RADAR

Solisten Muziekkapel Koningin Elisabeth

Online evenement

In de Muziekkapel Koningin Elisabeth ontwikkelen jonge, beloftevolle solisten uit alle hoeken van de wereld hun talent. Eersteklasdocenten en -solisten ontfermen zich over deze jonge sterren aan wie BOZAR een podium biedt. Tijdens deze livestream verblijden enkele uitmuntende musici je met werk van Beethoven en Schumann.

Beethoven scheef zijn drie strijktrio’s van het opus 9 een jaar voor hij zich ging toeleggen op zijn indrukwekkende verzameling van zestien strijkkwartetten. Hij anticipeert duidelijk op zijn werken voor vier strijkers doordat hij de instrumenten op een evenwaardige manier behandelt met elegante solo’s en geraffineerd samenspel. Bij momenten klinkt het geheel bijzonder orkestraal, zonder de transparantie van het trio uit het oog te verliezen.

Robert Schumann had bijzonder veel bewondering voor de narratieve kracht van Beethoven. Deze eigenschap bruist ook op uit zijn Pianokwartet uit 1842, het jaar wanneer Schumann zich uitsluitend op kamermuziek toelegde. Naar eigen zeggen wilde hij in dat jaar ontsnappen aan het puur schrijven voor piano solo, omdat hij dit – zoals hij toevertrouwde aan Clara Schumann – te ‘beperkend’ vond.  Clara was bijzonder opgetogen over het werk, zo noteerde ze in haar dagboek: “Ik ben werkelijk betoverd door dit werk: het is zo jong en fris”. Met dit kwartet staat Schumann misschien nog met een been in Beethovens esthetiek, maar tegelijkertijd plaveit hij de weg richting Brahms en Fauré. 

Trio Arnold
Nathanael Gouin piano

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Strijktrio Nr. 3 in G, op. 9 Nr. 1  (1798)

  • Adagio - Allegro con brio
  • Adagio ma non tanto e cantabile
  • Scherzo – Allegro
  • Presto

Robert Schumann (1810-1865)

Pianokwartet in Es (1842)

  • Sostenuto assai - Allegro ma non troppo
  • Scherzo: Molto vivace - Trio I - Trio II
  • Andante cantabile
  • Finale: Vivace

Zie ook