London Symphony Orchestra, Pappano & Cho
4 Okt.'25
- 20:00
Henry Le Boeufzaal

Gioachino Rossini (1792-1886)
Ouverture uit Semiramide (1823)
Frédéric Chopin (1810-1849)
Concerto voor piano en orkest nr. 2, op. 21 (1829)
- Maestoso
- Larghetto
- Allegro vivace
Pauze
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Symfonie nr. 10, op. 93 (1953)
- Moderato
- Allegro
- Allegretto – Largo –Più mosso
- Andante – Allegro – L'istesso tempo
Duur: 120 min.
Luisterkapstokken:
- Het fameuze Rossini-crescendo is steeds luider gespeelde herhaling van hetzelfde motief. Je gaat hierdoor op het puntje van je stoel zitten.
- In het tweede deel van Chopins Concerto imiteert de pianist een operarecitatief, alsof hij spreekt in plaats van muziek speelt. Lange uitgerekte noten worden met versieringen gedecoreerd. Begrijp jij wat hij zegt?
- Vanaf het derde deel gebruikt Sjostakovitsj een motief met de noten D-Es-C-H, een monogram dat verwijst naar D. Schostakovich. Eindelijk die zelferkenning!
In stijgende lijn
Gioacchino Rossini lag mee aan de basis van de Italiaanse romantische opera. Vooral in de uitwerking van het belcanto was hij baanbrekend: niet enkel eiste hij van zijn zangers vaak een uiterste virtuositeit, hij was ook een van de eerste om de versieringen niet over te laten aan de vindingrijkheid van de uitvoerder, maar ze zelf uit te schrijven. Om een dramatische handeling te onderlijnen, gebruikte hij als vernieuwing het orkestcrescendo, dat ook in de ouverture tot Semiramide een grote rol speelt.
De eerste uitvoering van Semiramide vond plaats in het Teatro La Fenice van Venetië in 1823, op het hoogtepunt van Rossini's carrière. De verhaalstof van deze opera seria komt uit het oude Babylon en kadert helemaal in de sfeer van de romantische opera met als thema's een exotische entourage, hekserij, machtswellust, zelfopoffering. De ouverture is een van de mooiste die Rossini ooit schreef: tussen twee allegro's die worden gedragen door het orkestcrescendo bevindt zich een weemoedig andantino; de thema's hernemen belangrijke episodes uit de opera. In de schitterende orkestratie gebruikt Rossini alle mogelijkheden van het vroeg-negentiende-eeuwse orkest.
Een voorbode van een Pools genie
Het zou onjuist zijn het talent van Frédéric Chopin aan zijn twee pianoconcerto’s af te meten. In tegenstelling tot Mozart, Beethoven, Liszt, Brahms en vele anderen, schreef Chopin zijn twee pianoconcerto’s vóór zijn twintigste. Het zijn werken die enorme beloftes in zich dragen; we mogen ze echter niet beschouwen als het eindresultaat van een componistencarrière, noch als de weerspiegeling van Chopins absolute beheersing van de componeertechnieken.
Het Concerto nr. 2 in f-klein, op. 21 werd als eerste geschreven en gecreëerd, maar als tweede uitgegeven in 1830. Ook dit concerto bestaat uit drie delen. Het Maestoso met zijn twee thema’s wordt gekenmerkt door een lange, zuiver orkestrale inleiding en een steeds intensere deelname van het orkest aan de dialoog met de bijzonder virtuoze solist. Het centrale Larghetto slaat een vertrouwelijke, amoureuze toon aan. Ook hier ontwikkelen de solist en het orkest een lange cantilene op z’n Italiaans, die in de centrale episode door enkele turbulenties overschaduwd wordt. Maar deze kortstondige spanning ruimt plaats in voor een sereen en doorzichtig slot. De finale, Allegro vivace, keert terug tot de toonaard van f-klein, die in het vorige deel was opgegeven, en vertoont in het begin meer dramatische accenten waarin verwijzingen naar de folklore niet ontbreken. Het eerste thema is zo licht als een wals en wordt met het tweede thema geconfronteerd, dat een meer uitgesproken karakter heeft en het kenmerkende ritme van een mazurka vertoont. De dialoog tussen deze twee thema’s gaat steeds vlugger tot aan de uiteindelijke explosie, die bestaat uit een door de solist begeleide cadens en eindakkoorden in F-groot, zodat het einde van het werk wat lichter is. Globaal gezien komt dit concerto dramatischer en boeiender over, met een solistische partij die virtuozer en vuriger is; kortom, de toon is er ‘romantischer’. Men hoeft in deze concerto’s dus niets méér te zoeken dan beloftes waarvan men evenwel weet dat Chopin ze zal nakomen. (1)
Een symfonische comeback
In 1948 besliste Dmitri Sjostakovitsj geen symfonieën meer te schrijven: hij werd vernederd door de beschuldigingen van ‘formalisme’, werd ontheven uit zijn functie in het onderwijs “omwille van incompetentie” en was geschokt door het antisemitisme van Stalin. Het genre werd hem te gevaarlijk en hij verkoos zich te verschuilen achter composities die lange tijd onbekend blijven. Pas na de dood van Stalin in 1953 legt hij zich opnieuw toe op de symfonie en schrijft hij de sterke en zwaarmoedige Tiende symfonie.
Zonder inspiratie te zoeken in een literair uitgangspunt bereikt deze symfonie een zeldzame emotionele intensiteit. Door zijn dramaturgische uitwerking benadert ze de wereld van het theater. Het eerste deel, Moderato, bestaat uit drie verschillende thema’s. Het aanhoudende gebruik van sombere klanken geeft deze muziek een zwaarmoedig en verpletterend karakter. Het is een van de meest typische voorbeelden van de tragiek die een steeds belangrijkere plaats zou innemen in de muziek van Sjostakovitsj. De lang uitgesponnen thema’s en de gestadig stijgende spanning tijdens de doorwerking tot aan het finale culminatiepunt vormen de som van alle vroegere compositie-ervaringen, net zoals in de Achtste symfonie. Het breedvoerige eerste deel duurt meer dan 20 minuten en maakt plaats voor het kortste scherzo dat Sjostakovitsj ooit schreef (4 minuten!). Het is gebaseerd op verbeeldingsrijke ritmes die enigszins doen denken aan De wonderbaarlijke Mandarijn van Bartók. Op enkele korte passages na gebruikt de componist ten volle het volledige orkestapparaat in een dynamisch fortissimo. De originele harmonieën, de interessante ritme-verschuivingen, de synthetische orkestratie en de ongewone vitaliteit creëren een fascinerende en buitengewoon boeiende atmosfeer. Qua sfeer leunt het derde deel aan bij het eerste, alleen al door de herneming van het beginthema van het Moderato. De zwaarmoedige sfeer verdwijnt pas in het Allegro van de finale, een passage met opgewekte en eenvoudige muziek vol humor, die thematisch aansluit bij de klassieke Russische symfonie, vooral bij Borodin. Door de jarenlange stilte was de compositie van deze Tiende symfonie al een gebeurtenis an sich. De eerste uitvoering met het Filharmonisch Orkest van Leningrad onder leiding van Jevgeni Mravinski werd een triomf.
Naar archiefteksten van Benoît Jacquemin (1), Frans Lemaire en Krzysztof Meyer (2).
London Symphony Orchestra
Het London Symphony Orchestra (LSO) is gebouwd op de overtuiging dat buitengewone muziek toegankelijk moet zijn voor iedereen en overal. Het LSO behoort als orkest tot de absolute wereldtop, met gelieerde artiesten als emeritus-dirigent Sir Simon Rattle, hoofd-gastdirigenten Gianandra Nosedaen François-Xavier Roth, dirigenten-laureaat Michel Tilson Thomas en geassocieerde artiesten Barbara Hannigan en André J Thomas. Sir Antonio Pappano is er vanaf 2024 chef-dirigent. Het LSO vindt haar thuis in de Bristol Beacon en heeft residenties in Parijs, Tokyo en Aix-en-Provence Festival. Met hun participatief LSO Discovery-programma bereiken ze jaarlijks 60.000 nieuwsgierige muziekfans.
Sir Antonio Pappano
leiding
De Britse dirigent en pianist Sir Antonio Pappano (°1959) was twintig jaar (1992-2002) muziekdirecteur van De Munt. Nog steeds is hij een veelgevraagd operadirigent wereldwijd: Metropolitan Opera New York, Salzburg Festival, Teatro alla Scala ... Tot 2023 was hij muziekdirecteur van het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia. In het seizoen ‘25-’26 staat Pappano opnieuw voor het Chamber Orchestra of Europe, met wie hij een bijzondere band heeft. Hij werkt verder de Ring-cyclus af aan de Royal Opera en zal gastdirigent zijn bij de Swedish Radio Symphony and de Orchestra of the Royal Danish Opera. Pappano is een exclusieve Warner Classics artiest.
Seong-Jin Cho
piano
De Koreaanse pianist Seong-Jin Cho (°1994) won in 2025 alle harten door het volledige solo-pianowerk van Maurice Ravel op te nemen voor Deutsche Grammophon. Al tien jaar eerder kwam hij op de radar van pianoliefhebbers; in 2015 won hij de Chopin International Competition. Sindsdien is hij veelgevraagd als solist bij befaamde orkesten als Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Concertgebouworkest en vele anderen. In recital verkocht hij reeds Musikverein Wien, Elbphilharmonie Hamburg en Barbican Centre uit. De in Berlijn gevestigde artiest nam eerder al Chopins Pianoconcerti op, alsook Mozart, Debussy en Händel.
Konzertmeister
Andrej Powe
eerste viool
Choha Kim
Clare Duckworth
Ginette Decuyper
Maxine Kwok
William Melvin
Stefano Mengoli
Claire Parfitt
Elizabeth Pigram
Laurent Quénelle
Harriet Rayfield
Olatz Ruiz de Gordejuela
Sylvain Vasseur
Dániel Mészöly
Hilary Jane Parker
Shoshanah Sievers
tweede viool
Thomas Norris
Sarah Quinn
Miya Väisänen
David Ballesteros
Matthew Gardner
Alix Lagasse
Iwona Muszynska
Csilla Pogány
Ricky Gore
Gordon MacKay
Polina Makhina
José Nuno Matias
Djumash Poulsen
Chelsea Sharpe
altviool
Eivind Ringstad
Gillianne Haddow
Malcolm Johnston
Anna Bastow
Thomas Beer
Germán Clavijo
Steve Doman
Sofia Silva Sousa
Robert Turner
Mizuho Ueyama
Nancy Johnson
Annie-May Page
cello
Timothy Walden
Gundula Leitner
Alastair Blayden
Salvador Bolón
Daniel Gardner
Amanda Truelove
Anna Beryl
Judith Fleet
Henry Hargreaves
Joanna Twaddle
contrabas
Ville Vaatainen
Marcello Sung Hyuck Hong
Chaemun Im
Joe Melvin
Jani Pensola
Charles Campbell-Peek
Hugh Sparrow
Adam Wynter
fluit
Gareth Davies
Anna Wolstenholme
Imogen Royce
piccolo
Patricia Moynihan
hobo
Juliana Koch
Olivier Stankiewicz
Emmet Byrne
Engelse hoorn
Sarah Harper
klarinet
Sérgio Pires
Chris Richards
Chi-Yu Mo
basklarinet
Ferran Garcerà Perelló
fagot
Rachel Gough
Daniel Jemison
Joost Bosdijk
contrafagot
Martin Field
hoorn
Diego Incertis Sánchez
Timothy Jones
Angela Barnes
Daniel Curzon
Jonathan Maloney
trompet
James Fountain
Adam Wright
Imogen Whitehead
Holly Clark
trombone
Simon Johnson
Rebecca Smith
Jonathan Hollick
bastrombone
Paul Milner
tuba
Ben Thomson
pauken
Nigel Thomas
Patrick King
percussie
Neil Percy
David Jackson
Sam Walton
dministratie LSO
Miriam Loeben
Mary Phillips
Emily Rutherford
Kenneth Chung
Angelika Głód
Seif O'Reilly
Bozar Maecenas
Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter
Bozar Honorary Patrons
Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Madame Paloma Castro Martinez de Tejada • Prince et Princesse de Chimay • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Monsieur Nicolas De Coster et Madame Stéphanie Donnez • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Edouard Derom • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe en Martine Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Lucia Recalde Langarica • Monsieur Bernard Respaut • De heer en mevrouw Guy en Martine Reyniers • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Dr. Philippe Uytterhaegen • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen •Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Golschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Laurent Coulie et Madame Cory Zhang • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • Monsieur et Madame Melhan-Gam • De heer Koen Muylle • De heer Sander Muylle • Madame Audrey Noble • Madame Valéria Onofrj • Dr. Bram Peeters • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne