Een nieuw antwoord op een oud probleem
Met zijn 7 octaven (een geheel van 8 opeenvolgende witte toetsen) biedt de moderne piano de pianist een uitgebreide registerkeuze. Maar wanneer een vertolker tegelijk de hoogste en de laagste registers moet bespelen, krijgt hij af te rekenen met fysieke ongemakken omdat hij onnatuurlijke of geforceerde bewegingen moet maken die op termijn tendinitis en spier- en andere blessures kunnen veroorzaken.
Ook architect Rafael Viñoly, zelf amateur-pianist, verdiepte zich na gesprekken met beroemde pianisten zoals Daniel Barenboim en Martha Argerich in dat probleem. Hij speelde met het idee van een gebogen klavier, aangepast aan de natuurlijke bewegingsboog van de armen van een pianist. Op die manier zou die makkelijker alle registers kunnen bespelen. Het visuele aspect van het instrument is dus geen fantasietje, maar een antwoord op een functionele noodzaak, zowel op ergonomisch als op speeltechnisch vlak.
Twee vliegen in één klap
Het gebogen klavier trekt meteen de aandacht, maar ook qua klank is de Maene-Viñoly Concert Grand piano ronduit innovatief. Een gebogen klavier betekent dat de snaren straalsgewijs op de zangbodem moeten worden bevestigd. Daarom heeft Chris Maene de zangbodem groter gemaakt en een gietijzeren kader voorzien dat een belasting van 21 ton op de snaren kan verdragen. Tegelijk zijn de mogelijkheden voor dynamische nuances (zachte en krachtige klanken) uitgebreid en de helderheid en de transparantie van de klank verbeterd.
Een instrument dat door de allerbeste pianisten is getest
Tijdens de ontwerpfase van het instrument hebben Chris Maene en Rafael Viñoly een beroep gedaan op de technische en artistieke expertise van tal van pianisten. Emanuel Ax, Daniel Barenboim, Stephen Hough en Kirill Gerstein zijn slechts enkele namen van degenen die het instrument hebben getest en de bouwers van advies hebben voorzien. Op 19 juli 2022, op het Verbier Festival, heeft Kirill Gerstein de Maene-Viñoly Concert Grand Piano aan de wereld voorgesteld. Na dat concert zei de pianist:
‘De Maene-Viñoly Concert Grand geeft een nieuw elan aan het debat over de essentie van een moderne vleugelpiano en houdt tegelijk rekening met de tradities en ideeën van vroeger en gebruikt die ook. Het gebogen klavier respecteert de natuurlijke bewegingsboog van de armen en is een vertrekpunt dat leidt tot een grotere zangbodem en een andere manier om de snaren aan te brengen. Het ontwerp, de ergonomie en de functionaliteit zijn op elkaar afgestemd en dat verleent de piano een unieke klankidentiteit. Deze piano is zowel een muzikale als een artistieke creatie, want kunst innoveert en provoceert door te kijken naar wat er in het verleden is gemaakt en vervolgens de ogen op de toekomst te richten. Ik ben dolblij en ik vind het een grote eer dat ik de Maene-Viñoly Concert Grand aan het publiek heb mogen voorstellen.’
Een niet te missen ervaring
Bozar nodigt je uit om op 11 november een uitzonderlijke muzikale ervaring mee te maken. Ontdek met eigen ogen en oren deze buitengewone piano tijdens het recital van Kirill Gerstein en Tabea Zimmermann in de Henry Le Bœufzaal.