06

Wiskunde onderwijzen en studeren, wat houdt dat in? Waarom wordt wiskunde zo vaak als een abstract iets gezien, losstaand van de werkelijkheid, terwijl het eigenlijk een formalistisch geheel is dat de mens zelf heeft gecreëerd om het universum te begrijpen… Of is wiskunde op zich de essentie van het universum?
​​​​​​​Is de hoge muur rond wiskunde een gevolg van de gecodificeerde taal die we gebruiken om over wiskunde te spreken, en dus ook om dat vak te onderwijzen? Kun je wiskunde ervaren, en de leerboeken en schoolborden overstijgen?
Vanuit die vraag onderzoekt Order of Operations het uitgestrekte gebied op het kruispunt van artistieke creaties en wiskundige thema’s. Belgische en internationale kunstenaars presenteren werken die ons – min of meer doelbewust – wiskunde op een andere manier laten ervaren.
Order of Operations is een artistiek-wetenschappelijke tentoonstelling met beeldhouwkunst, digitale kunst, geluidskunst, creatief coderen, technologie en pedagogie, die experimenteert, aanzet tot nadenken en een debat op gang brengt over de rol die kunst kan spelen als we wiskunde op een meer integratieve manier zouden onderwijzen.
 

Met onder andere volgende kunstenaars:

Amandine David, France / Belgium
Sabina Hyoju Ahn, South Korea
Lab[au], Belgium
Robert J. Lang, USA
Philippe Leblanc, Belgium
Joanie Lemercier, France / Belgium
Momoko Noguchi, Japan
Ohme, Belgium
Rybn, France
Guillaume Schweicher, Belgium
Michel Tombroff, Belgium
Frederik Vanhoutte, Belgium
Valery Vermeulen, Belgium
Roger Vilder, France Boris Wilmot & François Gaspard, Belgium