16

Kom binnen in het Paleis voor Schone Kunsten en laat je omringen door tal van hedendaagse kunstwerken die speciaal voor BOZAR werden gemaakt: BRING BACK OUR BOYS AND GIRLS van Pascale Marthine Tayou (2015), Open the Curtain van Beat Streuli (2016), de ruimtelijke interventies van Jean Glibert (2017), het handgeweven gordijn van Valérie Mannaerts (2017)… Creatie en presentatie gaan hand in hand bij BOZAR, en kunstenaars vormen er de motor van. Als scenograaf, (co-)curator, theater- of filmmaker, performer of schrijver cocreëren ze plaatsgebonden werken of actualiseren ze het iconische gebouw van Victor Horta. BOZAR maakt samenwerkingen mogelijk tussen artiesten uit Brussel, België, Europa en de wereld. En tussen artiesten en wetenschappers, ondernemers, politici et cetera. Zo lanceerde BOZAR LAB in 2017 een oproep aan innovatieve bedrijven, start-ups, kunstenaars en onderzoekers om samen te werken rond de kracht van beelden. Ontdek het resultaat in het najaar van 2018 tijdens de tentoonstelling Theodoor van Loon. Een Caravaggist tussen Rome en Brussel.

 

IN-SITUWERKEN

Pascale Marthine Tayou

- BRING BACK OUR BOYS AND GIRLS (2015, Ravenstein Rotunda)
Pascale Marthine Tayou creëerde de neonletters BRING BACK OUR BOYS AND GIRLS speciaal voor zijn tentoonstelling Boomerang van 2015. Je herkent de leuze van de hashtag #BringBackOurGirls, de Twitteractie die in april 2014 de aandacht vestigde op de ontvoering van 276 Nigeriaanse schoolmeisjes door de terreurorganisatie Boko Haram. Tayou voegde er het woord ‘boys’ aan toe. Ook de jongens van Boko Haram zijn ‘verloren’. Wie of wat kan deze verloren zielen bevrijden van hun waanzin, is de vraag.
- Pascale's Eggs (2014, Vestibule)Humor is nooit ver weg in het werk van Pascale Marthine Tayou. Van deze kleurige paaseieren maakte hij bijvoorbeeld een kunstinstallatie voor het plafond van de inkomhal van BOZAR. De titel verwijst naar het Latijnse woord Paschalis of Pasen, maar is vooral een knipoog naar zijn artiestennaam.

Beat Streuli

Open the Curtain (2016, Vestibule)De sculpturale installatie van de Zwitserse fotograaf Beat Streuli focust op de culturele diversiteit in steden. De stad is zijn schouwspel, de inwoners acteurs die hij gadeslaat door zijn lens. Deze foto’s en films werden genomen in machtscentra als Tokio, Taipei, Shanghai, Hongkong, Dubai en Moskou en stellen scherp op diversiteit, verdraagzaamheid, veiligheid en vrijheid.  

Henri Jacobs (Vestibule)

Voor de tweede editie van Art on Paper (2016) creëerde tekenaar Henri Jacobs Vaporisation Crystallisation, ter plaatse en op maat van de Rotonde, de inkomhal en de Fumoir van BOZAR. Zijn in-situwerk werpt een licht op de verschillende gedaantes die de tekenkunst vandaag kan aannemen.

Alevtina Kakhidze (Fumoir)

Voor de derde editie van Art on Paper (2017) ontwierp de Oekraïense kunstenaar Alevtina Kakhidze de installatie I still draw love, plants and things (2017). Haar persoonlijke verhaal vertelt ze met tekeningen, beeld en geluid en loopt als een rode draad door de gangen van het Paleis voor Schone Kunsten.

Jean Glibert

(Hortahal en andere plaatsen in het Paleis)
Tijdens zijn tentoonstelling Jean Glibert. Peintre en bâtiment (2017-2018) bracht kunstenaar Jean Glibert kleurvlakken aan in residuele ruimten en circulatiezones, en op scharnierpunten en structurele elementen die de architecturale spanningsboog vormen van het Paleis voor Schone Kunsten.

Valérie Mannaerts

(BOZAR CAFÉ VICTOR)
Het handgeweven gordijn van Valérie Mannaerts schermt een deel van het café af bij events of bijzondere gelegenheden. De afgesneden ruimte contrasteert op mysterieuze wijze tegenover de wijd open wederhelft van het BOZAR CAFÉ VICTOR.

 

ENKELE IN-SITUWERKEN TIJDENS TENTOONSTELLINGEN IN 2018

Benoit Platéus (Prijs Jonge Belgische Schilderkunst 2003) maakte voor de tentoonstelling Fernand Léger. Schoonheid alom (2018)  het werk Schrank: een gloednieuwe installatie die net als de kunst van Léger geïnspireerd is op de dagelijkse realiteit en pendelt tussen verschillende media: fotografie, video, tekeningen en sculpturen. Voor Hugo Claus. Con amore (2018) maakte Erik Nerinckx de audio-installatie Nonkel Armands Duif Coco (2018), terwijl Naninga Lens By the Way, Did You Murder René Catrysse? (2018) schilderde bij De Geruchten van Hugo Claus. De Bulgaarse kunstenaar Nedko Solakov creëerde dan weer een video-installatie van Some Bulgarians (2018) in het kader van Bulgarijes voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie in de eerste helft van 2018.