Dit videospel nodigt bezoekers uit om een nieuwe wereld te ontdekken door de lens van dekolonialisme en decentralisatie. Het project werd oorspronkelijk geproduceerd door Serpentine Arts Technologies, tussen 2021 en 2023, en maakt deel uit van hun missie om met kunst de invloed van technologie op cultuur en samenleving te herdefiniëren. Sindsdien reist het internationaal en is het gepresenteerd op prestigieuze locaties, waaronder de Pinacoteca in São Paulo, het Ars Electronica Festival in Linz, de Julia Stoschek Collection in Düsseldorf, het Centre Pompidou in Metz en het MAAT in Lissabon. Nu maakt het een exclusieve stop in Brussel als onderdeel van de wereldtournee.
Third World: The Bottom Dimension is een project dat een generatie van interdisciplinair, queer, Afro-diasporisch Braziliaanse kunstenaars samenbrengt, waaronder Novíssimo Edgar, Castiel Vitorino Brasileiro en LYZZA.
Hun werk reflecteert over de uitdagingen van zelfrepresentatie en laat ons heroverwegen hoe we de wereld begrijpen en ons erin oriënteren.
Massan's werk onderzoekt de concepten van vreemdheid en onwetendheid, vooral in de manier waarop de zogenaamde 'Derde Wereld' vaak wordt gepresenteerd. Tegelijkertijd onderzoekt die hoe digitale infrastructuren mensen sterker kunnen maken, veranderingen kunnen stimuleren en verschillende perspectieven kunnen delen en verspreiden.
"Het is een project dat het bewustzijn van individuele verantwoordelijkheid met betrekking tot de gevestigde wereld aanwakkert. De belangrijkste motivatie tijdens onderzoek en ontwikkeling was een ervaring creëren die kritisch kijkt naar het kopiëren van koloniale opvattingen in een virtuele omgeving. De speler wordt uitgenodigd om opnieuw na te denken over zijn missie en zijn rol bij ontmoetingen en uitdagingen."
Gabriel Massan is een multidisciplinaire digitale Braziliaanse kunstenaar, geboren in 1996 en momenteel gevestigd in Berlijn. Die heeft een grote interesse in de Latijns-Amerikaanse cultuur en kwesties van ongelijkheid, marginalisering en de subversie van traditionele verhalen.
Het spel werd in opdracht van en geproduceerd door Serpentine Arts Technologies, in samenwerking met de Julia Stoschek Collection, en met steun van Tezos. Het kreeg extra steun van EDP Foundation / MAAT, Lisbon.
Dit project maakt deel uit van het programma van dit seizoen, geïnspireerd door de tentoonstelling When We See Us.
