Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Camerata Salzburg & Janine Jansen

22 Feb.'24
- 20:00

Henry Le Boeufzaal

Joseph Haydn

1732-1809 

Symfonie nr. 6 in D, “Le matin” (1761) (24')

  • Adagio – Allegro 
  • Adagio – Andante – Adagio 
  • Minuet – Trio 
  • Finale: Allegro 

Johann Sebastian Bach

1685-1750 

Concerto voor 2 violen in d, BWV 1043 (1718-20) (17')

  • Vivace
  • Largo, ma non tanto 
  • Allegro 

pauze

Wolfgang Amadeus Mozart

1756-1791 

Concerto voor viool en orkest nr. 3 in G, KV 216 (1775) (24')

  • Allegro 
  • Adagio 
  • Rondo: Allegro 

Joseph Haydn

Symfonie nr. 7 in C, “Le midi(1761) (26')

  • Adagio – Allegro 
  • Recitativo: Adagio – Allegro – Adagio 
  • Adagio – Allegro – Adagio 
  • Minuet – Trio  
  • Finale: Allegro 

Duur:  +/- 2u 

De trendwatchers van de symfonische muziek 

Symfonische muziek in de 18e eeuw? Je gaat er best even bij zitten. Terwijl de basisideeën kwamen overgewaaid uit Italië met Corelli en Vivaldi, kwam de nieuwe wind vooral uit het kamp van de Weense componisten: Joseph Haydn en W.A. Mozart. De ontwikkeling van de kersverse symfonie en het populaire concerto volgde verschillende tendensen en is onmogelijk te traceren via één patroon. Fundamentele karakteristieken van het barokconcerto, zoals het ritornello, een afwisseling tussen tutti- en soloinstrumenten, zijn dan ook lange tijd blijven verder leven. Zelfs in concerti die als typisch ‘klassiek’ worden bestempeld of de weg ernaartoe vrijmaakten. 

Voor Johann Sebastian Bach was het concerto het hoogste goed in de orkestmuziek. Niet het concerto grosso zoals Händel dat in Engeland tot ongekende hoogten bracht, wel het op het Venetiaanse leest geschoeide concerto. Essentieel hierbij is dat Bach reeds op jonge leeftijd in contact kwam met Vivaldi’s meesterlijke bundel L’Estro armonico, opus 3, bestaande uit twaalf concerti. De vier vioolconcerti in die bundel vormden op dat moment het meest moderne wat er op vlak van het concerto bestond. Vivaldi koos consequent voor een driedelige opbouw, wars van het veel langere concerto-model dat Corelli had uitgebouwd: twee snelle delen schragen een centraal langzaam deel. Bach zou dit grondplan grotendeels overnemen, met hier en daar ruimte voor enkele kleine ingrepen. Nog belangrijker was dat Vivaldi in de snelle delen consequent koos voor de ritornello-structuur: een regelmatige afwisseling tussen tutti- en solofragmenten ingebed in een overkoepelende tonale structuur. Bach zag de sterke, logische kracht van een dergelijke opbouw in, en nam deze ook in zijn Concerto voor 2 violen en orkest in d over. Bach kiest er hier voor om de twee violen voortdurend als duo te presenteren: hij laat ze niet zozeer tegen elkaar op spelen, maar contrasteert ze als duo met het orkest. (Bozararchief, naar Diederik Verstraete) 

Ook Joseph Haydn kon in het verkennen van symfonische vormen niet om de invloed van Vivaldi heen, maar volgde evenzeer de afgelegde paden van Händel en Corelli. De trilogie van symfonieën die Haydn in 1761 schreef is een symbiose van inspiratiebronnen en een voorteken voor de veertigtal symfonieën die Haydn datzelfde decennium zou schrijven. De trilogie – startende met Symfonie nr. 6 “Le matin” - kwam tot stand op vraag van Prins Paul II Anton Esterhazy, die ook het thema zou voorgesteld hebben: drie momenten van de dag. De prins speelde zelf enkele instrumenten en verbleef in Napels, waar hij de nieuwste muzikale tendensen opsnoof. Zijn orkest was dan ook een selecte groep van 13 à 15 virtuozen. Wanneer Haydn aantreedt als vicekapelmeester heeft de 29-jarige componist dus de best denkbare collega’s voor zich. Een speeltuin waarin zijn symfonische stijl snel groeide.

In deze eerste Esterhazy-compositie wou Haydn zowel bij de prins als het ensemble in de smaak vallen. De drie symfonieën worden getypeerd door solistische passages voor zowel strijkers, hout- en koperblazers, net als in een Italiaanse concerto grosso. Opzet geslaagd dus. De zesde symfonie opent met het zachtjes aanbreken van de dag en is het enige moment dat we Haydn kunnen betrappen op programmamuziek. In het Allegro krijgen fluit en hobo al meteen een solistische rol, die in het daaropvolgende Adagio overgenomen wordt door viool en cello. Het klinkt haast als een miniatuur vioolconcerto waarbij de andere strijkers in hun begeleidende rol vervallen. In het trio krijgt de contrabas (violone) een virtuoze vrijheid terwijl die zich normaal tot de begeleiding beperkt. Haydn veegt de muziekgeschiedenis aan zijn broek en laat het instrument over de achtste noten scheuren. In de finale krijgt iedereen even de spotlight op hen gericht. Sympathiek, die Haydn!

Symfonie nr. 7 “Le midi” volgt dezelfde concertante principes. Net als Händel kruimels van andere stijlen in zijn concerto’s verspreidde, start Haydn zijn zevende symfonie met een Franse ceremoniële mars, die snel overgaat in een feestelijk Allegro. En net als Bach koppelt Haydn twee violen als duo. In het recitativo mag de viool lyrisch zingen als een woordloze Italiaanse operadiva. De dubbele fluitpartij verdient hier ook een vermelding want samen creëren ze heerlijke harmonieën. Opnieuw mag de contrabas schitteren in het trio en krijgt iedereen zijn moment in de finale. Hoe de avond – en achtste symfonie – klinkt, mag u vanavond zelf invullen. (Guillaume De Grieve) 

Wolfgang Amadeus Mozart is 25 jaar oud wanneer hij als Konzertmeister van het Salzburgs orkest vijf concerti voor viool solo schrijft. De derde in de reeks, het Concerto voor viool en orkest nr. 3 in G, breekt met zijn voorgangers door een vrijere vormentaal met opmerkelijke contrasten en een typisch zalvende lyriek. Vindingrijk, speels, avontuurlijk, als een adolescent die zich met moeite kan bedwingen, maar tegelijk beseft dat de volwassenheid voor de deur staat. Die ambiguïteit is meteen duidelijk bij het eerste Allegro: een combinatie van verleidelijke galanterie met quasi militaire gedecideerdheid. Met de aarzelende, dromerige aanzet van het Adagio wordt een ander boekdeel opengeslagen. Gedempte violen murmelen verder boven tere pizzicato’s bij de lage strijkers. Het Rondo barst opnieuw in volle levenskracht uit, maar wordt verrassend gecounterd door een serenadeachtige tussenkomst, die op zijn beurt weer uitmondt in een opgewekt volksdeuntje. Een typische ingreep à la Mozart. Keer op keer weet hij met ingenieuze details de voorspelbaarheid uit de weg te gaan, zonder de klassieke spelregels geweld aan te doen. Ook het slot stevent niet af op een gebruikelijke, om applaus bedelende climax, maar dimt weg in een zachte, aandoenlijke besluiteloosheid. Aarzel vooral niet om deze veelzijdige voorbeeldverzameling van symfonische ontwikkeling toe te juichen of zelf verder te ontdekken. (Bozararchief, naar Sabien Van Dale) 

Janine Jansen

Viool

De Nederlandse violiste Janine Jansen komt uit een muzikale familie en maakte in 1997 haar debuut in het Concertgebouw in Amsterdam, het begin van een erg succesvolle carrière. Sindsdien deelde ze het podium met artiesten als Vladimir Ashkenazy, Valery Gergiev, en Riccardo Chailly. Ze brengt recitals met onder anderen Leif Ove Andsnes, Jean-Yves Thibaudet en Mischa Maisky. Via het artistieke partnership met Camerata Salzburg wil ze dieper in de muziek duiken om zo onverwachte en magische momenten te laten ontspringen. Mozart vindt ze nog steeds ‘tricky’, maar ze voelt zich veilig omringd door Camerata. Ze speelt momenteel op een Stradivarius uit 1715. 

Giovanni Guzzo

Eerste viool

De Venezolaanse violist Giovanni Guzzo maakte naam met een opname van alle vioolsonates van Ysaÿe en tourde reeds samen met Martha Argerich, Daniel Hope en de Royal Philharmonic Orchestra. Sinds 2021 is hij concertmeester bij Camerata Salzburg, een rol die hij afwisselt met Gregory Ahss. Vanuit het democratisch kamermuziekprincipe dat Camerata volgt, ziet Guzzo zichzelf als een inspirator voor de andere muzikanten, eerder dan een leider. Alle artistieke voorstellen worden gehoord. “Zoals een kleiwerk op een draaischijf gevormd wordt door iedere aanraking. Ik laat de tafel slechts lichtjes draaien.” 

Camerata Salzburg

In 1952 richt dirigent Bernhard Paumgartner Camerata Salzburg op, dat zich in een mum van tijd profileert als specialist in de muziek van stadsgenoot W.A. Mozart. Het internationale gezelschap wordt een vaste waarde op het Salzburg Festival en gaat onder leiding van Sándor Végh eind 20e eeuw ook richting Haydn, Beethoven en Schubert. Sinds 2016 gaat Camerata verder zonder artistiek leider om hun eigen credo in ere te houden: zelfstandig muziek maken met een gemeenschapsgevoel. Iedere muzikant heeft inspraak en de concertmeester stuurt aan, net zoals ten tijde van Mozart gebruikelijk was. Gastdirigenten en solisten zorgen voor de vitale variatie. 

Camerata Salzburg

eerste viool 
Giovanni Guzzo
Kana Matsui
Silvia Schweinberger
Neza Klinar
György Acs
Alice Dondio

tweede viool 
Yukiko Tezuka
Anna Lindenbaum
Izso Bajusz
Dagny Wenk-Wolff
Yoshiko Hagiwara
Maxime Michaluk


altviool 
Iris Elisabeth Juda
Ágnes Répászky
Ulrike Landsmann
Jutas Jávorka


cello
Anton Spronk
Jeremy Findlay
Shane Woodborne
Hyazintha Andrej


contrabas
Sepp Radauer
Notburga Pichler


fluit 
Wally Hase
Moritz Plasse


hobo 
Marie Luise Modersohn-Maintz
Laura Urbina Staufer


fagot 
Fagott.1 Frank Forst


hoorn
Johannes Hinterholzer
Michael Reifer


klavecimbel
Jan Jansen

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter 

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Mademoiselle Cory Zhang

En onze Leden die anoniem wensen te blijven