Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Boho Strings with Andreas Scholl and Tamar Halperin

23 Apr.'24
- 20:00

Henry Le Boeufzaal

  • Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
    • The Twilight People (1925)
  • Giovanni Sollima (1962- )
    • Note Sconte I. (2016)
  • Johann Johannsson (1969-2018)
    • Good Night, Day (2016)
  • Philip Glass (1937- )
    • Journey to the Underworld (2001)
  • John Dowland (1563-1626)
    • Come Again, Sweet Love Doth Now Invite (First Book of Songs, 1597)
  • Giovanni Sollima (1962- )
    • Notte Sconte II. Un Canone (2016)
  • Georg Friedrich Handel (1685-1759)
    • Empio dir tu sei uit “Giulio Cesare in Egitto” (1724)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    • Ach bleibe doch uit “Himmelfahrtsoratorium” (1735)
  • Giovanni Sollima (1962- )
    • Notte Sconte III. Dal Quartetto op.131 di Ludwig van Beethoven Presto (2016)
  • John Dowland (1563-1626)
    • In Darkness Let Me Dwell (arr. Mitchell McCarthy) (1610)
  • Valentin Silvestrov (1937- )
    • The Messenger (1996)
  • Don McLean (°1945)
    • Starry Starry Night (arr. Mitchell McCarthy) (1971)
  • Giovanni Sollima (1962- )
    • Notte Sconte IV. Leopold Cadenza (2016)
  • Joseph Haydn (1732-1809)
    • Recollection (1794)
  • Giovanni Sollima (1962- )
    • Notte Sconte V. Il deserto rosso (2016)
  • Billy Joel (1949- )
    • Lullaby (Goodnight, My Angel) (arr. Mitchell McCarthy) (1993)

Tussen wan en hoop

Wanneer Orpheus afdaalt naar het schaduwrijk om zijn plots gestorven geliefde Euridice terug te halen, bevindt hij zich in een tussenzone. In het spoor van het onwetende heeft hij enkel zijn lier als gezelschap. Gelukkig, want net die muziek overhaalt Hades, koning van de onderwereld, om Euridice nog een kans op leven te geven. Dit mythologische liefdesverhaal spoorde ontelbare kunstenaars en componisten aan tot een reflectie over de dood. Meer nog dan een reflectie wil Boho Strings een conversatie. Niet alleen over de (zelf)dood, maar in het bijzonder over het voorkomen ervan. In 2020 stapte hun bestuurslid Peter De Prins uit het leven. Onder de noemer Be a He(a)ro volgden herdenkingsconcerten en panelgesprekken. Contratenor Andreas Scholl en pianiste Tamar Halperin maakten vanaf het begin al deel uit van dit emotioneel engagement. De boodschap van dit concert? Iedereen kan een held(in) zijn door simpelweg te luisteren.  

Zowel de Orpheusmythe als de dood in al haar facetten lopen continu door het eclectische programma, van de eeuwenoude smeekbedes van John Dowland tot de hedendaagse meditatie van Johann Jóhannsson. De in 2018 overleden IJslandse componist Jóhannsson werd dankzij zijn minimalistische (film)muziek door The Guardian beschreven als “the late composer who made loss sublime”. Verlies en verval waren terugkerende thema’s in zijn oeuvre, net als in Good Night, Day uit zijn tiende studioalbum Orphée, gebaseerd op Jean Cocteaus gelijknamige film. De lage strijkers openen met een repetitieve waarschuwing waarna een solo cello het hoogste, maar ook haar laatste woord voert. Philip Glass liet zich door dezelfde film inspireren voor zijn opera Orphée. Hieruit hoor je Journey to the Underworld in een pianotranscriptie waarin de stappen van een walking bass onderbroken worden door verontrustende, scherpe akkoorden. 

Heurtebise: “Vous connaissez la mort?” 

Orphée: “J’en parlais, j’en rêvais, je la cherchais. Je croyais la connaître. Je ne la connaissais pas.” 

Uit Jean Cocteau’s Orphée (1950) 

De overgangszone tussen leven en wat volgt, tussen dag en nacht, tussen einde en herbegin, hield nog componisten wakker. Ralph Vaughan Williams schreef het lied Twilight People op een gedicht van Seamus O’Sullivan. De titel verwijst naar de stemmen die de protagonist hoort in het geritsel van bladeren bij het vallen van de avond. Ze zijn afkomstig van overledenen die de overkant nog niet bereikt hebben en veroorzaken een zucht van ongerustheid bij de zanger. Enkele eeuwen eerder componeerde Johann Sebastian Bach zijn Himmelfahrtsoratorium. Op Hemelvaart stijgt Jezus definitief op naar de hemel terwijl zijn apostelen verslagen achterblijven. De aria Ach bleibe doch is een smeekbede aan Jezus om te blijven, of een vraag tot verlenging van het leven. De pauzes in de basso continuobegeleiding suggereren de leegte die bij zijn vertrek over blijven.  

Muziek kan ook dienstdoen als middel van herdenken. De Oekraïense Valentin Silvestrov schreef het troostende The Messenger voor strijkers en piano na het plotse overlijden van zijn vrouw. De boodschapper uit het hiernamaals brengt zelden goed nieuws. Dat weet ook de Italiaanse Giovanni Sollima die in Note Sconte (“verborgen noten”) zijn landgenoot en cellist Franco Rossi herdenkt. De vijfdelige suite voor cello werd bewerkt voor strijkorkest en is het bindmiddel tussen de andere werken in dit programma. In het Engelstalige lied Recollection vragen Joseph Haydn en lyriste Anna Hunter zich af of het vertrek van een geliefde definitief is. Tussen de regels lezen we dat opnieuw de dood de oorzaak is.  

Eindigen op een hoopvolle noot doen we via twee grote Amerikaanse singer-songwriters: Don McLean en Billy Joel krijgen een nieuw gelaat in arrangementen voor strijkorkest door Mitchell McCarthy. “The day music died” zijn legendarische woorden die McLean populariseerde tot een kernspreuk die telkens bovendrijft wanneer een muzikale held sterft. Starry, starry night gaat over Vincent Van Gogh die ondanks de wonderlijke sterrenhemel boven hem – vereeuwigd in zijn schilderij De sterrennacht – enkel het duister tussen de lichtpunten zag. Hij schoot zichzelf in 1890 neer. ‘Pianoman’ Billy Joel schreef het wiegenliedje Lullabye (Goodnight, My Angel) voor zijn dochter om haar gerust te stellen: “Someday we'll all be gone. But lullabies go on and on. They never die. That's how you and I will be.” Het komt wel goed. “Tussen wan en hoop schijnt licht in het donker” (Brihang, 2023). 

Guillaume De Grieve

John Dowland – Come again 

Come again 

Sweet love doth now invite,  

Thy graces that refrain, 

To do me due delight, 

To see, to hear, to touch, to kiss, to die, 

With thee again in sweetest sympathy. 

 

Come again 

That I may cease to mourn, 

Through thy unkind disdain: 

For now left and forlorn, 

I sit, I sigh, I weep, I faint, I die, 

In deadly pain and endless misery. 

  

Gentle Love, 

Draw forth thy wounding dart, 

Thou canst not pierce her heart, 

For I that to approve, 

By sighs and tears more hot than are thy shafts, 

Did tempt, while she for mighty triumph laughs. 

 

NL:

Kom weer 

Zoete liefde nodigt je uit, 

Dat je de schoonheid die ik ontbeer, 

Nu volledig voor me ontsluit, 

Om te zien, te horen, te voelen, te kussen, te sterven,  

En samen weer diepste genegenheid te werven. 

  

Kom weer  

Opdat mijn verdriet me kan verlaten, 

Om jouw onvriendelijke verweer:  

Want nu, alleen en in alle staten, 

Zit ik, zucht ik, ween ik en bezwijm, 

In eindeloze ellende en dodelijke pijn. 

  

Tedere Liefde!  

Trek uw scherpste pijl en schiet,  

Haar hart doorboort gij niet.  

Maar wat mij nog het meeste ontriefde:  

Met zuchten en tranen, heter dan uw schachten,  

Poogde ik, terwijl zij triomfantelijk schaterlachte. 

 

Handel - Empio, dirò, tu sei 

Empio, dirò, tu sei, 

togliti a gli occhi miei, 

sei tutto crudeltà. 

Non è da re quel cuor,  

che donasi al rigor, 

che in sen non ha pietà. 

 

NL:

Je bent verachtelijk, zeg ik. 

Verdwijn uit mijn zicht, 

je bent niets anders dan wreedheid. 

Het is een koning niet waardig, 

een hart dat zich overgeeft aan hardvochtigheid, 

en een ziel zonder medelijden. 

 

J.S. Bach - Ach, bleibe doch 

Ach, bleibe doch, mein liebstes Leben, 

Ach, fliehe nicht so bald von mir! 

Dein Abschied und dein frühes Scheiden 

Bringt mir das allergrößte Leiden, 

Ach ja, so bleibe doch noch hier; 

Sonst werd ich ganz von Schmerz umgeben. 

 

NL:

Ah, blijf gewoon, mijn liefste leven, 

Ah, vlucht niet zo snel van mij! 

Je afscheid en je vroege vertrek 

Brengt mij het grootste van alle smarten, 

Ah, echt, blijf nog even hier; 

Anders ben ik helemaal van verdriet vervuld. 

 

John Dowland - In darkness let me dwell 

In darkness let me dwell, the ground shall sorrow be, 

The roof despair to bar all cheerful light from me, 

The walls of marble black that moistened still shall weep, 

My music hellish jarring sounds to banish friendly sleep: 

Thus wedded to my woes, and bedded to my tomb 

O, let me living die, till death do come. 

 

NL:

Laat mij in duisternis wonen, de grond gemaakt van spijt, 

het dak van wanhoop blokkeert er alle licht van vrolijkheid; 

langs de zwarte marmeren muren glijden tranen in stromen, 

mijn hels knarsende muziek laat de zoete slaap niet komen: 

zo gehuwd met mijn verdriet en aan mijn tombe gebonden 

o, laat me het leven sterven, tot de dood mij heeft gevonden. 

 

Don McLean - Vincent (Starry, starry night) 

Starry, starry night 

Paint your palette blue and gray 

Look out on a summer's day 

With eyes that know the darkness in my soul 

  

Shadows on the hills 

Sketch the trees and the daffodils 

Catch the breeze and the winter chills 

In colors on the snowy, linen land 

  

Now, I understand what you tried to say to me 

And how you suffered for your sanity 

And how you tried to set them free 

They would not listen, they did not know how 

Perhaps they'll listen now 

  

Starry, starry night 

Flaming flowers that brightly blaze 

Swirling clouds in violet haze 

Reflect in Vincent's eyes of china blue 

  

Colors changing hue 

Morning fields of amber grain 

Weathered faces lined in pain 

Are soothed beneath the artist's loving hand 

  

Now, I understand, what you tried to say to me 

How you suffered for your sanity 

How you tried to set them free 

They would not listen, they did not know how 

Perhaps they'll listen now 

  

For they could not love you 

But still your love was true 

And when no hope was left inside 

On that starry, starry night 

  

You took your life as lovers often do 

But I could have told you, Vincent 

This world was never meant for one 

As beautiful as you 

  

Starry, starry night 

Portraits hung in empty halls 

Frameless heads on nameless walls 

With eyes that watch the world and can't forget 

  

Like the strangers that you've met 

The ragged men in ragged clothes 

The silver thorn of bloody rose 

Lie crushed and broken on the virgin snow 

  

Now, I think I know what you tried to say to me 

How you suffered for your sanity 

How you tried to set them free 

They would not listen, they're not listening still 

Perhaps they never will 

 

NL:

Sterren, sterrennacht 

Schildert je palet van blauw en grijs 

Een kijk op een zomerse dag, 

Door ogen die de duisterheid in mijn ziel kennen. 

  

Schaduwen op de heuvels, 

Tekenen de bomen en de narcissen 

Vangen de wind en de winterkou 

In kleuren op het besneeuwde land van doek. 

  

Nu begrijp ik, wat je mij probeerde te zeggen, 

Hoe je hebt geleden onder je geestelijke gezondheid 

Hoe je probeerde ze vrij te laten 

Ze wilden niet luisteren, ze wisten niet hoe 

Misschien zullen ze nu luisteren. 

  

Sterren, sterrennacht 

Vlammende bloemen die helder stralen, 

Wervelende wolken in een paarse nevel, 

Die de ogen van Vincent's oog reflecteren in Delft's blauw. 

  

Van kleur veranderende tinten. 

Goudgele korenvelden in de ochtend. 

Verweerde gezichten vastgelegd in pennenstreken van pijn, 

Tot rust gekomen onder de schilders liefdevolle handen 

  

Nu begrijp ik, wat je mij probeerde te zeggen. 

Hoe je hebt geleden onder je geestelijke gezondheid 

hoe je ze probeerde te bevrijden 

Ze wilden niet luisteren, ze wisten niet hoe, 

misschien dat ze je nu wel horen. 

  

Alhoewel men niet van je hield 

was jouw liefde oprecht 

En toen er geen hoop meer in je was 

tijdens die nacht vol sterren 

  

Nam je je leven zoals geliefden dat vaak doen, 

Maar Vincent, ik had jou kunnen zeggen, 

Deze wereld is niet gemaakt voor iemand, 

zo mooi als jij 

  

Sterren, sterrenhemel, 

Portretten opgehangen in lege hallen, 

Hoofden zonder lijst op naamloze muren, 

Met ogen die de wereld bekijken en niet kunnen vergeten. 

  

Zoals de onbekenden die je ontmoette, 

De ruige mannen in gerafelde kleding, 

Een zilveren doorn op een bebloede roos, 

ligt verpletterd en gebroken in de maagdelijk witte sneeuw. 

  

Nu denk ik dat ik weet, wat je mij probeerde te zeggen. 

Hoe je hebt geleden onder je geestelijke gezondheid 

Hoe je probeerde ze te bevriiden 

Ze wilden niet luisteren en doen dat nog niet, 

Misschien zullen ze dat nooit doen. 

 

Haydn - Recollection 

The season comes when first we met, 

But you return no more. 

Why cannot I the days forget, 

Which time can ne'er restore? 

O days too fair, too bright to last, 

Are you indeed forever past? 

  

The fleeting shadows of delight 

In memory I trace; 

In fancy stop their rapid flight 

And all the past replace. 

But ah! I wake to endless woes, 

And tears the fading visions close. 

 

NL:

't Seizoen komt weer dat ik jou vond, 

Maar jij keert nimmer weer. 

Waarom blijft steeds die open wond 

Die tijd herstelt nooit meer? 

O tijd te mooi, te mooi getij, 

Ben jij nu echt voorgoed voorbij? 

  

De blije beelden, vluchtend goud, 

Loopt mijn herinn’ring na; 

‘k Verbeeld me dat ‘k hen tegenhoud 

En weer met jou omga. 

Maar ach, ‘k ontwaak in diep verdriet, 

Weer wijkt in tranen ‘t zoet verschiet. 

Billy Joel - Lullaby (Goodnight My Angel) 

Goodnight my angel, time to close your eyes 

And save these questions for another day 

I think I know what you've been asking me 

I think you know what I've been trying to say 

I promised I would never leave you 

Then you should always know 

Wherever you may go, no matter where you are 

I never will be far away 

  

Goodnight my angel, now it's time to sleep 

And still so many things I want to say 

Remember all the songs you sang for me 

When we went sailing on an emerald bay 

And like a boat out on the ocean 

I'm rocking you to sleep 

The water's dark and deep, inside this ancient heart 

You'll always be a part of me 

  

Goodnight my angel, now it's time to dream 

And dream how wonderful your life will be 

Someday your child may cry, and if you sing this lullaby 

Then in your heart there will always be a part of me 

Someday we'll all be gone 

But lullabies go on and on 

They never die 

That's how you and I will be 

 

NL: 

Welterusten mijn engeltje, het is tijd om je ogen te sluiten 

En om deze vragen voor morgen te bewaren 

Ik denk dat ik weet wat je me wilde vragen 

Ik denk dat jij weet wat ik je probeerde te zeggen 

Ik heb je beloofd dat ik je nooit zou verlaten 

En je moet altijd onthouden dat 

Waar je ook naartoe gaat, en waar je je ook bevindt 

Ik nooit ver weg zal zijn 

  

Welterusten mijn engeltje, het is nu tijd om te gaan slapen 

En er zijn nog zo veel dingen die ik je wil zeggen 

Weet je nog al die liedjes die je voor me zong 

Toen we zeilden in een smaragdgroene baai 

En net zoals een boot op de oceaan 

Wieg ik jou in slaap 

Het water is donker van kleur, en diep van binnen in dit oude hart 

Zal altijd een plaatsje voor jou zijn 

  

Welterusten mijn engeltje, het is nu tijd om te gaan dromen 

Over hoe fantastisch jouw leven zal zijn 

Op een dag zal je kind misschien huilen, en als je dan dit slaapliedje zingt 

Dan zal in jouw hart altijd een plaatsje voor mij zijn 

Op een dag zijn we er allemaal niet meer 

Maar slaapliedjes gaan door en door 

Ze sterven nooit 

Dat is hoe jij en ik zullen zijn 

Boho Strings

Boho Strings ontstond in 2015 uit het idee van dirigent David Ramael en violiste Jessica Tortorice om met een frisse blik naar het traditionele concept van een strijkorkest te kijken. De muzikanten leggen de nadruk op het vertellen van verhalen in muziek. Verhalen over maatschappelijke thema’s waarin mensen centraal staan. Al snel verwierf Boho Strings een uitstekende reputatie. Met projecten zoals La Captive, D-Radicalize!, Urban Renaissance en In Deep Silence staan ze regelmatig op grote podia in Vlaanderen en in het buitenland. In 2018 verscheen de eerste CD Nostalgia, gewijd aan de muziek van Wim Henderickx. 

Dat ze kozen om hun thuis te maken in het Antwerpse district Borgerhout is dan ook niet verwonderlijk. Borgerhout heeft een ongelooflijke diversiteit aan herkomsten en nationaliteiten. Op zo’n plaats borrelen vele verhalen naar boven en komen er elke dag nieuwe bij. Vandaar de naam Boho Strings. 

Boho Strings staat ook voor veel meer dan louter concerten brengen. Zo is het ensemble één van de bezielers achter het project Be A He(a)ro, dat via workshops mentaal welzijn, luisterend leiderschap en suïcidepreventie een belangrijke plaats wil geven binnen bedrijven, sociale organisaties en scholen. De muzikanten waren recent ook te zien in de VRT documentaire “Vibrato. Leven met Parkinson”, waar ze de droom van Parkinson patiënte Yolanda om ooit een orkest te kunnen dirigeren, waarmaakten. 

David Ramael

muzikale leiding

David Ramael is het toonbeeld van de moderne dirigent: ondernemend, communicatief, grensverleggend. Belangrijk voor hem is om zo dicht mogelijk bij zijn publiek te staan. Hij organiseert dan ook regelmatig open repetities, geeft toelichting voor en tijdens concerten, en staat altijd klaar voor een meet-and-greet achteraf. Ramael studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, de Université Libre de Bruxelles, Universität Wien en de University of Minnesota. Zijn muzikale keuzes worden vooral gedreven vanuit een sterk sociaal engagement. Zo wil hij aantonen dat klassieke muziek nog steeds een belangrijke rol speelt in onze maatschappij. Een geïnspireerde visie op een oprechte manier gebracht.  

Ramael wordt regelmatig uitgenodigd als gastdirigent bij orkesten in binnen- en buitenland. In België dirigeert hij regelmatig het Nationaal Orkest van België, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège en het Symfonieorkest van Antwerpen. Hij is ook een graag geziene gast bij Zomeropera Alden Biesen. Ramael woont samen met zijn vrouw in Borgerhout. In hun vrije tijd genieten ze van zeilen en wandelen in de natuur met Tor en Miss Moneypenny, hun Amerikaanse Staffords. 

Andreas Scholl

contratenor

Andreas Scholl werd geboren in Duitsland en kreeg zijn eerste muzikale opleiding bij het koor Kiedricher Chorbuben. Later studeerde hij bij Richard Levitt en René Jacobs aan de Schola Cantorum Basiliensis. Hij won talloze prijzen, waaronder de prestigieuze ECHO Award voor zijn compositie voor Deutsche Gramophon's audioboek van Hans Christian Andersens De nieuwe kleren van de keizer en De nachtegaal. 

Andreas heeft een reeks opmerkelijke solo-opnames uitgebracht: de meest recente is Wanderer - een album met Duitse liederen in samenwerking met pianiste Tamar Halperin. Andere bijzondere opnames zijn Bach cantates met Kammerorchester Basel, O Solitude - een album met muziek van Purcell met Accademia Bizantina, dat in 2012 de BBC Music Magazine award won; Arias for Senesino, Heroes - een cd met aria's van Händel, Mozart, Hasse en Gluck; Robert Dowland's A Musicall Banquet; Vivaldi motetten met het Australian Brandenburg Orchestra; en Arcadia - een verzameling zeldzame en ongepubliceerde cantates van componisten uit Rome's Arcadian Circle. Al deze opnames zijn uitgebracht op Decca. 

Andreas' opgenomen werk omvat ook Händels Solomon en Saul met Paul McCreesh voor Deutsche Gramophon, en voor Harmonia Mundi, Vivaldi Stabat Mater; Caldara's Maddalena ai piedi di Cristo; en Crystal Tears - luit- en consortliederen van John Dowland. Tot Andreas' DVD-releases behoren producties van Giulio Cesare (voor zowel Decca als Harmonia Mundi), Rodelinda (Warner) en Partenope (Decca). 

Operarollen van hem zijn onder andere de titelrol in Giulio Cesare in Théâtre des Champs-Elysées en de Salzburger Festspiele 2012 (tegenover Cecilia Bartoli) en Bertarido (Rodelinda) in Glyndebourne Festival Opera en de Metropolitan Opera (tegenover Renée Fleming). Hij trad onder andere op met de Berliner Philharmoniker, New York Philharmonic, Koninklijk Concertgebouworkest, Boston Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, de Academy of Ancient Music en op de Last Night of the Proms 2005 - de eerste contratenor ooit die hiervoor werd uitgenodigd. 

Tamar Halperin

piano

De Israëlische pianiste Tamar Halperin werd geboren in 1976, in Tel Aviv. Ook zij koos barokmuziek als voornaamste pijl in haar creatieve boog. Ze studeerde aan de universiteit van Tel Aviv, het Schola Cantorum Basiliensis en de Julliard School of Music in New York. In 2004 sleepte ze de ereprijs in de wacht op het Musica Antiqua Festival te Brugge. Naast de barok houdt ze zich ook bezig met hedendaagse muziek en jazz, en bespeelt ze ook Hammondorgel en Wurlitzer piano, te horen op het geweldig eigenzinnige album Satie. In 2016 ontving ze samen met haar echtgenoot Scholl de Hessischer Kulturpreis, vanwege hun grensverleggend werk.  

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter 

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe • Dulait Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle  Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Mademoiselle Cory Zhang

Et nos Membres qui souhaitent rester anonymes