Gli Angeli Genève
17 Dec.'25
- 19:30
Henry Le Boeufzaal
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Messiah, HWV 56 (1741)
Deel 1
- Sinfonia overture
- Comfort Ye (Accompagnato tenor)
- Ev'ry Valley (Aria tenor)
- And the Glory of the Lord (Chorus)
- Thus saith the Lord (Accompagnato bass)
- But who may abide (Aria alto)
- And He shall purify (Chorus)
- Behold, a virgin shall conceive (Recitativo alto)
- O thou that tellest good tidings to Zion (Aria alto and Chorus)
- For behold, darkness shall cover the Earth (Accompagnato bass)
- The people that walked in darkness (Aria bass)
- For unto us a child is born (Chorus)
- Pifa ‘Pastoral Symphony’
- There were shepherds abiding in the field (Recitativo soprano)
- And lo, the Angel of the Lord came upon them (Accompagnato soprano)
- And the Angel said unto them (Recitativo soprano)
- And suddenly there was with the Angel (Accompagnato soprano)
- Glory to God (Chorus)
- Rejoice greatly (Aria soprano)
- Then shall the eyes of the blind be opened (Recitativo alto)
- He shall feed His flock (Aria alto)
- His yoke is easy (Chorus)
Deel 2
- Behold the Lamb of God (Chorus)
- He was despised (Aria alto)
- Surely He hath borne our griefs (Chorus)
- And with His stripes (Chorus)
- All we, like sheep (Chorus)
- All they that see Him laugh Him to scorn (Accompagnato tenor)
- He trusted in God (Chorus)
- Thy rebuke hath broken His heart (Accompagnato tenor)
- Behold and see (Arioso tenor)
- He was cut off (Accompagnato tenor)
- But Thou didst not leave (Aria tenor)
- Lift up ye heads, o ye gates (Chorus)
Pauze
- Unto which of the Angels (Recitativo tenor)
- Let all the Angels of God worship Him (Chorus)
- Thou art gone up on high (Aria alto)
- The Lord gave the word (Chorus)
- How beautiful are the feet (Aria soprano)
- Their sound is gone out (Chorus)
- Why do the Nations (Aria bass)
- Let us break their bonds asunder (Chorus)
- He that dwelleth in heaven (Recitativo tenor)
- Thou shalt break them (Aria tenor)
- Hallelujah (Chorus)
Deel 3
- I know that my Redeemer liveth (Aria soprano)
- Sinse by man came death (Chorus)
- Behold, I tell you a mystery (Accompagnato bass)
- The trumpet shall sound (Aria bass)
- Then shall be brought to pass (Recitativo alto)
- O death, where is thy sting (Duet alto & tenor)
- But thanks be to God (Chorus)
- If God be for us (Aria soprano)
- Worthy is the Lamb (Chorus)
- Amen (Chorus)
Duur: ca.160'
Dit concert heeft boventiteling.
Luistersleutel:
Händel bespeelt meesterlijk de contrastwerking: zo volgt na het exuberante jubelende koor For unto us a child is born de rustgevende instrumentale pastorale, betiteld als Pifa, wat verwijst naar de doedelzak, het volkse instrument van de herders.
And he shall reign for ever
Händels Messiah is zonder twijfel zijn populairste oratorium, waarbij vooral enkele wijdverspreide anekdotes de naam en faam van het werk nog in de hand hebben gewerkt. Bij het triomfantelijke koor Halleluja stonden naar verluidt de Prince of Wales en zijn gemalin recht. Of dit uit bewondering voor de componist was, of uit ontzag voor dit monumentale koor, is nog steeds niet duidelijk. Het zou ook kunnen zijn dat ze dachten dat de uitvoering was afgelopen!
Händel heeft Messiah gecomponeerd in iets meer dan drie weken tijd (tussen 22 augustus en 14 september 1741), kennelijk een ongewone prestatie. Zo uitzonderlijk was die werkwijze echter niet: van een componist werd destijds verwacht dat hij constant nieuwe muziek produceerde. Ongeveer één maand – uiteraard intense – arbeid was de normale duur voor de compositie van een opera of een oratorium.
Belangrijker dan deze anekdotes is het feit dat er nog steeds enig misverstand bestaat omtrent de functie van Händels oratoria. Die zijn namelijk niet bedoeld als religieuze of liturgische muziek voor uitvoering in de kerk, maar wel voor het theater, zoals zijn Italiaanse opera’s. De première van Messiah had plaats in de Music-Hall in Dublin (1742), de eerste uitvoeringen in Londen in Covent Garden (1743) en King’s Theatre (1744). De meeste oratoria sluiten bovendien inhoudelijk aan bij de dramatische handeling van de opera, geschreven op een libretto waarin de personages in conflictsituaties verwikkeld zijn. De artistieke middelen zijn dezelfde als in de opera: ook het oratorium is structureel gebaseerd op de opeenvolging van recitatieven en aria’s.
De nog wijdverspreide, maar verkeerde visie over Händels oratoria heeft vooral te maken met het feit dat precies de zo populaire Messiah een uitzondering is. Het is geen muzikaal drama op een nieuw geschreven, verhalend libretto, maar het is eerder reflexief en contemplatief. De tekst bestaat volledig uit Bijbelfragmenten uit het Oude en Het Nieuwe Testament. Messiah is een reflectie over Christus de Verlosser, maar zonder dat Hijzelf ten tonele wordt gevoerd. Elk van de drie delen belicht één centraal idee: de geboorte van de Messias, die de mens komt verlossen (deel 1), de dood, de hemelvaart en Gods overwinning op de heidenen (deel 2), en het laatste oordeel en de ultieme verlossing (deel 3).
Luistersleutel: Haendel bespeelt meesterlijk de contrastwerking: zo volgt na het exuberante jubelende koor For unto us a child is born de rustgevende instrumentale pastorale Pifa, wat verwijst naar de doedelzak, het volkse instrument van de herders.
Messiah past wel perfect binnen het concept van het Engelse oratorium, waarvan de creatie op naam van Händel mag geschreven worden. Het is zijn unieke bijdrage tot de West-Europese muziek, waarbij hij een aantal opmerkelijke verschillen tegenover de in Engeland lange tijd populaire Italiaanse opera integreert: geen vreemde, maar de eigen taal (het Engels), een gevarieerder publiek (meer burgerij in plaats van adel), een andere, overwegend Bijbelse thematiek (in plaats van historische onderwerpen), vaak met moraliserende (soms politiek geladen) inslag, en een gewijzigde dramaturgie (geen scenische voorstelling). Ingrijpend was vooral het ruime aandeel van het koor, dat optreedt als commentator of soms als actief ‘personage’ dat het verhaal voortstuwt. In de Italiaanse opera was het koor echter nagenoeg volledig uitgebannen ten voordele van de solist.
Händels inspiratiebron voor de koren was zowel de traditie van de Duitse protestantse cantates en passies als de anglicaanse kerkmuziek. Een van de opvallendste kwaliteiten van Händels koren is de stilistische veelzijdigheid. Binnen één koorfragment komen vaak diverse stijlen en technieken voor. Het Halleluja is hiervan een uitstekende illustratie: akkoordische declamatie met monumentale allures (het Halleluja-motief) wisselt af met meer dialogerende verwerking van thema’s (And he shall reign for ever). De imitatieve uitwerking van het fragment And he shall reign, met achtereenvolgende inzetten van alle stemmen, staat symbool voor de oneindigheid (for ever). In dit koor zijn de twee uitersten perfect gedoseerd, met een maximum aan uitdrukkingskracht.
Händel laat zich overigens graag verleiden tot direct aansprekende, illustratieve of symbolische muzikale ‘voorstelling’. De voorbeelden zijn legio. In het koor van de engelen Glory to God contrasteert de vreugdevolle forte-uitroep (met trompetten) van de inzet met de onmiddellijk volgende rustige piano-declamatie in het lage register op and peace on earth. Stijgende of dalende melodische wendingen, een tekstzetting die syllabisch (één toon per lettergreep) afwisselt met melismatisch (een sliert noten op een lettergreep), trage of snelle tempi, ‘duistere’ (mineur-) of ‘heldere’ (majeur-)tonaliteiten staan in functie van een onmiddellijk vatbare tekstuitdrukking. Zo gebruikt Händel melismen op positief geladen woorden als exalted en rejoice, en plaatst hij een traag tegenover een snel tempo in de aria But who may abide the day of His coming. Die aria begint immers langzaam (larghetto), maar gaat over naar zeer snel (prestissimo) op de woorden For he is as a refiner’s fire. Op de heldere toonaard D-groot in de aria O thou that tellest good tidings to Zion volgt het donkere b-klein in het recitatief met orkest For behold, darkness shall cover the earth.
Elke bladzijde van Händels partituur straalt naast een compositorisch meesterschap zo’n aanstekelijk enthousiasme uit dat de luisteraar onbewust wordt meegezogen. Dit lukt al bijna drie eeuwen en er is geen enkele reden waarom het niet zou blijven duren.
Ignace Bossuyt
Gli Angeli Genève
vocaal en instrumentaal ensemble
Gli Angeli Genève is in 2005 opgericht door Stephan MacLeod. Het ensemble speelt in verschillende samenstellingen. De musici voeren hun concerten uit op originele of replica’s van historische instrumenten, maar zijn breder actief dan alleen in de oude muziek. Dit – en hun eeuwige nieuwsgierigheid - zorgt voor een frisse blik op het repertoire. Bach, Tallis, Josquin, Schein, Schütz, Johann Christoph Bach, Weckmann, Buxtehude, Rosenmüller, Haydn en Mozart maken deel uit van hun kernrepertoire. Op hun jongste album koppelden ze Buxtehude aan de hedendaagse Zwitserse componist Xaver Dayer. Na residenties op Utrecht Festival en de Thuringer Bachwochen tourt het ensemble wereldwijd.
Stephan MacLeod
bas en muzikale leiding
Dirigent en zanger Stephan MacLeod is de oprichter en artistiek leider van Gli Angeli Genève. Over heel de wereld dirigeert hij rond de 50 concerten per jaar, voor zijn eigen ensemble maar ook als gastdirigent bij ‘moderne’ orkesten zoals het Orchestre de la Suisse romande, de Philharmonie Zuidnederland en de Hungarian National Philharmonic. Als zanger soleerde hij al in oratoria bij Musica Antiqua Köln, Collegium Vocale en het Orkest van de 18e eeuw. Uitstappen naar opera en recitals zijn geen uitzondering. Verder doceert hij aan de hogeschool voor muziek in Genève.
Jeanine De Bique
sopraan
De sopraan Jeanine De Bique, afkomstig uit Trinidad, studeerde aan de Manhattan School of Music in New York en liet zich al vrij snel opmerken in het barokke repertoire. Naast de repertoirestukken van Händel lijken ook die van Mozart in haar interessesfeer te liggen. Ze gooide hoge ogen met haar debuutalbum Miroirs uit 2021, bekroond met zowel een Opus Klassik Award als een Edison Klassiek Award. Ze werkte samen met orkesten als Concerto Köln, Los Angeles Philharmonic en London Symphony Orchestra. De loges en podia van San Francisco Opera, Opéra national de Paris en het Theater an der Wien kennen geen geheimen meer voor haar.
Alex Potter
alt
Alex Potter voert muziek uit de 17e en 18e eeuw uit met dirigenten als Lars Ulrik Mortensen, Jordi Savall en Philippe Herreweghe. Naast Bach, Händel en Telemann zoekt hij ook graag onbekender repertoire op: met La Festa Musicale tourde hij met solocantates van Vivaldi, Lotti en Caldara, in Vancouver zong hij in Brittens Abraham and Isaac, en met het ensemble Vespres d’Arnadí bracht hij een programma rondom tijdgenoten van Händel. Potter was koorknaap aan Southwark Cathedral in Londen, en werd daarna Scholar aan het New College in Oxford, waar hij ook muziekwetenschap studeerde.
Samuel Boden
tenor
De Britse tenor Samuel Boden heeft een internationale opera- en concertcarrière, met een bijzondere focus op oude en hedendaagse muziek. Hij is een geprezen vertolker van Monteverdi, Bach, Händel en Franse barokmuziek. Hij was reeds te zien in De Nationale Opera (Amsterdam), Staatsoper Hamburg en Opéra de Lyon. Boden werkt vaak samen met gerenommeerde barokensembles, zoals Collegium Vocale Gent, Les Arts Florissants en het Freiburger Barockorchester. Daarnaast deelt hij vaak het podium met wereldorkesten zoals het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, BBC Symphony Orchestra of het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Initieel studeerde hij directie maar uiteindelijk koos hij voor een carrière als tenor.
Solisten
Jeanine De Bique, sopraan
Alex Potter, alt
Samuel Boden, tenor
Stephan MacLeod, bas
Ripiénistes · Ripieno
sopraan
Aleksandra Lewandowska
Anne-Kathryn Olsen
Chiyuki Okamura
Caroline Guentensperger
alt
Anouk Molendijk
Christelle Monney
tenor
Olivier Coiffet
Peter Di Toro
bas
Ben Kazez
Geoffroy Perruchoud
Orkest
viool
Eva Saladin
Claudio Rado
Adrien Carré
Anton Van Durme
Vanessa Monteventi
Stéphanie Erös
Xavier Sichel
Nandingua Bayarbaatar
Anne Millischer
altviool
Pierre Vallet
Mathurin Bouny
Martine Schnorhk
cello
Albert Brüggen
Bertille Mas
contrabas
Michaël Chanu
Isaline Leloup
hobo
Emmanuel Laporte
Seung-Kyung Lee-Blondel
fagot
Philippe Miqueu
trompet
Guy Ferber
Xavier Gendreau
pauken
Thomas Holzinger
orgel
Francis Jacob
klavecimbel
François Guerrier
19 Dec.'25 - 20:00
Cantoría
¡A la fiesta, zagales!
10 Jan.’26 - 19:30
Solomon’s Knot
Handel. Israel in Egypt
31 Jan.’26 - 20:00
Spem in alium. Saburo Teshigawara & Vox Luminis XL
Staging the Concert
5 Feb.’26 - 19:30
Il Giardino Armonico
Handel. Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
26 Feb.’26 - 20:00
Graindelavoix
Beauty’s Abyss
28 Feb.’26 - 20:00
Collegium Vocale Gent & Daucé
Handel. Alceste
25 Mar.’26 - 20:00
Il Pomo d’Oro Choir & Orchestra
Bach. St. John Passion
8 Apr.’26 - 20:00
Fieri Consort
Freeing the Muse
Bozar Maecenas
Patrick Derom Gallery • Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Baron en Barones Marnix Galle-Sioen • Baron Xavier Hufkens • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter
Bozar Honorary Patrons
Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Prince et Princesse de Chimay • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Madame Louise Descamps • Madame Hélène Deslauriers • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandiyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Monsieur et Madame le Hodey • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Denise Louterman • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Dr. Bram Peeters et Monsieur Lucas Van Molle • Madame Christine Perpette • Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Comte et Comtesse Antoine de Pracomtal • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Michael Rosenthal • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • De heer en mevrouw Koen en Anouk Van Balen-Stulens • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • Monsieur Michel Van Huffel • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • De heer Koen Muyle • De heer Sander Muyle • Madame Valeria Onofrj • Sir Gabriel Smit Pergolizzi • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne
En onze Leden die anoniem wensen te blijven