‘Arabfuturism Performances’

15 + 16
Juni'21

Monira Al Qadiri & Malika Djardi

Arabfuturism is een programma op initiatief van de Leerstoel Mahmoud Darwish

​​​​​​​
PERFORMANCE
Effeminate Pharaoh - Première - 30’ 

Een lezing/performance van Monira Al Qadiri
(film, geluid, tekst)​​​​​​​

‘Jouw hand is mijn hand, mijn lichaam trilt van vreugde, mijn hart springt op omdat wij samen wandelen.’ (oud Egyptisch liefdesgedicht, het Nieuwe Rijk, 16de-11de eeuw v.Chr.)
 
Twee paar handen die al 3500 jaar lang verstrengeld zijn. Men zegt dat ze toebehoren aan een afvallige koning en zijn vrouw die heel erg verliefd waren. Na hun val werden de meeste beelden, kunstvoorwerpen en schrijnen die naar hen verwezen vernietigd of uit de geschiedenisboeken verwijderd, maar dankzij een of andere magische bezwering bleven deze handen ongedeerd. Ze zijn een totem voor brandende passie, een getuigenis van onze behoefte aan te raken. Een hoopgevend symbool van ons verlangen naar intimiteit. Keer op keer vagen ziekte, oorlog en vernietiging het gevoel weg dat we samen horen te zijn. Maar zoals bij de vrouwelijke farao met de baard en haar minnaar de architect graaft ons verlangen diep onder de grond tunnels zodat onze graven met elkaar verbonden zijn en onze geesten elkaar weer kunnen ontmoeten in het hiernamaals. 

Monira Al Qadiri (Berlijn) is een visuele kunstenares uit Koeweit, geboren in Senegal en opgeleid in Japan. In 2010 promoveerde ze aan de Tokyo University of the Arts tot doctor in intermediale kunst. Ze spitst zich toe op de esthetiek van verdriet in het Midden-Oosten en vindt inspiratie in poëzie, muziek, kunst en religieuze praktijken. Haar werk verkent onconventionele genderidentiteiten, petro-culturen en hun mogelijke toekomst, evenals de erfenis van corruptie.

Credits: van en met Monira Al Qadiri

 

PERFORMANCE
Épisode #3 "Private" – 40’
 
Een dansperformance van en met Malika Djardi (Lyon)
≥ Épisode #3 "Private" – ongeveer 30’

Épisode is uitgegroeid tot een korte reeks waarin de choreografe op zoek blijft gaan naar de interactie tussen sciencefiction en de vele menselijke vormen van taal. In een wereld geobsedeerd door technologie staat emotie centraal. Malika Djardi creëert een wereld die bol staat van sciencefictionelementen, waarin dans de ultieme menselijke taal is. Ze baseert zich op het concept anomie en ontwikkelt een scenario, een dialoog met een soort artificiële intelligentie, een wezen dat de mechanismen probeert te doorgronden die mensen subjectieve gevoelens ontlokken. Door die context zet ze ons aan na te denken over taal als een noodzakelijk instrument om te domineren en te emanciperen.

Malika Djardi, geboren in Lyon, volgde de opleiding hedendaagse dans aan UQAM in Montreal en van 2009 tot 2011 studeerde ze aan het Centre National de Danse Contemporaine in Angers. Voor de Biënnale Charleroi Danse van 2017 bedacht ze de choreografielezing 3, waarbij ze sciencefiction en de vraag wat emoties zijn onderzoekt via een onbevredigend vruchtbaarheidsritueel. Épisode is een korte reeks die die denkoefening in verschillende episodes voortzet. Het eerste luik was in juni 2019 in Brussel te zien in Les Brigittines, tijdens Memories of the XXIInd Century. Dit luik gaat in december 2021 in première in Les Subsistances in Lyon.

Credits:
​​​​​​​Épisode #3 "Private" - 30'
Conception, chorégraphie  et argument: Malika Djardi 
Montage sonore: Malika Djardi avec Sydney Valette
Création musicale: Sydney Valette
Voix: Chloé Hamdaoui, Céleste Narducci et Yassir Moujtazi
Création lumière: Thomas Laigle 
Costumes: Marie Colin-Madan et Heley
Régie lumière: Gwenaël Laroche
Régie son: Pierre-Aimé Ballot

2020-2021

ARABFUTURISM 2020-2021

Praktisch

Location

Zaal M

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

Tarieven

Standard

12 -

-26

10 -

In het kader van

  • Leerstoel Mahmoud Darwish