Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

J.S. Bach - Die Kunst der Fuge

25 Feb.'24
- 19:00

Zaal M

Johann Sebastian Bach

1685-1750

Die Kunst der Fuge, BWV 1080

  • Contrapunctus I 
  • Contrapunctus II 
  • Contrapunctus XIIIa 
  • Contrapunctus IV 
  • Contrapunctus XVI 
  • Contrapunctus V 
  • Contrapunctus XVIII 
  • Contrapunctus XIVa 
  • Contrapunctus XIIa 

Wenn wir in höchsten Nöthen sein, BWV 641

  • Contrapunctus XV 
  • Contrapunctus XI 

 

Concert zonder pauze

Duur: +/- 75'

Het enigma van Bach

Die Kunst der Fuge is een van de laatste muziekstukken die op de werktafel van Johann Sebastian Bach (1685-1750) bleef liggen na zijn dood. Hij schreef de bundel met fuga’s en canons in de laatste tien jaar van zijn leven en liet een eerste versie ter druk voorbereiden, terwijl de slotfuga nog niet voltooid was. Abrupt houdt de melodie in het midden van de laatste pagina op. Het hoofdthema, waarop iedere voorgaande fuga gebouwd is, komt niet eens aan bod. Wel nog te ontrafelen op het einde is het BACH-motief, bestaande uit de noten Bes, A, C, B (in het Duits benoemd als H). Het is de laatste muzikale handtekening van de Thomaskantor. Alsof zijn pen daar neerviel. Toch voltooide Bach nog andere werken na deze. Het open einde en de postume publicatie in 1751 werden de voedingsbodem voor mysteries die zich als takken steeds verder van de stam verspreiden.

In de decennia na Bachs dood groeide de Kunst der Fuge uit tot een gewaardeerd klavierwerk en werd het als een culminatie gezien van contrapuntisch componeren. Anderen beschouwden de bundel dan weer als een puur theoretisch voorbeeld. De vernuftigheid van Bach zit voor beide kampen in de bewerking van het hoofdthema. Die wordt verkort, gespiegeld, opgesplitst en versneld, terwijl de vier stemmen zich als zelfstandige individuen op elkaar reageren en anticiperen. De melodie van nauwelijks twaalf noten is niet zomaar een basisthema, maar een fundering voor het hele werk. Het simpele, maar raadselachtige motief krijgt verschillende gedaanten met bijhorende emotionele ladingen. Toch staat iedere fuga in dezelfde toonaard van d mineur, een ernstige – met momenten dramatische – toonaard, zoals in Bachs zesde Engelse Suite. Of Bach nu de titel bedacht, ofwel zijn schoonzoon, een kunst van het fugacomponeren is het zonder tegenspreken. Waar schuilt de kunst in het uitvoeren ervan?

Net als bij Das wohltemperierte Klavier en de Goldbergvariaties wordt deze cyclus vooral op piano uitgevoerd, al heeft Bach nooit opgetekend dat het voor een klavierinstrument is bedoeld. Wat ons rest is een partituur met vier stemmen verspreid over vier notenbalken. Deze polyfonische schrijfwijze was vanaf het begin van de 17e eeuw gebruikelijk voor klaviercomposities en zet de techniciteit van de veertien fuga’s en canons in de verf, maar dit neemt niet weg dat de vier stemmen niet door een ander instrument ingevuld kunnen worden. Door vier viola da gamba’s bijvoorbeeld. Een strijkinstrument waar Bach mee vertrouwd was, bewijzen zijn drie Sonates voor viola da gamba en klavecimbel. Laat dit net het instrument zijn waar Romina Lischka en Hathor Consort hun dialoog het liefst mee voeren. Een dialoog tussen culturen, muziekstijlen en disciplines, of in het geval van Die Kunst der Fuge tussen muziek en dans.

Guillaume De Grieve

"Er bestaat niet zoiets als 'de' manier waarop je Bach moet brengen."

Hathor Consort weerlegt vol geestdrift dat de Kunst der Fuge onvoltooid verleden zou zijn. Tijdens hun concert op 25 februari zal het ensemble het antwoord bieden op een aantal vragen die tot nog toe onbeantwoord zijn gebleven. Hathor Consort timmert al langer dan tien jaar aan de artistieke weg die langs tal van samenwerkingen leidt. Hun eerste project, Lachrimae, een samenwerking met Femke Gyselinck, was een cross-over tussen hedendaagse dans en de 17e-eeuwse liederen van John Dowland. Daar voegen ze nu met de Kunst der Fuge van Bach een nieuw dansproject aan toe. Deze ‘mijlpaal van het contrapunt’ illustreert de universaliteit van Bach, over de genres heen, aldus Romina Lischka. Een gesprek met de gambiste en met dansers Jason Respilieux en Frank Gizycki.

Sommige mensen beschouwen de Kunst der Fuge als een theoretisch werk. Welke emotionele gelaagdheid vind je er niettemin in terug.

Lischka: In het begin vroeg ik me wel af wat ik kon aanvangen met de Kunst der Fuge, een werk dat zo universeel en perfect is en zowat tot de norm is verheven. Maar de dans laat het emotionele aspect van het werk duidelijker tot uiting komen. Ik zie nu beter wat ik ook hoor en voel. Voor mij heeft het iets erg spiritueels. En het werk van Bach moet destijds als het ware in die spiritualiteit gebaad hebben.

Laten we het even hebben over een paar van de mysteries waarmee de Kunst der Fuge omgeven is. Jullie zullen het stuk niet spelen op een toetseninstrument, maar wel met vier viola da gamba’s. Is dat een gemakkelijke vertaling naar uw instrumentatie?

Lischka: Je hoeft het werk inderdaad niet te arrangeren. Je speelt wat er op papier staat. Maar het is en blijft natuurlijk wel Bach, en dus is het nooit makkelijk. Je moet er moeite voor doen. Sommige stukken zijn idiomatisch voor het instrument, en andere zijn dat niet. De compositie is het instrument misschien wel op het lijf geschreven, maar je moet altijd rekenen houden met het kamermuziekaspect: hoe zeg je hetzelfde? Welke boodschap wil je ermee overbrengen? Hoe breng je de muzikale lijnen met elkaar in verband? Er zit een bepaalde complexiteit in de muziek vervat. Maar al dat harde werk brengt je uiteindelijk wel naar een plek waar bijzondere dingen gebeuren. 

Als je Bach speelt, heb je, afhankelijk van de bronnen, altijd heel veel mogelijkheden. Denk maar aan de stokvoering. Maar soms is het doornemen van al die verschillende mogelijkheden belangrijker dan de uiteindelijke beslissing. Bach klinkt altijd goed, hoe je het werk ook speelt. De muziek is gewoonweg erg goed. Er bestaat niet zoiets als ‘de’ manier waarop je Bach moet brengen.

Een van de mogelijkheden bestaat erin te puzzelen met de volgorde van de fuga’s. Welke chronologie wil je aanhouden?

Lischka: We hebben de ‘gebruikelijke’ volgorde gewijzigd om het stuk als het ware wat lichter te maken. We zijn afgestapt van de oplopende complexiteit – van eenvoudige fuga’s tot canons – en hebben in plaats daarvan gekozen voor afwisseling. We hebben ons dan ook veeleer laten leiden door onze emoties. Ik wou meer ‘lucht’ in het werk krijgen.

En wat met de ‘onvoltooide’ laatste fuga?

Lischka: We zullen niet het volledige werk vertolken. We laten het onvoltooid en proberen het niet zelf af te maken. Ook dat is een van de keuzes die we hier hebben gemaakt.

De Kunst der Fuge is een erg gestructureerd werk. Centraal staat het basismotief dat op uiteenlopende manieren wordt uitgewerkt. Hoe benader je dit werk als choreograaf? Doet de structuur van de compositie dienst als uitgangspunt?

Respilieux: We transformeren een motief niet in letterlijke zin, maar transformatie vormt wel het uitgangspunt voor hoe we ons tot ons materiaal verhouden, het is de basis waarmee we aan de slag gaan. Onze benadering is vooral gebaseerd op improvisatie. We wilden de structuur van de muziek niet gebruiken, of al te veel wiskundige striktheid aan de dag leggen. Wel wilden we een contrast creëren waarmee we de muzikale structuren konden belichten door een emotionele lijn bloot te leggen en een contrapunt voor de muziek in het leven te roepen. Het gaat niet om een parallel.

 Het begrip contrapunt werd dus ook als een dansterm geformuleerd?

Respilieux: We hebben in het verleden al met andere gezelschappen op muziek van Bach gewerkt. We bleven toen binnen een welomlijnde stijl die veel wiskundiger en op een erg strikte manier veel contrapuntischer was. Hier gaat het er minder rechtlijnig aan toe. Het contrapunt wordt veeleer als een dramaturgie op zich beschouwd.

Gizycki: Het contrapunt van hoe het ene zich tegenover het andere verhoudt. En hoe er daarbinnen al dan niet een spanning ontstaat, en hoe dat het ene of het andere beïnvloedt.

Respilieux: Dans en muziek zijn duidelijk twee verschillende media. De vraag was dan ook hoe dans de ervaring van deze muziek kan versterken. Het moest een concert blijven, dat was onze doelstelling. We wilden niet dat de dans een specifieke interpretatie aan de muziek zou opleggen.

Hoe hebt u dat concreet voor elkaar gekregen?

Lischka: Jason en Frank lieten me altijd het materiaal zien waaraan ze werkten. En dan bespraken we dat. Het was een gesprek over mijn voorstelling van bepaalde zaken die voor mij de hele perceptie van de muziek versterkten.

Respilieux: Precies: wat hoor je? Wat voel je?

Gizycki: Ik weet nog dat Romina zei: “Ik zie dat Jason meer met het verticale en het vloeiende speelt, terwijl Frank nuchterder en pragmatischer met de handen werkt. Wat betekent dat?”.

Lischka: We hadden het over de mogelijkheden van het subject en het contrasubject. Maar uiteindelijk mondde het uit in een universelere vraag over de mensheid en God, en over hoe beide worden voorgesteld. De gesprekken gingen over het karakter van de muziek.

Respilieux: Het leek wel een stroom van informatie, van verschillende interpretaties, van verschillende manieren waarop je je tot deze muziek kunt verhouden. Die gesprekken waren onze brandstof, onze drijfveer om te blijven graven naar de betekenis van die gevoelens. We hebben heel wat heen en weer gepraat over wereldbeelden. Ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat drie stellen hersenen en drie lichamen met elkaar versmolten zijn in deze voorstelling. Die nieuwe entiteit bevindt zich ergens tussen de verschillende visies die we op deze muziek hebben.

Wat is uw kijk op dit stuk? Bach blijft een inspiratiebron voor choreografen. Welke impact heeft de muziek op u?

Gizycki: We hebben hier samen over nagedacht. We hadden het gevoel dat het materiaal ons op een andere manier heeft samengebracht dan tijdens andere samenwerkingen. De vraag met betrekking tot de mens en God is als het ware ontstaan uit de vraag rond intimiteit. Wat is intimiteit? We konden ons erg goed vinden in een citaat dat we samen hebben gelezen in een essay van François Jullien. Datgene wat het meest innerlijk is, wat het diepst in jezelf zit, schrijft hij, roept vanuit de buitenwereld. Je kunt intiem zijn met jezelf, maar je kunt nog intiemer zijn met iemand anders. Je hebt de ander nodig om datgene wat het intiemst is tot uiting te brengen. Het idee dat iets wat erg dicht bij ons staat ook verbonden is met het oneindige, resoneert als het ware ook echt in de muziek.

Enkel bij Bach voelt een universeel verhaal zo intiem aan. De mysteries waarmee de Kunst der Fuge omgeven is, zetten bovendien de deur open voor een overvloed aan persoonlijke keuzes. Romina Lischka, Jason Respilieux en Frank Gizycki hebben de gelegenheid duidelijk te baat genomen. Geniet van de voorstelling.

Interview door Guillaume de Grieve en Cedric Feys

(vertaald door Piet De Meulemeester)

Hathor Consort

Het Hathor Consort werd in 2012 opgericht door Romina Lischka. Onder haar artistieke leiding wijdt het consort zich aan muziek uit renaissance en barok waarin een strijkersensemble van gamba’s centraal staat. Tegelijkertijd zoekt de groep naar nieuwe uitrukkingsmogelijkheden waarin dit geraffineerde kamermuziekrepertoire van Europese oorsprong in multidisciplinaire en interculturele concertvormen wordt gecombineerd met oude muziek van andere continenten en met hedendaagse muziek, wereldmuziek en dans. Omdat vocaal begrip onmisbaar is voor de instrumentale polyfonie van het gambaconsort, werkt het Hathor Consort regelmatig samen met zangvocalisten of vocale ensembles, zoal shet Pluto-ensemble van Marnix De Cat en Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe. 

Romina Lischka

Artistieke leiding en viola da gamba

Romina Lischka werd geboren in Wenen. Ze studeerde viola da gamba bij Jorge Daniel Valencia en volgde masterclasses bij Wieland Kuijken en Jordi Savall. Ze zette haar studies verder bij Paolo Pandolfo aan de Schola Cantorum Basiliensis en vervolmaakte zich bij Philippe Pierlot aan het Conservatorium van Brussel. Als soliste en continuospeelster treedt ze onder meer op met het Ricercar Consort, Collegium Vocale Gent, Gli Angeli Genève, Il Gardellino, Zefiro Torna, B’Rock en de Capilla Flamenca. In 2012 richt ze Hathor Consort op, dat zich specialiseert in renaissance- en barokmuziek. Romina Lischka bekwaamde zich eveneens in Noord-Indische klassieke zang (dhrupad) aan het Conservatorium van Rotterdam, waar ze een Bachelor behaalde, en in Dehli en Pune waar ze les kreeg van Fariduddin Dagar en Uday Bhawalkar.  

Jason Respilieux

Dans

De in Brussel geboren Jason Respilieux studeerde aan de Fine Arts Academy van Brussel, Codarts in Rotterdam en studeerde af aan P.A.R.T.S. in 2014. Jason heeft samengewerkt met en gedanst voor verschillende choreografen, waaronder Salva Sanchis (Islands project, A Love Supreme), Ted Stoffer, Claire Croizé (Evol), Anne Teresa De Keersmaeker (A Love Supreme, The Six Brandenburg Concertos, The Dark Red Research Project). Tegelijkertijd is hij dansleraar, adviseur voor voorstellingen en mentor voor studenten. Respilieux maakt ook zijn eigen werk. Hij onderzoekt het bewegende lichaam binnen de multidisciplinariteit en werkt daarom samen met kunstenaars uit andere kunstvelden (filmmakers, componisten, andere choreografen).

Frank Gizycki

Dans

Na het afronden van wetenschappelijke studies vervolledigde Frank Gizycki (Frankrijk, 1993) zijn dansopleiding aan het C.N.S.M.D. (Lyon), waarna hij ging studeren aan P.A.R.T.S. (Brussel), waar hij in 2016 afstudeerde. Hij vervoegde Anne Teresa De Keersmaeker en Rosas voor de revival van Rain en de choreografische tentoonstelling Work/Travail/Arbeid. Sindsdien werkte hij als vaste waarde samen met Rosas aan Zeitigung, Achterland en Bartók/Beethoven/Schönberg. Hij nam deel aan de creatie van The Six Brandenburg Concertos, de Dark Red museumprojecten en Mystery Sonatas / For Rosas. Odertussen geeft Gizycki ook workshops aan jonge dansers.

Credits

Rose Alenne: kostuums

Eva Honings: foto's

Met de steun van CC De Markten, GC Op-Weule, P.A.R.T.S., Centre Chorégraphique le Chantier Albi, ADDA Tarn. 

Residentieplek: Voetvolk Rubigny, CC de Markten 

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter 

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Mademoiselle Cory Zhang

En onze Leden die anoniem wensen te blijven