en il Gardellino. Ronan Kernoa doceert viola da gamba aan het Institut supérieur de musique et de pédagogie de Namur (Namen).


#3 OLGA PASHCHENKO       20.12.20 - 20:00

Olga Pashchenko wordt regelmatig uitgenodigd om te spelen op de Graf pianoforte uit 1824 van het Beethoven-Haus in Bonn. Haar album Apassionata, Waldstein, Les Adieux (Alpha, 2017), dat werd opgenomen op deze piano, charmeerde het tijdschrift Res Musica en beschreef het als "een zeer groot Beethoven-album dat (…) bewijst dat vertolkers met een historische bagage als ‘moderne antieken’ een onverwachte frisheid brengen en ons met hernieuwde onbevangenheid laten luisteren naar deze beroemde werken uit de eregalerij van de pianomuziek." In BOZAR speelt ze de imposante Hammerklaviersonate van Beethoven op de Graf- en Broadwood- pianofortereplica’s van Chris Maene

PROGRAMMA
Ludwig van Beethoven 1770-1827
Pianosonate nr. 29 in B, op. 106 "Hammerklavier" (1817-1819)

BIOGRAFIE
Olga Pashchenko speelt piano, pianoforte, klavecimbel en orgel met evenveel meesterschap. Sinds haar eerste recital in New York op 9-jarige leeftijd heeft de muzikante op vele prestigieuze podia in Europa, de Verenigde Staten en Rusland haar opwachting gemaakt. Sinds 2012 is ze ‘Hausmusikerin’ in het Beethoven-Haus in Bonn, waar ze regelmatig recitals geeft. Haar albums, waarvan verschillende gewijd zijn aan Beethoven, zoals haar meest recente Vanitas (Alpha 2020) opgenomen met Georg Nigl, krijgen lovende recensies in de pers.


#4 MARIJN DELAERE             27.12.20 - 20:00

Marijn Delaere laat je naast een vroege Beethovensonate kennismaken met Jan Ladislav Dussek, een Tsjechische componist die al voor Beethoven imponeerde met zijn klavierkunsten.

PROGRAMMA
Ludwig van Beethoven 1770-1827
Pianosonate nr. 10 in G, op. 14 nr. 2 (1798)

Jan Ladislav Dussek 1760-1812
Pianosonate nr. 18 in Es, op. 44, "The Farewell" (1800)

BIOGRAFIE
Marijn Delaere (°1992) startte in 2019 piano en pianoforte te studeren bij Olga Pashchenko aan het conservatorium in Gent. De wereld van de historische klavierinstrumenten ontdekte hij tijdens zijn lessen klavecimbel bij Liesje Vanmassenhove aan het Stedelijk Conservatorium Mechelen. Oorspronkelijk leerde hij piano spelen bij Dirk Verbrugghe aan de stedelijke muziekacademie in Izegem. Op zijn 18de werd hij laureaat-finalist op de Cantabile pianowedstrijd en behaalde hij een eerste prijs op Dexia Classics.


#5 PIET KUIJKEN                   05.01.21 - 20:00

Piet Kuijken sluit deze reeks af en etaleert zijn virtuositeit op niet minder dan twee pianofortes.

PROGRAMMA
Ludwig van Beethoven 1770-1827
Pianosonate nr. 26 in Es, op. 81a, "Les Adieux" (1809-1810)

Rondo in C, op. 51 nr. 1 (1796)

Pianosonate nr. 23 in f, op. 57, "Appassionata" (1804-1805)

BIOGRAFIE
Piet Kuijken (°1972) studeerde bij Jan Vermeulen, Jan Michiels, André De Groote en Menahem Pressler aan het Conservatorium van Brussel en Indiana University. Hij is docent piano en pianoforte aan het Conservatorium van Brussel en docent pianoforte aan het Conservatorium van Antwerpen. Zijn carrière bracht hem als solist en kamermusicus op piano, klavecimbel en pianoforte naar belangrijke festivals en concertzalen in heel Europa, Japan en Mexico. Hij heeft een voorliefde voor kamermuziek en concerteerde onder meer met het Prometheus Ensemble, Boyan Vodenitcharov, Oxalys en Dietrich Henschel.

Zie ook