Adi Chesson
RADAR

ONTDEK ONZE ACTIVITEITEN ROND BEETHOVEN MET HET HELE GEZIN

THEMA 2: HET PRIVILEGE VAN DE ZINTUIGEN

Duik deze winter met het hele gezin in het muzikale universum van Beethoven. Onze gidsen Laryssa, François en Adi hebben 3 activiteitenfiches opgesteld rond de tentoonstelling Hotel Beethoven, waarvan we hier een tipje van de sluier oplichten. Verken deze tweede fiche en ontdek de fascinerende wereld van je zintuigen!

Luister eerst naar wat onze gids Adi te vertellen heeft alvorens je onze 3 activiteiten gaat ontdekken.

Na deze presentaties wensen wij je veel plezier met de creatieve activiteiten!

1. ANDERS GAAN LUISTEREN

1° Hoeveel vingers?
Plaats je vingers op de rug van je spelpartner. Zij/hij moet raden hoeveel vingers haar/hem aanraken. Opgelet, het is veel moeilijker dan het lijkt!

2° De bottentelefoon
Zet je pols tegen je oor met je polsbot in je oorholte. Tik nu zachtjes tegen je elleboog. Hoor je de tikjes? We kunnen hier spreken van “botgeleiding”: de geluidstrillingen worden doorgegeven via je botten.

3° Olifantenoren
Zet wat muziek op en ga met je rug naar de muziekinstallatie staan. Zet je open handen net achter je oren. Waar lijkt de muziek vandaan te komen? Draai je om met nog steeds diezelfde “olifantenoren”. Haal je handen weg en luister naar het verschil.

4° De richting van het geluid
Sluit je ogen en draai langzaam twee keer om je as. Als je stopt met draaien, stuurt iemand jou een geluidssignaal, van zo ver mogelijk weg. Kun jij precies bepalen uit welke richting het geluid komt? Tip: als er binnen te weinig plaats is, probeer het dan in een park.


2. ANDERS GAAN COMMUNICEREN

Kijk eerst naar Jaron Garitte om een paar woorden in gebarentaal te leren.

Speel daarna telefoontje in gebarentaal.Mettez-vous en file.

Ga achter elkaar in een rij staan. De persoon helemaal achteraan kiest een reeks woorden en geeft ze in gebarentaal door aan de persoon voor zich. Die persoon geeft de zin door aan de volgende, enzovoort, tot de zin bij de persoon helemaal vooraan in de rij is gekomen. Is de volgorde van de woorden onderweg veranderd?

Voorbeeld van een woordenreeks: "Hallo, hoe gaat het? Dankjewel. Ik hou van jou ...”


3. ENKELE DENKPISTES

Beethoven was een dove muzikant. Ken je nog meer dove muzikanten? Ken je nog andere muzikanten met een beperking*?

Bijvoorbeeld: Stevie Wonder is blind en speelt perfect piano. Welke zintuigen gebruikt hij, en hoe speelt hij piano zonder te zien?

Enkele mogelijke antwoorden:
— Het gehoor: hij hoort de ruimte tussen de tonen (de “intervallen”), kent de “klankkleur” van de akkoorden ...
— De tastzin: de zwarte toetsen van de piano staan een beetje achteruit ten opzichte van de witte. Je ziet dus niet alleen het verschil, je voelt het ook.
— De handbewegingen: ons spiergeheugen stelt ons in staat om bepaalde bewegingen mettertijd om te vormen tot min of meer automatische reflexen. Het instrument wordt een “verlengstuk” van de handen van de muzikant, een beetje zoals een tennisracket voor een tennisser.

De afwezigheid van één zintuig versterkt vaak de andere zintuigen.

En jij, heb jij een zintuig dat meer ontwikkeld is dan de andere? Wat kan je daarmee doen? Muziek maken, koken, tekenen, in bomen klimmen ...?

Heb je een zintuig dat minder ontwikkeld is dan de andere? Hebben je hersenen andere dingen ontwikkeld om dit te compenseren? Bijvoorbeeld: sommige blinde mensen hebben een zeer scherp gehoor.

Bekijk dit inspirerende filmpje over een blinde Amerikaanse jongen die “op een andere manier” heeft leren kijken, met zijn oren! Opgelet: de eerste beelden kunnen hard aankomen bij de allerkleinsten.

* Words matter
Woorden en uitdrukkingen als “een gehandicapte” of “een handicap hebben” zijn stigmatiserend voor mensen met een beperking. Ze reduceren de persoon in kwestie tot zijn of haar aandoening of lichamelijke situatie. Vermijd die woorden!
Vaak is het de samenleving die niet aangepast is aan de beperking, die de bron van “lijden” is.

Zie ook