‘Chess of the Wind – Mohamed Reza Aslani’

27 Maa.'22
- 19:00

Focus op Iran

De film wordt ingeleid door Gita Aslani Shahrestani, de dochter van de regisseur. Nadien volgt een digitale Q&A met de regisseur. 

Deze film werd slechts eenmaal publiekelijk vertoond voordat hij werd verboden en vervolgens decennialang uit het vizier verdween. Het verhaal van de herontdekking is even intrigerend als het filmverhaal zelf. Toen de kinderen van regisseur Mohammad Reza Aslani in 2014 op een stapel filmblikken stuitten in de etalage van een rommelwinkel in Teheran, waren ze verrast toen ze ontdekten dat er een intacte kopie van de film bij zat. Nadat die het land uitgesmokkeld was naar Parijs, begon de restauratie in het World Cinema Project van The Film Foundation, samen met Cineteca di Bologna.

Chess of the Wind, een hypnotiserend moordmysterie in een huiveringwekkende historische sfeer, ontvouwt zich in een weelderig, kaarsverlicht herenhuis waar de erfgenamen van een familiefortuin verstrikt geraken in een web van hebzucht, geweld en verraad terwijl ze strijden om de controle over het landgoed van hun onlangs overleden matriarch.

Filmmaker en dichter Mohammad Reza Aslani (1943, Iran) staat vooral bekend om zijn experimentele films en documentaires. Hij studeerde schilderkunst aan de universiteit van Teheran en studeerde af aan de technische school voor televisie en film. Aslani is ook een gerenommeerd dichter en was een invloedrijk figuur in de New Wave Poetry van Iran. 

De film wordt voorafgegaan door de kortfilm The Crown Jewels of Iran van Ebrahim Golestan
Deze kortfilm werd gemaakt in opdracht van de Centrale Bank van Iran om haar kroonjuwelencollectie in de verf te zetten. Golestan nam die taak op zich en creëerde dit visueel verbluffende werk, dat uiteindelijk een commentaar werd op de bedrieglijke en decadente levens van vroegere koningen. Dat werd natuurlijk niet in dank afgenomen door het regime van de Shah en daarom werd de film zwaar gecensureerd. De Cineteca di Bologna zorgde voor een glorieuze restauratie van het werk, zodat we het nu opnieuw in zijn oorspronkelijke vorm kunnen bekijken.

Ebrahim Golestan (1922, Iran) was journalist en romanschrijver voordat hij professioneel als filmmaker aan de slag ging. Golestan richtte zijn eigen filmstudio op in 1958 met een lening van westerse oliemaatschappijen. In plaats van professionals in te zetten, ging hij op zoek naar jong talent waarmee hij een divers team samenstelde. 


In het kader van EU Project HerMaP – Heritage and Management Project Europe-Iran

Praktisch

Location

Studio

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

Taal

  • Farsi
  • Ondertiteling: Engels

IRN, 1976, DCP, 100'

Tarieven

Standard

8 -

-26

6 -