‘Sometimes I prefer to sit on a chair on the earth surrounded by universes’
Het is de speelse titel van een recente solotentoonstelling van Alicja Kwade in Seoul. En kijk, Alicja Kwade maakt met Siège du Monde (2021) het kinderlijke droombeeld tastbaar door twee objecten samen te brengen. De stoel lijkt afkomstig van de kringloopwinkel of een café. De aardbol onder het zitvlak is glad gepolijst marmer. Het universum deint verder uit rond al wie in gedachten plaatsneemt terwijl de wereld razendsnel doordraait.
De kunstwerken en installaties van Alicja Kwade spelen in op de subjectiviteit van tijd en ruimte.
In Siège du Monde komen het oneindig grootse en het intieme in één oogopslag samen. Het poëtische beeld duidt de relativiteit aan van de koude drukte op aarde. ‘Ons bestaan in deze kleine fractie van de geschiedenis is totaal toeval’, aldus Alicja Kwade, ‘en toch neemt iedereen alles zo ongelooflijk ernstig – dat is absurd!’ Biedt de stoel een uitweg uit de harde aardse werkelijkheid? Alicja Kwade nodigt ons, kijkers, uit om mee te dromen, te denken en – als we weer helder zien en opstaan – naar behoren te handelen.
Alicja Kwade (° 1979, Katowice, Polen) leeft en werkt in Berlijn. Ze beweegt zich op het raakvlak tussen kunst en wetenschap. Het grote verschil met een wetenschapper? Als kunstenaar heeft ze niets te bewijzen.
Tot 4 december kan je in de tentoonstelling Faces of Water (Bozar Lab) nog andere kunstwerken op de grens tussen kunst, technologie en wetenschap ontdekken. Een reflectie over de vele “gezichten” van water.