19

Ooit al gedroomd van je eigen media-imperium om een extreemrechts of ander radicaal gedachtegoed de wereld in te sturen? Jaloers op de mediamagnaten in het Hongarije van Órban of op het kersverse hoofd van de RAI, aangesteld door Salvini? Op zoek naar kanalen om je invloed te vergroten en te klimmen in de peilingen bij de bevolking?

Dan ben je aan het goede adres, want in amper twee uur tijd legt het team van Are We Europe je uit hoe jij in zeven stappen je eigen media-imperium bouwt.

Met het artikel en het onderzoek van de Oostenrijkse journaliste Nina Horaczek – de inzending van Falter voor de European Press Prize – als leidraad, belicht deze workshop de strategieën die extreemrechts gebruikt om de media naar hun hand te zetten en de publieke opinie te sturen.

De workshop put inspiratie uit de strategieën van het Oostenrijkse FPÖ en de tactiek van Órban. Je wordt uitgedaagd om de zeven stappen te doorlopen op weg naar je eigen media-imperium. Bedenk een naam, ontwerp een logo, sleutel aan je merk, leg een mediastrategie vast en beslis zelf over de volgende stappen op weg naar absolute macht over jouw media.

Mick ter Reehorst is hoofdredacteur van Are We Europe en helpt je om je koers uit te stippelen doorheen de woelige wateren van de media in een nieuw tijdperk van propagandaoorlogen.

Lees hier het artikel van Nina:
https://www.europeanpressprize.com/article/propaganda-war-europe-far-right-media/

Een illustrator helpt je ter plaatse om je propaganda-affiches te ontwerpen. Die mag je vervolgens mee naar huis nemen. Een primeur voor het European Lab Brussels.