‘Tabea Zimmermann & Kirill Gerstein’

11 Nov.'22
- 20:00

In 1919 eindigden twee werken ex aequo tijdens de Coolidge-componeerwedstrijd. Tegenover de Suite van Ernest Bloch stond de Sonate voor altviool en piano van Rebecca Clarke. Het inventieve werk van de hand van een vrouw deed toen behoorlijk wat stof opwaaien in de conservatieve pers. Tabea Zimmermann en Kirill Gerstein zorgden in 2010 voor een zinderende opname van die mijlpaal in de geschiedenis van de muziek. Het duo brengt ook de Sonate op. 11 nr. 4 van Hindemith, een tijdgenoot van Clarke. Net als het Opus 120 nr. 1 van Brahms weet die te verrassen door zijn elegante melodieën. Chostakovitch waagde zich evenzeer aan een sonate voor viool, altviool en piano in een sobere stijl. Opvallend is de melodische en harmonische eigenheid van de componist.

In dit recital bespeelt Kirill Gerstein de Maene-Viñoly concertpiano. Dit nieuwe instrument is het enige in zijn soort en is ontworpen door Chris Maene en de Uruguayaanse architect Rafael Viñoly en heeft een gebogen klavier voor ergonomisch pianoplezier. Kirill Gerstein –  de eerste muzikant die dit instrument tijdens een concert bespeelde –  prijst "de harmonie tussen ontwerp, ergonomie en functionaliteit die deze piano een unieke klankidentiteit geeft."

Tabea Zimmermann
altviool
Kirill Gerstein
piano
Programma
Johannes Brahms

Sonate voor altviool en piano, op. 120/1

Paul Hindemith

Sonate voor altviool en piano, op. 11/4

Rebecca Clarke

Sonate voor altviool en piano

Dmitri Sjostakovitsj

Sonate voor altviool en piano, op. 147

Concerten

2022-2023

Classicarte 2022-2023

Praktisch

Location

Henry Le Boeufzaal

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

Tarieven

Muzikant ~

5 -

Ambassadeur~

10 - 21 - 32 - 38 -

Ambassadeurs Duo ~

10 - 21 - 32 - 38 -

Classicarte ~

0 -

Standaard

12 - 26 - 40 - 48 -

Luister plaatsen

10 -

< 30 jaar

10 - 13 - 20 - 24 -

VT-kaart

10 - 13 - 20 - 24 -

EU Disability card

10 - 13 - 20 - 24 -