
Passages
De eerste instrumenten met mondstukken, gemaakt van dierlijke hoorns, werden gebruikt voor het seinen. Geleidelijk aan werden zij gebruikt in overgangsrituelen en rituelen binnen verschillende culturen. In de grafkamer van Toetanchamon werden twee zilveren trompetten gevonden en in de Apocalyps laat de aartsengel Gabriël datzelfde instrument schallen op de Dag des Oordeels. Duitse componisten, die onder invloed van de Lutherse hervorming bijzondere aandacht besteedden aan de kracht van retoriek, maakten gretig gebruik van het verwantschap met de dood en het hiernamaals. In Passages levert InAlto hier bewijs voor aan: in een bijzonder gevarieerd maar altijd ontroerend programma passeren begrafeniswerken van onder meer Lassus, Schütz, en Buxtehude de revue.
Aequale nr. 1 "Miserere" & Aequale nr. 3 "Amplius"
O meine Seele, warum bist du betrübet, SWV 419
Freudenlied
Fili mi, Absalon, SWV 269
Nunc Dimittis
Mit Fried und Freud, BuxWV 76: III. Klage-Lied
Paduana dolorosa, SSWV 42
Aurora lucis rutilat
Aequale nr. 2 Du, dem nie im Leben Ruhstatt ward
Ich bin ein Blum zu Saron
Hæc dies quam fecit Dominus
Motet "O Jesu Christ, meins Lebens Licht", BWV 118
O Jesulein, mein Jesulein
Traur- und Begräbnuß-Music des Herrn Johann Helms
Herzlich tut mich verlangen, BWV 727
Freue dich des Weibes deiner Jugend, SWV 453
Praktisch
Dates
Location
St.-Michiels-en St.-Goedele Kathedraal
Sint-Goedelevoorplein 1000 Brussel