Componisten weten het maar al te goed: niet alles wat je samenbrengt levert harmonie op. In het woord concert schuilt conflict. Componeren is de kunst van het samenbrengen en conflicten tussen solisten, instrumenten, stemmen en toonaarden overstijgen. Een conflict betekent samen verschillen. Juist in de verschillen schuilt een immense opbouwende kracht. Het is de chemie van een goed concert, de wisselwerking tussen de muzikanten en het publiek.
Het muziekseizoen van Bozar staat ook volgend seizoen voor internationale topkwaliteit in diverse muzikale genres. Met een geïntensifieerde samenwerking met het Belgian National Orchestra, de nieuwe reeks Bozar Bassment en heel wat storytelling in thematische focussen zijn er ook nieuwe impulsen. Het is uitkijken naar de diverse transmuzikale projecten, waar klassiek, jazz, global en electronic music elkaar ontmoeten, zoals in het gloednieuwe festival Beats & Pieces.
De allergrootste namen uit de klassieke muziekwereld maken hun opwachting op ons podium. Zo verwelkomen we de London Symphony Orchestra onder leiding van Sir Antonio Pappano (04.10.2025) en het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam (16.05.2026). Pianovirtuoos Víkingur Ólafsson, stercelliste Sol Gabetta (20.04.2026) en toppianiste Yuja Wang staan garant voor onvergetelijke avonden. Mezzosopraan Lea Desandre, portretartiest dit seizoen, schittert in vier uiteenlopende producties, waaronder een galaconcert met het Belgian National Orchestra (13.05.2026) en een eerbetoon aan Julie Andrews (13.06.2026).
Het barokke repertoire wordt in al zijn emotionele rijkdom belicht, met bijzondere aandacht voor George Frideric Handel. Zijn meesterwerken, van Messiah (17.12.2025) tot Theodora (15.10.2025), krijgen nieuwe kracht dankzij topensembles als Gli Angeli Genève en het Jupiter Ensemble. Bij de familievoorstelling Jupi en de nieuwe arrangementen van jazzmusici Philippe Thuriot en Hendrik Lasure is Handel de inspiratiebron voor nieuwe creaties.
Voor hedendaagse muziek staat dit seizoen in het teken van componiste Julia Wolfe, die met werken als Fire in my mouth (27.02.2026) en Anthracite Fields (08.05.2026) schrijnende verhalen uit de Amerikaanse geschiedenis laat resoneren in indrukwekkende oratoria. Daarnaast brengt het transmuzikale festival Beats & Pieces (15–18.01.2026) percussie, elektronische klanken en spoken word samen in een vernieuwend vierdaags feest, waarin artiesten als Mark Guiliana, Mohammad Reza Mortazavi, Ryoji Ikeda en Colin Currie opvallen. Nadia Boulanger, pedagoge, klavierspeelster en dirigente, gaf les aan Copland, Piazzolla, Glass en honderden anderen. Ze krijgt op Internationale Vrouwendag (08.03.2026) een driedelig eerbetoon met een ambitieus orgelconcert door het Belgian National Orchestra en een intiem liedrecital met Lucile Richardot en Anne de Fornel.
Bozar nodigt uit tot reflectie over de 20ste eeuw via de reeks Echoes of the 20th Century, waarin sleutelmomenten uit het modernistische repertoire centraal staan: Le Sacre du Printemps (20.04.2026), Le Noir de l’Etoile (16.01.2026), Gay Guerilla (19.05.2026) en meer.
Liefhebbers van elektronische muziek kunnen zich verheugen op de gloednieuwe concertreeks Bozar Bassment, ambient music in het portret van geluidskunstenaar Fennesz (26.02.2026) en het energieke Abrupt Festival.
Verder belichten we oude polyfonie in monumentale Brusselse kerken, met Graindelavoix,La Fonte Musica en Fieri Consort. Multidisciplinaire producties verbinden live muziek en choreografie, zoals bij Saburo Teshigawara & Vox Luminis (31.01.2026) en ECCE & Ictus (13.02.2026).
Bozar blijft ook dé plek voor topartiesten uit diverse muzikale werelden: Kae Tempest (12.10.2025), Brad Mehldau (19.03.2026), Shahram Nazeri (14.11.2025) en Zaho de Sagazan brengen hun unieke stem naar Brussel.
Tot slot presenteert Bozar opnieuw bijzondere concertformats zoals Staging the Concert, met onder meer Radouan Mriziga (18.09.2025) en Ann Veronica Janssens (19.06.2026), en Concert Croissant– na de succesvolle introductie dit seizoen.
Je vindt het rijke én volledige aanbod van al onze concerten in de brochure.
Belgian National Orchestra: "Embrace the passion. Experience the music"
Het Belgian National Orchestra (BNO) is het orkest in residentie bij Bozar en slaat vanuit de iconische Henry Le Boeuf Zaal een brug tussen traditie en vernieuwing, zowel met klassiekers als innovatieve formats. Dankzij een intensere artistieke samenwerking met Bozar is het BNO dit seizoen overal te vinden: bij portretartiesten Julia Wolfe en Lea Desandre maar ook tijdens het Bartók Festival, Klarafestival en Beats & Pieces, en in projecten zoals Staging the Concert. Ook het nieuwe abonnement Start to Classic, bedoeld als eerste kennismaking met klassieke muziek, vloeit voort uit deze coöperatieve mindset.
Ondertussen staat intendant Bob Permentier een jaar aan het roer van het BNO. Vernieuwing, maatschappelijke relevantie en publieksverbreding vormen de kern van zijn visie. Dit seizoen worden de allereerste bouwstenen van die nieuwe koers gelegd. Zo lanceert het BNO Symphonic Dates: compacte concerten van een uur, zonder pauze, waarin een geliefde symfonie centraal staat. Elk concert wordt ingeleid door presentator Thomas Vanderveken, die het publiek op weg helpt met een heldere introductie. Daarnaast wordt ook het Society Matters-abonnement geïntroduceerd: vier concerten die actuele maatschappelijke thema’s aansnijden, zoals vrouwenrechten, innovatie, repressie en klimaatverandering.
Het BNO is ook dit seizoen verheugd om met grote namen het podium te delen. Onder andere: Augustin Hadelich, Sergey Khachatryan, Joyce Yang, Thierry Escaich, Véronique Gens, Nemanja Radulović, Lukáš Vondráček en Fazıl Say zijn van de partij. Die laatste brengt bovendien de Belgische première van zijn werk Mother Earth. Daarnaast verwelkomt BNO ook verrassende artiesten die genres overstijgen, zoals Zaho De Sagazan en Scylla, die elk met een unieke orkestrale omkadering zullen optreden.
In het nieuwe seizoen zal het BNO stralen in meer dan 70 concerten. En dat niet alleen in Brussel, maar door heel België (van Virton tot Antwerpen, via Namen, Charleroi, Louvain-la-Neuve, Luik, Saint-Vith, Hasselt en Leuven). Het orkest zal zich ook presenteren in de meest prestigieuze zalen ter wereld: in de Théâtre des Champs-Élysées en de Philharmonie van Parijs, in de Kurhaus van Wiesbaden, in het Concertgebouw van Amsterdam, en zelfs in Zuid-Korea, waar het in september 2025 een ambitieuze tournee zal starten met zijn chef-dirigent Antony Hermus en pianiste HaeSun Paik.
Het BNO zet zich actief in om jongeren in contact te brengen met symfonische muziek. Jaarlijks nemen bijna 10.000 jonge mensen deel aan educatieve programma’s met het orkest – van workshops voor kleuters tot projecten in het hoger onderwijs. Ook families nemen actief deel, vooral aan het Winterconcert, een geliefde jaarlijkse traditie die jong en oud samenbrengt.
Renovatiewerken Zaal M
In maart 2024 startte Bozar renovatiewerken aan Zaal M.
De voormalige Kamermuziekzaal in het Paleis voor Schone Kunsten ondergaat een volledige transformatie waarbij zowel de technische infrastructuur als de beleving van het publiek centraal staan. De renovatie, met een totale kostprijs van €11.741.820,50, wordt mede mogelijk gemaakt dankzij financiering door Beliris, dat het leeuwendeel van de kosten draagt, de Regie der Gebouwen en Bozar.
De werken onder leiding van het bureau Pierre Hebbelinck Atelier d’Architecture, bijgestaan door de bureaus Artsceno, Kahle Acoustics en Arcadis, omvatten de vernieuwing van verouderde podiumapparatuur en technische installaties, waaronder HVAC, verlichting, geluids- en projectiesystemen. Dankzij een herontwerp van de tribune met een steilere helling, wordt het contact tussen artiesten en publiek aanzienlijk verbeterd, terwijl de capaciteit (471 zitplaatsen en 5 rolstoelplaatsen) behouden blijft. De akoestiek van de zaal wordt geoptimaliseerd, zowel intern als wat betreft de geluidsisolatie naar buiten toe. Samen met moderne klimaatcontrole zorgt dit voor optimaal comfort voor zowel artiesten als publiek. Ook de toegankelijkheid wordt verbeterd: vijf volwaardige rolstoelplaatsen worden geïntegreerd. Een bijzonder aspect van de renovatie is het opnieuw zichtbaar maken van de betonnen structuur van Victor Horta, net zoals de meester het oorspronkelijk had bedoeld.
De oplevering van Zaal M is gepland voor het voorjaar van 2026.
We zijn er trots op te kunnen bijdragen aan de renovatie van zaal M en de bouw van de repetitiezaal van BNO om zo het culturele aanbod van onze hoofdstad te verbeteren.
‘Atelier BNO’: een nieuwe repetitieruimte voor het Orkest in Residentie BNO
Parallel aan dit project werken Bozar en het Belgian National Orchestra aan een state-of-the-art repetitieruimte in het tegenovergelegen gebouw aan de Ravensteinstraat. De nieuwe zaal vervangt de oude, krappe en akoestisch beperkte repetitieruimte. Met een investering van €4.266.107,65 (hoofdzakelijk gefinancierd door Beliris en deels door BNO zelf) wordt een moderne, ruime en akoestisch geoptimaliseerde omgeving gecreëerd.
De nieuwe repetitieruimte wordt een doorslag van de Henry Le Bœufzaal, wat betekent dat ze qua afmetingen en indeling zo dicht mogelijk aansluit bij het podium van de concertzaal zelf. Met deze eigen volwaardige ruimte krijgt BNO meer repetitietijd en vermijdt het structurele verplaatsingskosten.
Het ontwerp, uitgewerkt door DRDH Architects in samenwerking met Arup en het technisch bureau RCR, optimaliseert de natuurlijke akoestiek door het volume van de zaal te verdrievoudigen en gebruik te maken van reflecterende pleisterpanelen, variabele akoestische gordijnen en een flexibel podium met vlakke vloer. Hierdoor kan het BNO repeteren in quasi-identieke omstandigheden als tijdens optredens.
Naast de zaal worden ook nieuwe loges, kleedkamers en technische voorzieningen voorzien. Extra aandacht gaat uit naar de toegankelijkheid en evacuatie: de repetitieruimte krijgt drempelloze toegang en is bereikbaar via een vernieuwde circulatie. De zaal kan, naast repetities, ook dienen voor kamermuziekconcerten of publieke evenementen met een capaciteit tot 200 personen.
De oplevering is voorzien voor het najaar van 2025.
Het Atelier BNO, waarvan de renovatiewerken binnenkort voltooid zijn, zal ons orkest een inspirerende en functionele werkplek bieden. Deze transformatie betekent een belangrijke mijlpaal in onze geschiedenis en gaat gepaard met een versterkte samenwerking met Bozar. We zijn er trots op deze samenwerking te concretiseren met een seizoen 25-26 dat in nauw overleg werd uitgewerkt – rijk aan synergieën en uitzonderlijke muzikale momenten
Nieuwe geluidsinstallatie in de Henry Le Bœufzaal
Vanaf de zomer van 2025 zal de Henry Le Bœufzaal van Bozar beschikken over een nieuw, state-of-the art geluidssysteem.
Bozar investeert in een hoogtechnologisch ecosysteem van L-Acoustics, een wereldwijd toonaangevend merk in professionele geluidsversterking. Centraal in dit nieuwe systeem staat de introductie van twee baanbrekende technologieën: de L2D-luidsprekers, die een uitzonderlijke geluidsdruk combineren met compacte afmetingen, en de L-ISA Processor, een geavanceerde tool voor ruimtelijke audioverwerking. Samen maken ze een zogenaamde frontale hyperrealistische spatialisatie mogelijk, waarbij het geluid zich breed en gelaagd over het podium verspreidt in plaats van de klassieke links-rechts 'Line Array'-opstelling.
Met deze installatie speelt Bozar in op de hoogste internationale standaarden op vlak van geluidskwaliteit en publieksbeleving. De technische fiche is beschikbaar op aanvraag.
Dit Digital@Bozar-project wordt gefinancierd via het Belgische herstel- en veerkrachtplan, onderdeel van Next Generation EU. De totale kostprijs bedraagt 800.000 euro exclusief btw, waaronder technisch materiaal ter waarde van 240.000 euro excl. btw (extra uitrusting zoals onder meer een geluidstafel, monitors en microfoons).