Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Clara Dietlin

14 Dec.'25
- 11:00

HLB Stage

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cellosuite nr. 4 in Es, BWV 1010 

  • Prelude     


Henri Dutilleux (1916-2013)

Trois strophes sur le nom de Sacher (1976; 1981-1982)
 

César Franck (1822-1890)

Sonate voor viool en piano in A, FWV 8 (1886) (transcriptie voor cello en piano)

  • Allegretto ben moderato
  • Allegro
  • Recitativo-Fantasia (ben moderato)
  • Allegretto poco mosso


Concert zonder pauze

Duur: 1u

 

In samenwerking met de Muziekkapel Koningin Elisabeth

Johann Sebastian Bach 

Bachs Zes cellosuites behoren tot de kern van het cellorepertoire. Lange tijd bleven ze relatief onbekend buiten cellistenkringen, maar sinds de twintigste eeuw zijn ze uitgegroeid tot een van de meest geliefde werken uit de celloliteratuur. Ze blijven tot vandaag de dag tot de verbeelding spreken. Elke suite kent dezelfde architectuur en bestaat uit een prelude gevolgd door een reeks barokke dansvormen. De Suite nr. 4 in Es is technisch veeleisend en vereist een grote beheersing van het instrument.

De Prelude, die in dit recital wordt uitgevoerd, is een monumentale opening die zich ontplooit in brede gebaren en complexe harmonische diepgang. In tegenstelling tot de meer improvisatorisch aandoende preludes van de eerdere suites, lijkt deze prelude anders en doordachter van opzet, met een meeslepende opbouw. Bachs genialiteit blijkt uit de manier waarop hij met één enkel instrument een volledige muzikale klankwereld weet op te roepen, rijk aan harmonieën, registers en warme kleurrijke stemmen.

Henri Dutilleux 

Henri Dutilleux, een van de belangrijkste Franse componisten van de twintigste eeuw, componeerde zijn Trois strophes sur le nom de Sacher als onderdeel van een hommage aan de Zwitserse dirigent en mecenas Paul Sacher. Sacher had talloze belangrijke werken uit het twintigste-eeuwse repertoire laten ontstaan, onder meer door Bartók, Stravinsky en Lutosławski. Voor zijn 70e verjaardag vroeg de beroemde Russische cellist Mstislav Rostropovitsj aan twaalf componisten om een werk te schrijven voor cello solo, gebaseerd op de muzikale letters van de naam ‘Sacher’ (Es–A–C–B–E–D). Dutilleux’ bijdrage groeide uit tot een driedelig werk vol poëzie en mysterie. De drie miniaturen tonen elk een andere gebalde benadering van de cello.

De eerste strofe is introvert en meditatief, met een fluisterende toon en flageoletten die de grenzen van hoorbaarheid opzoeken. De flageoletten en ponticello-klanken creëren mysterieuze boventonen en glasachtige kleuren. De tweede strofe is lyrischer en geladen met dramatische kracht, vol korte uitbarstingen. De laatste strofe vormt een spanningsvol en expressief slot waarin het Sacher-motief volop tot ontwikkeling komt.

Dit werk is een mooi voorbeeld van Dutilleux’ compositorische verfijning en zijn zoektocht naar klankrijkdom binnen een uiterst compacte vorm. Dutilleux speelt met ruimte, kleur en stilte. Verwacht geen melodieën, maar een rijk palet aan texturen en sferen. Stilte en uitgedoofde klanken vormen hier het spanningsveld. Dutilleux gebruikt pauzes niet als rust, maar als geladen momenten. De stiltes verhogen de spanning in plaats van deze te onderbreken.

César Franck 

Tot slot klinkt een absoluut meesterwerk uit de romantische kamermuziek: de hartstochtelijke Sonate in A van César Franck, oorspronkelijk voor viool en piano, maar hier in een transcriptie voor cello en piano. De Sonate van Franck werd oorspronkelijk geschreven in 1886 als huwelijksgeschenk voor de Belgische vioolvirtuoos Eugène Ysaÿe. Het werk groeide uit tot een van de populairste vioolsonates ooit, maar werd al gauw ook door cellisten geadopteerd. De componist zou zelf instemming hebben gegeven voor een transcriptie voor cello. De warme lyriek, de diepe expressie en de rijke pianopartij maken de sonate tot een geliefd stuk onder cellisten.

De vierdelige structuur is cyclisch: thema’s uit eerdere delen keren in gewijzigde vorm terug, een techniek die Franck vaker toepaste. De sonate ontvouwt zich als een dramatisch en lyrisch parcours, van het intieme openingsdeel tot het jubelende slot.

De compositie opent met een dromerig recitatief van de cello, dat zich langzaam ontpopt tot een rijk duet tussen beide instrumenten. Het tweede deel, een levendige allegro, bruist van ritmische energie en contrapuntisch spel. Het derde deel heeft een fantasierijk karakter. De finale brengt alles samen in een opgewekt en stralend rondo, waarin de thematiek uit eerdere delen op meesterlijke wijze wordt verwerkt.

In de transcriptie voor cello krijgt het werk een extra laag van diepte en warmte, de sonoriteit van de cello verleent de muziek een zangerige melancholie die perfect aansluit bij Francks unieke romantische taal.

Noa Bols

Clara Dietlin

cello

De jonge Franse celliste Clara Dietlin (°2001) groeide op in een muzikaal gezin en maakte al op jonge leeftijd indruk als uitzonderlijk talent. Op negenjarige leeftijd won ze de eerste prijs op het internationale concours Violoncelle en Scène. Op haar zeventiende werd ze toegelaten tot het prestigieuze Conservatorium van Parijs, en op haar twintigste vervoegde ze het orkest van de Opéra de Paris, waar ze sinds 2023 de functie van tweede solo-celliste bekleedt. Sinds 2024 is ze artist in residence bij de Muziekkapel Koningin Elisabeth, als leerling van Gary Hoffman. 

Bozar Maecenas

Patrick Derom Gallery • Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Baron en Barones Marnix Galle-Sioen • Baron Xavier Hufkens • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman •  Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Prince et Princesse de Chimay • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Madame Louise Descamps • Madame Hélène Deslauriers • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandiyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Monsieur et Madame le Hodey • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Denise Louterman • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Dr. Bram Peeters et Monsieur Lucas Van Molle • Madame Christine Perpette • Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Comte et Comtesse Antoine de Pracomtal • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Michael Rosenthal • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • De heer en mevrouw Koen en Anouk Van Balen-Stulens • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • Monsieur Michel Van Huffel • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker 

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • De heer Koen Muyle • De heer Sander Muyle Madame Valeria Onofrj  Sir Gabriel Smit Pergolizzi • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne   

En onze Leden die anoniem wensen te blijven