Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Amandine Beyer & Gli Incogniti

2 Okt.'25
- 20:00

Henry Le Boeufzaal

Evaristo Felice Dall'Abaco (1675-1742)

Concerto a più strumenti, nr. 6 in D (Op. 5)

  • Allegro
  • Aria cantabile
  • Ciaconna
  • Rondeau
  • Allegro


J. S. Bach (1685-1750)

Dubbelconcerto voor viool in d, BWV 1043

  • Vivace
  • Largo ma non tanto
  • Allegro


Brandenburgs Concerto nr. 3 in G, BWV 1048

  • [Allegro]
  • Adagio
  • Allegro

 

pauze

 

Antonio Vivaldi (1678-1741)

De vier seizoenen
 

“La primavera”, Concerto in E, Op. 8 nr. 1 (RV 269) 

  • Allegro
  • Largo
  • Allegro


“L’estate”, Concerto in g, Op. 8 nr. 2 (RV 315) 

  • Allegro non molto
  • Adagio
  • Presto


“L’autunno”, Concerto in F, Op. 8 nr. 3 (RV 293) 

  • Allegro
  • Adagio molto
  • Allegro


“L’inverno", Concerto in f, Op. 8 nr. 4 (RV 297) 

  • Allegro non molto
  • Largo
  • Allegro


duur: 100'

Een signeersessie met Amandine Beyer vindt plaats na afloop van dit concert.

Het concerto van Vivaldi tot Bach

In de zeventiende eeuw stond de term ‘concerto’ ofwel voor vocale werken met een instrumentale begeleiding, of voor zuiver instrumentale werken zonder vaste vorm. Omstreeks 1670 kreeg deze term een meer precieze definitie: hij stond voor werken geschreven voor een orkest dat in twee groepen was opgedeeld. De grootste groep werd ‘concerto grosso’ genoemd, de kleinste ‘concertino’. Het woord duidde nog steeds geen vorm aan, maar verwees gewoon naar de afwisseling tussen twee groepen van instrumenten. Op een niet nader bepaald ogenblik werd het gangbaar om de term ‘concerto grosso’ te gebruiken voor het werk zelf. 

Met zijn Vier Seizoenen schreef Antonio Vivaldi misschien wel de bekendste concerti. De wereldberoemde stukken maken deel uit van een in 1725 gecomponeerde reeks van 12  stukken met als algemene titel: Il Cimento dell’armonia e dell’invenzione (opus 8). De vier concerto’s,  elk met een driedelige structuur (levendig - traag - levendig), zijn als volgt opgebouwd: De Lente (E-groot), De Zomer (g-klein), De Herfst (F-groot) en De Winter (F-klein). Aan elk seizoen gaat een verklarend sonnet vooraf dat verwijst naar de overeenkomstige delen van de muziek. De eerste beweging van De Lente (Allegro) drukt de komst van de lente uit, het Largo beschrijft de ingeslapen geitenhoeder en het Allegro tenslotte is een pastorale dans. Met gedempte klanken en een moedeloos ritme evoceert het orkest de verzengende sfeer bij drukkend weer in De Zomer (Allegro non molto). In het Adagio weerklinken de smeekbedes van de herder, onderbroken door het gerol van de donder. En het Presto ensceneert een onweer. Het Allegro van De Herfst beschrijft de dansen en liederen van de boeren, gevolgd door het Adagio waarin het gebruik van dempers de dronken slapers illustreert. Het concerto eindigt met een jachtpartij (Allegro). Het snelle en onafgebroken ritme van het Allegro symboliseert de voortdurende reacties van het lichaam in de strijd tegen de koude van De Winter. Het Largo is één van de mooiste langzame bewegingen van Vivaldi en verbeeldt de reiziger die zich opwarmt en indommelt bij het haardvuur. De onstuimige finale (Allegro) schetst de winterse wervelwinden en de sneeuwstormen.

Beïnvloed door Vivaldi en Corelli schreef de cellist en componist Evaristo Felice Dall’Abaco een aantal concerti: de Concerti a più Istrumenti (opus 5, 1719). Dall’Abaco trad in 1704 in dienst bij Maximiliaan II Emanuel van Beieren en vergezelde hem tijdens diens ballingschap naar de Nederlanden en Frankrijk (Parijs, Versailles en Compiègnes), alvorens hij in 1705 met hem naar München terugkeerde als Konzertmeister. In zijn concerti nam Dall’Abaco enkele Franse stijlelementen op die hij verbond met de italiaanse stijl, wat resulteert in een heel kleurig effect. Vanuit vormelijk oogpunt zijn deze werken verwant met het concerto grosso, met een concertino samengesteld uit twee violen. Het Concerto nr. 6 in D lijkt op het model van de suite. Het eerste Allegro vertoont een gemengde stijl. Het wordt gevolgd door een ‘Air français’ waaraan Dall’Abaco de Italiaanse titel Aria gaf. 

J.S. Bachs zes Brandenburgse concerto’s dateren uit zijn periode in Köthen (1717-1723), waar hij in dienst was van prins Leopold en beschikte over een uitstekend hoforkest, het Collegium Musicum. Als kapelmeester kreeg Bach taken toebedeeld die alle liturgische verplichtingen uitsloten. Köthen praktiseerde namelijk een gereformeerde eredienst die min of meer verstoken was van Kirchenmusik, wat Bach interpreteerde als een verzwakking van de lutherse geest. De muziek die in Köthen werd gecomponeerd, was dan ook voornamelijk bedoeld om officiële of privé-evenementen te vieren, zelden religieuze. Naast verschillende concerti, waaronder de Brandenburgse, dateren ook andere beroemde werken uit deze periode: de vier Suites voor orkest, de Sonates en Partita's voor viool, de zes Suites voor cello en een reeks sonates voor klavecimbel en solo-instrument(en).

Het Derde Brandenburgs concertogebruikt zoals zijn tegenhanger - het Zesde concerto - enkel strijkers. Bach opteert voor een bezetting bestaande uit drie volkomen evenwaardige instrumentengroepen: 3 violen, 3 altviolen, 3 celli (en basso continuo). In het eerste deel overweegt de dialoog tusen deze groepen, terwijl in de finale telkens de eerste violist, altviolist en cellist een solistische partij toebedeeld krijgen. De structuur is ongebruikelijk: in feite bestaat het concerto slechts uit twee delen, die van elkaar gescheiden zijn door een Frygische cadens in e-klein, die twee akkoorden omvat en door Bach met Adagio wordt aangeduid. Men kan aannemen dat deze twee akkoorden door een improvisatie dienen ingevuld te worden. Het eerste deel is een schoolvoorbeeld van het typisch laat-barokke ‘motorisch ritme’: de ritmische cel kort-kort-lang waarmee het deel begint, is bijna voortdurend wel ergens te horen, zodat een sterk meeslepende ritmische cadans ontstaat. 

Het Concerto in d dateert geheel of gedeeltelijk uit het jaar 1720 en vertoont een uitgesproken Italiaanse stijl, waarvan de accenten duidelijk herinneren aan Vivaldi’s schrijfstijl. Het concerto is het enige ‘dubbelconcerto’ van Bach dat tot ons is gekomen. In de structuur snel-langzaam-snel plaatst het concerto, naar Italiaans gebruik, de orkestrale en solistische secties tegenover elkaar. Toch moet hier worden benadrukt dat Bach zich niet beperkt tot een traditionele opvatting van dit procédé: de orkestritornellen worden vaak onderbroken door de solist en het thematisch materiaal gaat voortdurend van de ene stemgroep naar de andere over.

In tegenstelling tot de meeste werken in dit genre – bedoeld om de virtuositeit van de solisten in de verf te zetten – houdt dit concerto de dialoog van de twee violen (altijd op voet van gelijkheid) juist binnen het orkestweefsel, zonder grote effecten of briljante cadensen. Het openingsdeel Vivace, met een grote ritmische levendigheid, presenteert – net als het derde deel – erg karakteristiek thematisch materiaal: Bach benut er een interval van een decime, dat de violen in canon behandelen. Het middendeel, Largo ma non tanto, draagt het typische karakter van een sicilienne en contrasteert sterk met wat eraan voorafgaat. Een breed en lyrisch thema biedt gelegenheid tot een mooi samenspel tussen de solisten. Het werk besluit met een Allegro waarin een canonische schriftuur terugkeert. Opvallend is het ‘schokkende’ karakter van dit deel: Bach zet de tweedelige maat van het orkest tegenover de driedelige maat van de solisten, en creëert zo een bewogen sfeer.

(Naar Bozararchief)

Amandine Beyer

viool, altviool en muzikale leiding

Amandine Beyer studeerde viool aan het CNSMD in Parijs en vervolgens aan de Schola Cantorum in Bazel (Zwitserland) in de klas van Chiara Banchini. Ze volgde ook lessen bij Christophe Coin, Hopkinson Smith en Pedro Memelsdorff. In 2001 won ze de eerste prijs op het Antonio Vivaldi-concours in Turijn. Sindsdien geeft Beyer concerten over de hele wereld, als soliste en concertmeester, én met haar eigen ensemble Gli Incogniti, dat ze in 2006 oprichtte. In een geest van vrijheid brengen ze barok- en klassieke repertoires. Tegelijkertijd legt Beyer zich toe op kamermuziek met partners als Pierre Hantaï, Kristian Bezuidenhout en Andreas Staier, variërend van barok tot romantiek. In 2015 richtte ze het Kitgut Quartet op, een strijkkwartet dat op historische instrumenten speelt.

Gli Incogniti

Gli Incogniti, opgericht in 2006 door violiste Amandine Beyer, ontleent zijn naam aan de Accademia degli Incogniti, een van de meest actieve en vrije artistieke en academische kringen van het 17e-eeuwse Venetië. Het ensemble is gespecialiseerd in het instrumentale repertoire van de barok, maar verkent ook het klassieke repertoire. Regelmatig wordt Gli Incogniti uitgenodigd in de grootste Franse en internationale zalen: Philharmonie de Paris, Philharmonie de Berlin, Théâtre des Champs-Elysées, Wigmore Hall in Londen, Oji Hall in Tokio... Het ensemble treedt eveneens op tijdens grote festivals, waaronder het Boston Festival in de VS, het Printemps des Arts in Monte Carlo, het MA Festival Brugge... Tot de zeer gevarieerde samenwerkingen van Gli Incogniti behoren Giuliano Carmignola, Kristian Bezuidenhout, Alexeï Lubimov... maar ook Rosas, het dansgezelschap van Anne Teresa de Keersmaeker. Gli Incogniti neemt exclusief op voor harmonia mundi: Vivaldi, Pachelbel, CPE Bach, Haydn, Biber... Hun albums werden door de pers en het publiek met de hoogste onderscheidingen bekroond.

Gli Incogniti wordt ondersteund door de DRAC Nouvelle-Aquitaine, de regio Nouvelle-Aquitaine en het departement Gironde. Het krijgt regelmatig steun van Adami, Spedidam en CNM Export voor zijn concerten en discografie en van de Caisse des dépôts voor de Academie.

viool
Alba Roca
Yoko Kawakubo

viool & altviool
Vadym Makarenko

altviool
Marta Paramo
Ottavia Rausa

cello
Marco Ceccato
Fred Baldassare
Patrick Sepec

theorbe
Nacho Laguna 

violone
Baldomero Barciela

klavecimbel & orgel
Anna Fontana

15 Okt.'25 - 19:30

Lea Desandre & Jupiter Ensemble

Händel. Theodora

 

17 Dec.'25 - 19:30 

Gli Angeli Genève

Handel. Messiah

 

19 Dec.'25 - 20:00

Cantoría

¡A la fiesta, zagales!

 

10 Jan.'26 - 19:30

Solomon's Knot

Handel. Israel in Egypt

 

5 Feb.'26 - 19:30

Il Giardino Armonico

Handel. Il Trionfo del Tempo e del Disinganno

 

26 Feb.'26 - 20:00

Graindelavoix

Beauty’s Abyss

 

25 Maa.'26 - 20:00

il Pomo d’Oro Choir & Orchestra

Bach. St John Passion

Bozar Maecenas

Patrick Derom Gallery • Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Baron en Barones Marnix Galle-Sioen • Baron Xavier Hufkens • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Prince et Princesse de Chimay • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Madame Louise Descamps • Madame Hélène Deslauriers • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Monsieur et Madame le Hodey • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Denise Louterman • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Dr. Bram Peeters et Monsieur Lucas Van Molle • Madame Christine Perpette • Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Comte et Comtesse Antoine de Pracomtal • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • De heer en mevrouw Koen en Anouk Van Balen-Stulens • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • Monsieur Michel Van Huffel • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • De heer Koen Muyle • De heer Sander Muyle • Madame Audrey Noble • Madame Valeria Onofrj • Sir Gabriel Smit Pergolizzi • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne  

En onze Leden die anoniem wensen te blijven