Gepubliceerd op

“Liszt was de favoriete componist van mijn grootvader!”

Gramophone riep hem uit tot een van de 50 beste opgenomen pianisten ooit. De Britse pianist Benjamin Grosvenor (31) heeft sinds 2011 een exclusief platencontract bij Decca en vertelt over zijn passie voor Liszt, een componist die hij op 28 maart in Bozar met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège uitvoert.

Wat verbind je zo met het werk van Franz Liszt? 

Liszt was de favoriete componist van mijn grootvader en ik ben opgegroeid met het vaak luisteren naar zijn muziek. Zijn werk is zo gevarieerd... Hij was zowel een meester in pianotechniek als een meester in pianoschriftuur, een koortsachtig productieve musicus en een enorm genereus mens die niet tevreden was om artistiek op één terrein te blijven trappelen. Hij hield nooit op met het verkennen van andere gebieden tijdens zijn leven als componist. 

Waarom is er een vóór en na Liszt in de geschiedenis van de piano? Op welke manier is hij een belangrijke mijlpaal? 

Hij was verantwoordelijk voor het ontstaan van het pianorecital als concertervaring, maar ook voor de gewoonte om werken uit het hoofd te spelen. In zijn composities voor piano breidde hij de mogelijkheden van het instrument aanzienlijk uit, geholpen door zijn eigen buitengewone technische vaardigheden. Rachmaninov, Ravel en vele andere componisten werden door zijn voorbeeld geïnspireerd om hun eigen weg te vinden in het schrijven voor de piano. 

Waarin verschilt het Tweede Concerto, dat je met het OPRL gaat uitvoeren, van het Eerste

In het Tweede Concerto is de solist meer geïntegreerd in het orkest en is zijn rol gevarieerder. Virtuoze episodes en cadenzen worden afgewisseld met passages die lijken op kamermuziek, met name de prachtige passage waarin de piano een beroemde cellosolo begeleidt in het hart van het centrale langzame deel. 

Wat is jouw connectie met historische piano's? Heb je de behoefte om op oude instrumenten te spelen? 

Het is altijd fascinerend om op historische instrumenten te spelen en de klanken te horen die de componisten zelf gehoord hebben, maar ik moet toegeven dat ik niet vaak de gelegenheid heb om mezelf te wijden aan historische instrumenten van een uitzonderlijk niveau. Uiteindelijk, als je op een modern instrument speelt, maak je een soort transcriptie en moet je gebruik maken van alle expressieve mogelijkheden die dit instrument biedt. 

Je staat ook open voor hedendaagse muziek. Welke hedendaagse componisten speel je het liefst? 

Ik speel inderdaad steeds meer hedendaagse muziek... Onlangs heb ik werken van Sofia Goebaidoelina geprogrammeerd en dit seizoen speel ik een aantal werken van de Australische componist Brett Dean, waaronder een werk dat ik in opdracht van hem heb uitgevoerd met de hulp van verschillende concertzalen over de hele wereld, getiteld Hommage à Liszt (Faustian Pact). 

Hoe denk je over de noodzaak (of de moeilijkheid) om een frisse benadering te geven aan werken die al eeuwen worden uitgevoerd? 

Ik denk niet dat we nieuwe benaderingen tot een doel mogen maken, want dat zou kunnen leiden tot dingen anders doen simpelweg om ze anders te doen! Het is beter om te doen wat je echt denkt dat het beste is voor de muziek, en dat is de benadering die ik altijd heb gekozen. Natuurlijk is het geweldig om vaak complimenten te krijgen voor het feit dat je iets nieuws in een muziekstuk brengt, maar ik zou niet zeggen dat dat mijn uiteindelijke doel is! 

Hoe besteed je je tijd naast het pianospelen? 

Lezen, wandelen in de natuur, hardlopen, zwemmen, luisteren naar podcasts, naar concerten gaan, televisie kijken, naar de bioscoop gaan, bij familie en vrienden zijn... en de post bijhouden!  

  

Interview door Stéphane Dado en Éric Mairlot (OPRL