Anastasia Kobekina
23 Apr.'25
- 20:00
Protestantse Kapel

Hildegard von Bingen (1098-1179)
O frondens virga
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite voor cello nr. 2 in d, BWV 1008
- Prelude
- Allemande
- Courante
- Sarabande
- Menuet I & II
- Gigue
Vladimir Kobekin (° 1947)
Narrenschiff
Bryce Dessner (° 1976)
Song for Ainola
Johann Sebastian Bach
Suite voor cello nr. 1 in G, BWV 1007
- Prelude
- Allemande
- Courante
- Sarabande
- Menuet I & II
- Gigue
Pēteris Vasks (° 1946)
Grāmata čellam (1978)
- II. Pianissimo
Penelope Axtens (° 1974)
Sketch (2024)
Johann Sebastian Bach
Suite voor cello nr. 3 in C, BWV 1009
- Prelude
- Allemande
- Courante
- Sarabande
- Bourrée I & II
- Gigue
Giovanni Sollima (° 1962)
Fandango (after Boccherini's) (2015)
Duur: 75'
Concert zonder pauze
Met de cellosuites van Bach als ankerpunt, beweegt Anastasia Kobekina zich vlot doorheen de muziekgeschiedenis. Van een twaalfde-eeuws mystiek gezang van Hildegard Von Bingen – die de ambitus (de afstand tussen de hoogste en laagste noot) van de gregoriaanse gezangen uitrok – naar hedendaagse muziek. Het werk van de Letse minimalist Pēteris Vasks zorgt voor verstilling. Boven een lang aangehouden toon ontspint er zich cantabile een aangrijpende melodie – bij momenten gedubbeld door de stem van de celliste. Een spel met glissandi en harmonieken vormt een uitgekiend tegenwicht voor de zangerige melodie. In het vurige Fandango herwerkt de Italiaanse cellist en componist Giovanni Sollima de slotbeweging uit Luigi Boccherini’s (1743-1805) Vierde gitaarkwintet (G 448) voor cello solo. De beweging, geënt op de fandango – een levendige Spaanse dans – krijgt van Sollima een virtuoze make-over.
De zes cellosuites van Bach gelden als mijlpalen in het repertoire. Hij schreef ze waarschijnlijk tussen 1717-1723, aan het hof van Köthen. Bach was toen als kapelmeester in dienst van prins Leopold, een groot muziekliefhebber. De prins kwam tegemoet aan alle wensen van de componist. Hij bracht een zeventienkoppig kamerorkest op de been en kocht instrumenten van hoge kwaliteit. Hierdoor kon Bach zich wijden aan het componeren van orkestwerken en instrumentale muziek.
De suite vindt zijn oorsprong in de improvisatie van de Middeleeuwse luitisten. Deze inspireerden zich op melodieën van volksdansen en maakten er ware cycli van. Het puur instrumentale karakter van de suites wordt versterkt in de loop der tijd. In Bachs tijd blijft enkel nog de vormelijke structuur van de dans over: elke andere referentie werd geabstraheerd.
In tegenstelling tot zijn kwaliteiten als violist, waren Bachs vaardigheden op de cello zeer beperkt. Dat verhinderde de componist niet om in zijn suites de grenzen van de technische mogelijkheden van de cello op te zoeken. De moeilijkheidsgraad is dan ook erg hoog. De melodische lijn verspringt voortdurend tussen de vier snaren. Bach creeerde een illusie van meerstemmigheid op een overwegend eenstemmig instrument. Deze schrijftrant, de zogenaamde style brise of style luthe, is overgenomen van het typische akkoordenspel in de luitmuziek. Echte polyfonie gebruikte hij, gezien de toenmalige technische mogelijkheden op cello, slechts zelden. Ook dubbelgrepen, waarbij twee noten tegelijkertijd worden gespeeld, komen haast uitsluitend voor in de cadensen of als het strikt noodzakelijk is voor de harmonie.
De zes cellosuites zijn gestructureerd volgens de Duitse suite-traditie, met een vaste volgorde van de delen. Elk werk begint met een prelude, waarna vier gestileerde barokdansen volgen: allemande, courante, sarabande en gigue. Tussen de sarabande en de gigue plaatste Bach telkens een paar ‘modieuze’ dansen. Bij de Eerste en Tweede cellosuite zijn dit twee menuetten, en bij de Derde twee bourrees. Bach bleef in elk deel trouw aan het typische ritme en karakter van de oorspronkelijke dans.
Wat de openingspreludes betreft, kiest Bach voor elke suite een verschillend type waarvan de structuur tussen één en vier secties omvat. Zo vindt men in de prelude van de Suite nr. 2 een bijzonder rijke harmonische ontwikkeling, met een welbepaalde climax. Wat het schrijven van de vier standaarddelen van de suite betreft, was Bach natuurlijk meer aan de conventies gebonden. Toch probeert hij om de verschillende soorten van delen, ritmische patronen en figuraties die in de laat-17de-eeuwse traditie vastlagen, zo gevarieerd mogelijk voor te stellen, waarbij hij hun artistieke potentieel zelfs nog verder ontwikkelt. Het voortdurend herwerken en uitbreiden van materiaal dat reeds voorhanden is, vormt het basiskenmerk van Bachs oeuvre. Daarenboven weet hij inhoud en betekenis te verdiepen, zodat zijn werken zich, boven het tijdelijke uit, in het tijdloze verheffen.
De Derde suite staat in de schitterende toonaard van C. De Prelude is een ononderbroken stroom van dubbele noten bestaande uit toonladders en gebroken akkoorden. In de plechtige Allemande zorgt het gebruik van de losse snaren en dubbele snaren voor subtiele harmonieën en een rijk contrapunt. Bach gebruikt in het eerste deel van de Courante melodisch materiaal dat hij aan het einde van het tweede deel omkeert. Na een majestueuze Sarabande volgen twee Bourrées elkaar op, de ene met een krachtig, de andere met een nadenkend karakter. De suite eindigt op een levendige Gigue.
(Naar Bozararchief)
Anastasia kobekina
De Russische celliste Anastasia Kobekina studeerde bij Frans Helmerson en Jens-Peter Maintz in Duitsland en daarna bij Jerome Pernoo in Parijs. Ook volgde ze een extra opleiding barokcello bij Kristin von der Goltz in Frankfurt. Kobekina won verschillende cellowedstrijden, zoals het Internationaal Tsjaikovski-concours (2019) en de George Enescu International Competition (2016). Van 2018 tot 2021 was ze een BBC New Generation Artist en in 2022 werd ze een Borletti-Buittoni Trust Artist. Van het Schleswig-Holstein Musik Festival kreeg ze de Leonard Bernstein-prijs. Als soliste trad Kobekina reeds op met orkesten als het het Konzerthausorchester Berlin, de Wiener Symphoniker, BBC Philharmonic, het Tsjaikovski Symfonieorkest Moskou, het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra en het Orchestre national d’Île de France.
Kobekina speelde reeds in zalen zoals het Concertgebouw Amsterdam, het Lincoln Center, het Konzerthaus Berlijn, de Tonhalle Zürich, Les Flâneries Musicales de Reims, en op festivals als het Paasfestival van Aix-en-Provence, Wigmore Hall, de Festspiele Mecklenburg Vorpommern, het Gstaad Menuhin Festival, het Schleswig-Holstein Musik Festival en Rheingau Musik Festival. Ze is een exclusieve Sony Classical-artieste en haar debuutalbum Venice verscheen op 2 februari 2024. Kobekina speelt op de Violoncello Antonio Stradivarius uit 1698, in bruikleen gegeven door de Stradivari Stiftung Habisreutinger.
Bozar Maecenas
Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter • Bozar Honorary Patrons • Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Madame Paloma Castro Martinez de Tejada • Prince et Princesse de Chimay • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Monsieur Nicolas De Coster et Madame Stéphanie Donnez • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Edouard Derom • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe en Martine Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Lucia Recalde Langarica • Monsieur Bernard Respaut • De heer en mevrouw Guy en Martine Reyniers • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Dr. Philippe Uytterhaegen • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen •Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Golschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Laurent Coulie et Madame Cory Zhang • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • Monsieur et Madame Melhan-Gam • De heer Koen Muylle • De heer Sander Muylle • Madame Audrey Noble • Madame Valéria Onofrj • Dr. Bram Peeters • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne