C0PERBEEK - Radouan Mriziga & Belgian National Orchestra
18 Sept.'25
- 20:00
Henry Le Boeufzaal

John Adams (°1947)
Shaker Loops (1978)
- Shaking and Trembling
- Hymning Slews
- Loops and Verses
- A Final Shaking
Einde voorzien om 21:00
In samenwerking met A7LA5. Dank aan de spelers van de Nationale Loterij en aan de Tax Shelter van de Belgische federale overheid via Casa Kafka Pictures.
C0PERBEEK, of luisteren naar de verhalen die plekken vertellen
Wat kan choreografie bieden? Het lijkt wel de vraag te zijn die choreograaf Radouan Mriziga (MA/BE) zich stelt bij de aanvang van een nieuwe voorstelling. Zo bestaat zijn oeuvre uit drie onderzoekslijnen. De relatie van lichaam tot plekken (van architectuur tot landschappen) ten eerste. In de Getallentrilogie (55, 3600 en 7) of de 0.-serie en meest recent nog in Atlas/The Mountain en Magec/The Desert: Choreografie voor een plek. Choreografie als een manier van kennisproductie ook, zoals in de Godinnentrilogie - Tafukt, Ayur en Akal - waarin de epistemologieën van de Amazigh centraal staan. Kennis geproduceerd en bewaard doorheen taal en het vertellen van verhalen, poëzie en kunst. Een derde lijn bestaat dan uit een onderzoek naar (poly-)ritmes en muzikaliteit wat in de 8.-serie aan prominentie wint.
Deze lijnen lopen in realiteit constant door en over elkaar. In elke voorstelling worden ze samen gedacht, maar treedt nu eens de ene en dan weer de andere op de voorgrond. Zo gaat Mriziga’s oeuvre, of zo begrijp ik het toch, onder andere over verschillende manieren van de wereld te bewonen, over manieren waarop we ons tot de wereld verhouden als een volume. Het is te zeggen, als een radicale verbondenheid waarin een gebouw bijvoorbeeld, nooit los staat van de verhalen - en dus de kennis - die erin en -rond verteld worden. Ruimte is nooit ‘lineair’, zoals Mriziga het zelf benoemt, net zoals de tijd dat ook niet is. Plekken zijn altijd meer dan wat er te zien valt. Op welke manier verhoudt een gebouw zich tot het verleden? Uit welke materialen is het opgetrokken en waar komen die vandaan? Welke verhalen vertellen de mensen die het gebouw bewonen? Het zijn vragen die maken dat de plek mee het creatieproces beïnvloedt, artistieke keuzes mee beslist en dramaturgische lijnen mee uitzet.
Zo is Victor Horta’s Paleis voor Schone Kunsten opgetrokken op een notoire moeilijk te bebouwen perceel onder meer door de steile helling en het moerassige karakter van de grond. Horta’s oplossing voor dit laatste bestond erin grote drainagewerken uit te voeren én om het gebouw diep in de grond te graven. Het paleis zakt daardoor niet in, zeker, maar het heeft ook als gevolg dat het dicht tegen het verleden van deze plek aanleunt. Een stukje straat van de arbeiderswijk die plaats moest maken voor de grandeur van de verbinding tussen hoog- en laag-Brussel. Een deel van de muur van het nu afgebrande Coudenbergpaleis dat ervoor zorgt dat de rue Royale niet instort. En vier bronnen waardoor, ondanks drainages, het water bij momenten weer verschijnt en het gebouw binnendringt. Het dwingt het gebouw ertoe om de relatie met het water aan te gaan.
En dat gaat ver, want de plek waar het Paleis voor Schone Kunsten nu staat, was ooit deel van de Copervallei, uitgehouwen door de Coperbeek. Haar bron bevond zich achter het Coudenbergpaleis niet ver van één van de oude Brusselse poorten. Ze stroomde in noordoostelijke richting naar beneden, doorheen de tuin van het paleis, langs Rue Terarken en stortte zich in de Zenne daar waar nu de Sint-Niklaaskerk staat. In het Warandepark, vlak voor het nieuwe Koninklijk Paleis, bestaat er nog een deeltje van deze vallei dat niet opgevuld werd. De Coperbeek stroomt nog door. Het is dan misschien vooral deze rivier die het gebouw met haar verleden in relatie houdt. Zij die dan andere aanwezigheden met zich mee brengt en de geesten die in de architectuur wonen voedt. Want het Paleis voor Schone Kunsten zit er vol van. Violen die hoorbaar zijn ook al is er niemand meer aanwezig. Voetstappen en dan plots iets dat door een lichaam heen gaat. Een loodzwaar standbeeld dat op één of andere manier uit zichzelf beweegt. Geesten houden van water, en zoals het water, hebben zij ook een manier om hun weg terug te vinden.
Verschijnen, blijven, terugkeren. Verleden werkt hier in op heden en toekomst. De kunst van het spelen met tijd en ruimte, de wereld is er meester van. Choreograferen voor zulke plekken krijgt dimensies van giften of offers. Hoe de aanwezigheid van geesten en rivieren in ere te laten? Het is een weigering van de zogezegde stilzwijgende neutraliteit van een theatergebouw, net om de plek te doen spreken: een luisterende geste, alvorens een choreografisch antwoord te articuleren. Een affirmatie van een gebouw voorbij het louter zichtbare, niet zomaar van buitenaf ingeplant, maar als altijd al deel van de stad en de wereld die eromheen liggen. Zoals ook wij dat zijn.
Elias D'hollander
Lees meer over deze editie van Staging the Concert met choreograaf Radouan Mriziga in dit interview.
Jessica Cottis
leiding
Dirigent Jessica Cottis geniet internationaal grote erkenning voor haar vernieuwende en inspirerende programmering en haar sterke artistieke leiderschap. Ze wordt geroemd als een uitzonderlijke communicator, door The Scotsman omschreven als “cool, beheerst, glashelder en innemend”. Vandaag behoort ze tot de meest gevraagde Australische dirigenten, met uitnodigingen van orkesten wereldwijd. Haar uitvoeringen van het grote romantische repertoire krijgen steeds lof: “met precies het juiste temperament voor Brahms en een indrukwekkende dirigeertechniek tilde Jessica Cottis het orkest naar grote hoogten” (Västerbottens-Kuriren).
Momenteel start ze haar derde seizoen als Artistic Partner van de Västerås Sinfonietta in Zweden, en haar vijfde seizoen als chef-dirigent en artistiek directeur van het Canberra Symphony Orchestra. Onder haar visie heeft het CSO verschillende baanbrekende en bekroonde projecten gerealiseerd: een omvangrijk opdrachtprogramma, samenwerkingen met inheemse kunstenaars en een sterke focus op Australische componisten.
Recente hoogtepunten zijn onder meer twee opeenvolgende jaren de opening van het Aldeburgh Festival (in 2025 met de wereldpremière van Colin Matthews’ opera A Visit to Friends) en gastdirecties bij orkesten wereldwijd, waaronder de Real Filarmonica de Galicia, Queensland Symphony, Edmonton Symphony, het Roemeens Radio-Orkest, het Turku Philharmonisch Orkest, het Gävle Symfonieorkest, het Orchestre Philharmonique du Luxembourg, het National Arts Centre Orchestra in Ottawa en het National Youth Orchestra of Ireland. Ze maakte ook opnames voor BBC, ABC en Decca Classics.
In het seizoen 2025–2026 treedt ze op met het Philharmonia Orchestra, Malmö Symphony Orchestra, Belgian National Orchestra, Adelaide Symphony, Danish Philharmonic en Calgary Philharmonic, en leidt ze drie programma’s met het National Symphony Orchestra of Ireland, waaronder een concertante uitvoering van Bizets Carmen.
Cottis staat bekend om haar nieuwsgierigheid en affiniteit met hedendaagse muziek. Ze dirigeerde diverse toonaangevende operaproducties zoals The Handmaid’s Tale van Poul Ruders bij de Koninklijke Deense Opera, The Death of Klinghoffer van John Adams bij NorrlandsOperan, Itch van Jonathan Dove bij Opera Holland Park en The Monstrous Child van Gavin Higgins en Francesca Simon in het Royal Opera House. Daarnaast leidde ze klassiekers als La Traviata, Macbeth en Das schlaue Füchslein.
Opgegroeid op een schapenboerderij in Zuidoost-Australië, ontwikkelde ze van jongs af aan een passie voor zowel muziek als natuur. Die dubbele fascinatie voedt nog steeds haar artistieke denken, vooral over de relatie tussen muziek, wetenschap en de manier van luisteren. Ze is een actief pleitbezorger voor klassieke muziek, geeft regelmatig masterclasses voor de Royal Philharmonic Society en de Royal Academy of Music, en ondersteunt jonge Australische en Nieuw-Zeelandse artiesten via de Tait Memorial Trust. Ze is vaak te horen bij de BBC, waar ze spreekt over uiteenlopende onderwerpen: van opera tot architectuur, synesthesie en akoestiek.
Jessica Cottis begon haar carrière als organiste, studeerde met lof af aan de Australian National University en vervolgde haar opleiding bij Marie-Claire Alain in Parijs. Na een polsblessure schakelde ze over naar directie aan de Royal Academy of Music in Londen, waar ze werkte met Colin Metters en Sir Colin Davis. Ze was assistent-dirigent bij het BBC Scottish Symphony Orchestra en het Sydney Symphony Orchestra, met mentoren als Sir Donald Runnicles, Charles Dutoit en Vladimir Ashkenazy. In 2019 werd ze door The Times uitgeroepen tot “Classical Face to Watch” en recent benoemd tot Associate van de Royal Academy of Music en Distinguished Visiting Fellow aan de Australian National University.
Ze woont in Stockholm en wijdt zich, naast de muziek, met evenveel passie aan het bestuderen van vlinders overal ter wereld.
Radouan Mriziga
choreografie, concept, scenografie, belichting
Het artistieke werk van Mriziga valt op door het gebruik van dans en choreografie als een manier om kennis te delen met een publiek, voorbij de zuiver esthetische ervaring van een voorstelling. De focus ligt hierbij op het delen van verschillende kennisvormen over ruimte, architectuur, het lichaam en de verbinding met geest en intellect. Of meer recent, kennis over vergeten en onderdrukte narratieven. Zijn voorstellingen kunnen omschreven worden als vormen van ‘performatieve kennis’, waardoor hij een geëngageerde visie uitdraagt op kunst als een middel voor het verwerken en produceren van kennis.
Choreograaf en danser Radouan Mriziga (Marokko, 1985) volgde dansopleidingen in Marrakesh en Tunesië en zette zijn carrière verder bij P.A.R.T.S. in Brussel, waar hij afstudeerde in 2012. Nadien werkte hij bij verschillende producties, zoals ‘Half elf zomernacht’ van Bart Meuleman (Toneelhuis), ‘Re:Zeitung’ (P.A.R.T.S. Foundation en De Munt), ‘Primitive’ van Claire Croizé, ‘People in a Field’ van Simon Tanguy en ‘Becoming’ van Youness Khoukhou. Vanaf 2014 begint hij zijn eigen oeuvre te ontwikkeling, eerst binnen Moussem Nomadisch Kunstencentrum en nadien als resident bij Kaaitheater Brussel en huisartiest van deSingel Antwerpen.
Maïté Minh Tâm Jeannolin
danseres, vertolker
Maïté Minh Tâm Jeannolin is een Frans-Koreaanse artieste gevestigd in Brussel. Na onder meer haar opleiding aan P.A.R.T.S (Performing Arts Research and Training Studios), ontwikkelde ze een veelzijdige praktijk die zich beweegt tussen dans, performance, video, fotografie en programmatie.
Ze werkte samen met verschillende choreografen (Benjamin Vandewalle, Philippe Saire, Yasmine Hugonnet, Géraldine Chollet) en werd een nauwe artistieke partner van de Brusselse choreograaf Radouan Mriziga, die zich in zijn werk onder meer richt op anti-imperialisme en dekolonialiteit. Daarnaast werkt ze regelmatig met beeldend kunstenaars en videomakers, met wie ze videoprojecten, films en installaties co-creëert of eraan deelneemt (Charley Case, Fabrice Samyn, Chloé De Bon, Trân Tran).
Sinds 2013 voert ze samen met cameravrouw Charlotte Marchal een onderzoek naar de raakvlakken tussen videokunst en videodans, met bijzondere aandacht voor het landschap. In 2015 richtten zij samen met Justine François Coupé Décalé op, een curerend collectief dat performance, cinema en academisch onderzoek (sociale wetenschappen, filosofie, kunstgeschiedenis, neurowetenschappen …) met elkaar verweeft. Vanuit een programmatie van werken nodigen zij kunstenaars, theoretici en publiek uit om in verschillende cycli met elkaar in dialoog te gaan.
In 2021 realiseerden ze MULTIPLIER LES MONDES, een immersieve geluidsperformance en een reeks podcasts die meerdere jaren onderzoek naar veranderde bewustzijnstoestanden en het fenomeen van trance(s) afsloten.
Ze werkt momenteel aan haar eerste lange documentaire, die de transgenerationele impact van Koreaanse buitenlandse adoptie onderzoekt. Daarnaast zet ze zich actief in voor de adoptiemensgemeenschap, onder meer via artikels, workshops en het organiseren van activiteiten.
Belgian National Orchestra
Het Belgian National Orchestra, dat werd opgericht in 1936, is orkest in residentie bij Bozar. Het orkest staat sinds september 2022 onder leiding van chef-dirigent Antony Hermus, met Roberto González-Monjas als gastdirigent en Michael Schønwandt als geassocieerd dirigent. Het Belgian National Orchestra treedt op met solisten van wereldformaat als Hilary Hahn, Christian Tetzlaff, Thomas Hampson, Aleksandra Kurzak, Leif Ove Andsnes, Víkingur Ólafsson, Sergey Khachatryan en Truls Mørk. Verder investeert het Belgian National Orchestra in de toekomstige generatie luisteraars en deinst het niet terug voor vernieuwende projecten, zoals met pop-rock-artiest Ozark Henry en recent met Stromae voor zijn laatste album Multitude. Het Belgian National Orchestra wordt ondersteund door de spelers van de Nationale Loterij en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Casa Kafka Pictures.
Belgian National Orchestra & Jessica Cottis
Konzertmeister
Misako Akama
Eerste violen
Lev Adamov
Isabelle Chardon*
Annija Endija Kolerta
Françoise Gilliquet
Philip Handschoewerker
Akika Hayakawa
Keika Kawashima
Ariane Plumerel
Serge Stons
Tweede violen
Ignacio Rodríguez Martínez de Aguirre**
Filip Suys**
Sophie Demoulin
Isabelle Deschamps
Pierre Hanquin
Ekaterina Philippovich
Jacqueline Preys
Ana Spanu
Altviolen
Monika Mlynarzec
José Azevedo
Katelijne Onsia
Marinela Serban
Silvia Tentori Montalto
Edouard Thise
Cello’s
Dmitry Silvian**
Lesya Demkovych
Harm Van Rheeden
Taras Zanchak
Contrabassen
Ludo Joly*
Svetoslav Dimitriev*
Gergana Terziyska
** Aanvoerder 1ste solist – 1ste solist aanvoerder
* Solist
Radouan Mriziga choreografie, concept, scenografie, belichting
Maïté Minh Tâm Jeannolin danseres, vertolker
Zouheir Atbane technisch directeur, belichting, scenografie
Elias D'hollander research, tekst
Senda Jebali video
Ellada Damianou kostuums
Cees Vossen A7LA5 (productie)
Emna Essoussi A7LA5 (productie)
Arthur Beurms A7LA5 (productie)
Vrij 17 okt.'25 - 20:00
Khachatryan plays Brahms
Romantic Lyricism
23 & 24 okt.'25 - 20:00
Zaho de Sagazan Symphonic (sold out)
Do 30 okt.'25 - 19:00
Symphonic Date
Dvořák 9
6, 7 & 10 nov.'25 - 20:30
Scylla Symphonic (laatste tickets)
Bozar Maecenas
Monsieur Edouard Derom • Monsieur Patrick Derom • Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Barones Michèle Galle-Sioen • Baron Xavier Hufkens • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter
Bozar Honorary Patrons
Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Prince et Princesse de Chimay • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Madame Louise Descamps • Madame Hélène Deslauriers • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Denise Louterman • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Dr. Bram Peeters et Monsieur Lucas Van Molle • Madame Christine Perpette • Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Comte et Comtesse Antoine de Pracomtal • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • De heer en mevrouw Koen en Anouk Van Balen-Stulens • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • Monsieur Michel Van Huffel • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • Monsieur et Madame Melhan-Gam • De heer Koen Muyle • De heer Sander Muyle • Madame Audrey Noble • Madame Valeria Onofrj • Sir Gabriel Smit Pergolizzi • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne
En onze Leden die anoniem wensen te blijven