Gepubliceerd op - Astrid Jansen

"Het belangrijkste in de hedendaagse cinema is wat ze mist: urgentie."

Interview met Sergei Loznitsa

Sinds 1996 maakt Sergei Loznitsa naam als een meester van de cinema. Hij creëert zijn films met de precisie van een schilder die een muurschildering maakt, waarin elk detail een verwoeste wereld oproept die weigert vergeten te worden. Met drieëntwintig documentaires en vijf fictiefilms op de teller onderzoekt hij de littekens van oorlog en de mechanismen van propaganda. De urgentie van de hedendaagse wereld heeft zijn cinema directer en sterker verankerd gemaakt in een tijdperk dat wordt gekenmerkt door brutaliteit. Loznitsa onderhandelt niet met geweld; hij confronteert het met helderheid. In december zal de Oekraïense filmmaker getuigen van deze urgentie bij Bozar. Hier alvast een voorproefje van een ontmoeting die nu al veelbelovend is.

Hoe gaat het met je? 

Met mij gaat het goed, dankje! Ik werk aan een nieuwe speelfilm die zich afspeelt tijdens de Grote Terreur (de Grote Zuiveringen) in de USSR. De film heet Two Prosecutors en is gebaseerd op een roman van Georgy Demidov. In oktober hebben we de opnames afgerond. Op dit moment ben ik volop bezig met de montage.  

Je hebt een groot aantal archieffilms en documentaires gemaakt. In Invasion bijvoorbeeld, hoewel de opdracht was om de camera gewoon te laten draaien, speelt er toch altijd een artistieke opbouw mee... Wat fascineert je zo aan dit spel tussen werkelijkheid en reconstructie door middel van beelden? 

Toen de grootschalige oorlog in februari 2022 begon, had ik andere projecten lopen, maar ik voelde de plicht om deze film te maken, omdat dit land mijn vaderland is. Het is ondraaglijk voor mij om te zien wat het doormaakt, evenals de mensen met wie ik ben opgegroeid. Voor mij is dit een heel persoonlijke film, zwaar beladen met emoties, en het valt me zwaar om de structuur ervan te analyseren. Bij de montage heb ik me laten leiden door mijn intuïtie; sommige opeenvolgingen van episodes kwamen haast toevallig tot stand. Onder deze omstandigheden geloof ik dat dat de beste manier is om de dramaturgie van een film aan te pakken. Het is moeilijk om je eigen intuïtie en emoties te doorgronden. Zoals Boris Pasternak schreef: "Hoe toevalliger het lijkt, hoe meer mijn verzen, in tranen geschreven, waarachtig zijn." 

"Visie moet voorafgaan aan een film en vormt zich gaandeweg in het creatieproces. Dat is de aard van het creatieve proces."
- Sergei Loznitsa

In Invasion vinden sommigen dat je de oorlog "offscreen" toont door het dagelijks leven van Oekraïners weer te geven. Toch omvat deze aanpak meer dan ooit de directe ervaring van de oorlog zelf. Hoe maak je films midden in de chaos? 

Cultuur begint met de inspanning om orde te scheppen in de wereld. Chaos is juist het ontbreken van een visie; in een chaotische staat is alles mogelijk en heeft alles dezelfde waarde. Wanneer je iets structureert volgens bepaalde criteria, formuleer je ook een visie die de wereld om je heen in een bepaalde orde brengt. Met "visie" bedoel ik hier een bepaalde kijk, een standpunt. Chaos is dus het ontbreken van visie. Chaos wordt niet alleen door oorlog veroorzaakt – zonder visie wordt alles om ons heen chaotisch. Geluiden, woorden, beelden zijn slechts instrumenten. Film, die gebruikmaakt van beelden, woorden, geluiden en de hele filmische taal die dit medium door de jaren heen heeft ontwikkeld, is ook een instrument. Als dit instrument zonder visie wordt gebruikt, draagt het alleen maar bij aan de bestaande chaos. Visie moet voorafgaan aan een film en vormt zich gaandeweg in het creatieproces. Dat is de aard van het creatieve proces. 

Kan je ons alvast enkele inzichten geven die je in december bij Bozar zal delen: wat beschouw je als essentieel in de hedendaagse cinema? 

Het belangrijkste aan de hedendaagse cinema is wat ze mist: urgentie. De meeste films die vandaag de dag worden gemaakt, blijven gevangen in het verleden. Het is zeldzaam om iets nieuws te zien, iets dat een echte "gebeurtenis" is, laat staan dat er nieuwe stromingen, bewegingen, scholen of doorbraken in de filmtaal ontstaan. Misschien bestaan deze dingen wel, maar blijven ze buiten het blikveld van het publiek, de festivals en de filmcritici. Mijn kennis van hedendaagse cinema beperkt zich tot de films die ik de kans krijg te zien. Het is goed mogelijk dat ik het mis heb.