Gepubliceerd op

Naar Michel François met kinderen en jongeren

Om je bezoek aan Michel François. Contre nature onvergetelijk te maken voor jong en oud, geven we een aantal tips om jullie bezoek te verrijken. Laat je gevoelens en verbeelding de vrije loop!

Maar voor jullie de tentoonstelling in duiken…  

…geven we jullie graag nog een kleine tip. Een tentoonstelling is een ontdekkingsplek waar je kunstwerken kan bekijken, vragen kan stellen en je fantasie en creativiteit op de proef kan stellen. Het is ook een plaats waar kostbare objecten worden getoond. Daarom vragen we om de voorwerpen niet aan te raken of door de zalen te rennen.  

£ Laat je leiden door de jongere(n) die je begeleidt en ontdek welke werken hen het meest aantrekken. 
£ Sta samen stil bij de werken die jullie aanspreken, intrigeren of een bepaalde emotie losmaken, niet alleen bij de werken die jullie ‘mooi’ vinden. 
£Daag jezelf niet uit om te stoppen voor álle werken in de tentoonstelling. Verken op jullie eigen tempo en neem jullie tijd. 
£ Laat voldoende ruimte voor discussie. Er bestaan geen verkeerde interpretaties. 
£ Aarzel niet om op elk moment te stoppen om een tekening of aantekeningen te maken in jullie schetsboek. 
£ Veel plezier! 

© Narhalie Dolmans

Activiteiten 

Wie zoekt die vindt  

Ga op zoek naar alledaagse voorwerpen die Michel François in zijn kunstwerken gebruikt. Als je ze hebt gevonden en geïdentificeerd, teken of noteer ze dan in je schetsboek. Bijvoorbeeld: een spiegel, een ballon, een plant, een fles, enz. 

👧 Ask your kids...👨

Deze voorwerpen die je thuis, op school of op straat kan vinden, worden hier als kunstwerken beschouwd. Wat vind je daarvan? Verandert dat de manier waarop je naar het kunstwerk kijkt, of de betekenis van het kunstwerk? 

© Nathalie Dolmans
Ra ra raadsel 

Wandel samen of apart door de hele zaal en kies stiekem een werk uit. Zoek elkaar op en laat de ander het gekozen werk raden door aanwijzingen te geven, bijvoorbeeld: Mijn werk is doorzichtig, het beweegt, er zijn verschillende materialen, het is groot, als ik ernaar kijk denk ik aan ... , enz. Als je het werk eenmaal geraden hebt, ga er dan dichter bij staan en observeer het zorgvuldig. Leg uit welke aanwijzingen je ertoe gebracht hebt. 

👧 Ask your kids...👨

Als je naar dit werk kijkt, wat voel je dan? Voel je een bepaalde sfeer, een emotie, of ruik je iets? Waaraan doet dit werk jou denken? 

© Nathalie Dolmans
Verander je standpunt 

De werken in een tentoonstelling worden vaak op volwassen hoogte geplaatst. Maar wat gebeurt er als je ze anders bekijkt, vanuit een ander perspectief? Kies een werk. Bekijk het enkele momenten, telkens vanuit je eigen perspectief als kind en als volwassene. Onthoud een paar dingen die je opvallen. Draag het kind indien mogelijk op volwassen hoogte. Wat verandert er? Bv. Er is een detail verschenen, de kleur is anders, er is een reflectie te zien, het licht is niet hetzelfde, enz. Probeer enkele variaties: De volwassene staat op hoogte van het kind, je staat heel dicht bij het werk om de details van het materiaal te observeren, van een afstand om het geheel te zien, van opzij of met één oog dicht. Voel je vrij om andere manieren van observeren te bedenken en je observaties te noteren in je notitieboekje. 

👧 Ask your kids...👨

Heb je de details die je aandacht trokken anders ervaren vanuit de verschillende standpunten? Wat veranderde er toen je je standpunt veranderde? 

Vertel een verhaal 

Kies een werk en bekijk het. Verzin samen een verhaal door dit werk in een situatie uit je dagelijks leven te plaatsen.  Stel je voor dat het kunstwerk zich in je woonkamer, op de speelplaats, op de maan ... bevindt. Gebruik elementen zoals de titel, materialen, kleuren, details, enz. Gebruik je verbeelding en je fantasie, ook al komt je verhaal helemaal niet overeen met dat van Michel François. 

👧 Ask your kids...👨

Welke naam heeft dit kunstwerk? Waarom heeft Michel François het zo genoemd? Hoe heeft hij dit werk gemaakt? Welke technieken, werkwijze of materialen heeft hij gebruikt? 

© Nathalie Dolmans
De kleine reporter 

Hier is nog een laatste activiteit om na te gaan wat jullie samen ontdekt hebben. Elk kind kruipt in de huid van een journalist om een verslag over de tentoonstelling te maken. Alsof hij/zij op het nieuws komt, legt hij/zij uit: Waar hij/zij is; Wat hij/zij daar gedaan heeft, wat je er kan zien; Wat zijn/haar persoonlijke mening over de tentoonstelling is. De reporter kan ook een bezoeker interviewen of een aanbeveling doen aan het publiek. 

Klaar voor een uitdaging? Maak dan een video van je reportage en aarzel niet om hem met ons te delen via de hashtag #BozarandYou 

Verleng je plezier! 

Wij hopen dat jullie genoten hebben van jullie bezoek aan onze tentoonstelling en dat je in de toekomst nog creatieve bezoeken zal brengen aan de hand van de tips en activiteiten die we jou gaven. 

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je dan in op onze Family & Kids nieuwsbrief via www.bozar.be/newsletter of neem een kijkje op onze website. 

Vond je deze tentoonstelling leuk? Praat met de leerkrachten van je kinderen. Er worden verschillende activiteiten georganiseerd voor scholen.