‘Close-up: Sarah Maldoror’

18 Jan.'23
- 19:00

De films van Sarah Maldoror waren niet alleen politiek revolutionair, ze waren ook radicaal mooi. Ze liet zich voor haar werk inspireren door kunst en poëzie, en door de drang om te vechten voor onderdrukte groepen. Na haar theaterstudie in Parijs richtte ze eerst de theatergroep “Les Griots” op, en ging toen film studeren in Moskou. Film bleek voor haar al snel de perfecte expressievorm, en het juiste medium voor haar boodschap: een roep om vrijheid die een breed publiek verdiende.

Haar dochter Annouchka de Andrade zal aanwezig zijn om de twee films te introduceren en zal daarna met ons in gesprek gaan.

Et les chiens se taisaient is een bewerking van een toneelstuk van Aimé Césaire, waarin een revolutionair zijn leven overschouwt net voordat hij in een grote collectieve ramp de dood vindt. De opnames gingen door in de aan zwarte Afrikaanse cultuur gewijde archieven in het Parijse Musée de l’Homme.

In Aimé Césaire, un homme une terre, schildert Maldoror een portret van haar goede vriend Aimé Césaire: dichter, politicus, essayist, activist en een van de oprichters van de Négritude-beweging, een progressieve artistieke en politieke stroming die de zwarte cultuur verdedigde. 

Concerten

Tentoonstellingen

Lezingen & Debatten

Kunsten, wetenschap & technologie

Maatschappij & actualiteit

14 Juni'12 →
30 Juni'23

Afropolitan

Praktisch

Location

Studio

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

‘Aimé Césaire - un homme une terre’ (FR, 1976, DCP, 52’)

 

‘Et les chiens se taisaient’ (FR, 1978, DCP, 13’)

Tarieven

Standaard

8 -

< 30 jaar

6 -

VT-kaart

6 -

EU Disability card

6 -