Organ Night
27 Mei'25
- 18:00
St.-Michiels-en St.-Goedele Kathedraal

18.00 - 18.30 Xavier Deprez (Grenzing-orgel)
J.S. Bach (1685-1750)
- Dorische toccata, BWV 538
- Triosonate in d, BWV 527 * Andante - Adagio e dolce - Vivace
- Fuga sopra il Magnificat, BWV 733
18.30 - 19.00 Isabelle Demers (Grenzing-orgel)
J.S. Bach
- Concerto in d, BWV 1052 * Allegro - Adagio - Allegro
19.00 - 19.30 Bart Verheyen (Koororgel Collon)
Bart Verheyen
- Mechanisms 1, 2 & 3
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
- Ciacona, BuxWV 159
Bart Verheyen
- Mechanism 4
J.S. Bach
- O Mensch, bewein dein Sünde gross
Bart Verheyen
- Mechanism 5
J.S. Bach
- Passacaglia
19.30 - 20.00 Benoît Mernier (Grenzing-orgel)
J.S. Bach
- Fantasia in c, BWV 562
Nicolas de Grigny (1672-1703) en Benoît Mernier (°1964)
- Pange lingua (1699-2014) * Prélude (Mernier) – Plein-jeu en taille (de Grigny) – Interlude (Mernier) – Fugue à 5 (de Grigny) – Interlude (Mernier) – Récit du Chant de l’hymne précédent (de Grigny)
J.S. Bach
- Fuga in d, BWV 539/2 (transcriptie van de fuga uit de Eerste sonate voor solo viool, BWV 1001)
20.00 - 20.30 Guillermo Pérez (Organetto)
Guillaume de Machaut (ca. 1300-1377)
- Tels rit au main (Complainte)
- Je suis aussi (Ballade)
Anoniem (13e eeuw)
- Area virga (Ductia)
Johannes Ciconia (ca. 1370-1412)
- Regina gloriosa (Contrafacta)
Francesco Landini (ca. 1325-1397)
- Giovine vagha (Ballata)
- Che cosa è quest’amor (Ballata)
Anoniem (14e eeuw)
In pro (Istanpitta)
20.30 - 21.00 Jeremy Joseph (Koororgel Collon)
J.S. Bach
- Toccata in C, BWV 566a
- Dies sind die Heilgen Zehen Gebot (uit Clavier-Übung III), BWV 678
- Prelude en fuga in C, BWV 547
21.00 - 22.00 Installatie met live element uitgevoerd door Bernard Foccroulle (Grenzing-orgel)
Philip Venables (°1979)
- Venables Plays Bach (2021)
22.00 - 22.30 Cindy Castillo (Organetto) met live electronics door Alice Hebborn en Pierre Slinckx
Alice Hebborn (°1990)
- Le Chant du Monde I
Pierre Slinckx (°1988)
- C#2.3
22.30 - 23.00 Isabelle Demers (Grenzing-orgel)
J.S. Bach
- Concerto in G, BWV 592
- O Jesu Christ mein Leben's Licht, BWV 118 (transcriptie door Isabelle Demers)
- Chromatische fantasie en fuga, BWV 903 (transcriptie door Max Reger)
23.00 - 23.30 Guillermo Pérez (Organetto en koororgel Collon)
Anoniem (14e eeuw)
- Lucente Stella (Ballata)
José María Sánchez-Verdú (°1968)
- Chanson (uit Totentanz-Buch, 2015)
Anoniem (14e eeuw)
- Kyrie Cunctipotens (uit de Codex Faenza)
Bernard Foccroulle (Grenzing-orgel)
Philippe Boesmans (1936-2022)
- Fanfare II (1972)
23.30 - 00.00 Jeremy Joseph (Grenzing-orgel)
J.S. Bach
- Ricercar a 6 uit Das Musikalisches Opfer, BWV 1079 (transcriptie door Johann Friedrich Agricola)
Jeremy Joseph (°1978)
- Improvisation
J.S. Bach
- Schmücke dich, o liebe Seele (18 Leipziger koralen, nr. 4), BWV 654
- Fuga in Es, BWV 552/2
Bar en toiletten zijn heel de avond toegankelijk in Reset Atelier (Place Saint-Gudule 5, 1000 Brussels).
Met dank aan co-curatoren Benoît Mernier, Bernard Foccroulle en Paul Briottet.
Zes uur lang brengt Bozar een feestelijke ode aan een van de boeiendste instrumenten. Het orgel is dan ook een veelzijdig instrument en de hele avond lang hoor je in de St-Michiels en St-Goedelekathedraal de klanken van drie heel verschillende orgels.
Het koororgel van Patrick Collon
Het koororgel in Duitse barokstijl uit 1977 van de Brusselse orgelbouwer Patrick Collon, dat geïnspireerd is op de orgels van Gottfried Silbermann, vriend en tijdgenoot van Johann Sebastian Bach, is al het langst in dit gebouw aanwezig. De speeltafel in klaviervenster bevindt zich vlak onder het orgelfront en bestaat uit twee manualen, een voetklavier en achtentwintig registertrekkers. Met al die klankkleuren liet dit orgel zich meteen gelden als een instrument dat zowel kleurrijk als innovatief was, in een periode waarin men het werk van Bach op zo’n manier trachtte te brengen dat de klank van de orgels die hij heeft gekend en bespeeld zo goed mogelijk werd benaderd. We horen dit orgel tijdens het optreden van Bart Verheyen die ons vergast op een programma dat ons meevoert op een omzwerving die een aanvang neemt met de Chaconne in c van Buxtehude en eindigt met het grote Passacaglia en Fuga van Bach. Guillermo Pérez vergast ons tijdens zijn opvoering van het Kyrie uit de Codex Faenza, een van de oudste bronnen voor orgelmuziek uit het begin van de 15e eeuw.
Het nieuwe Grenzing-orgel
Het nieuwe grote orgel werd in het kader van ‘Brussel, Culturele Hoofdstad van Europa 2000’ in de kathedraal geïnstalleerd in zwaluwnest. Het is, anders gezegd, in de hoogte opgehangen tegen een muur. Daartoe wordt een techniek uit de renaissance toegepast die toelaat het orgel een centrale positie te laten innemen zonder dat daarvoor een oksaal of orgelkoor nodig is. Het orgel wordt vastgemaakt ter hoogte van het triforium en beschikt over een klein, smal platform van waarop de organist de speeltafel kan bedienen. En die is, net zoals het hele orgel … zwevend! Het in Barcelona gevestigde atelier van de Duitse orgelbouwer Gerhard Grenzing heeft dit elegante instrument gebouwd in samenwerking met de Engelse architect Simon Platt. Het polychrome instrument, dat tinten en figuren herneemt die in de kathedraal aanwezig zijn en bijna 30 ton weegt, bestaat uit drie orgelkasten: het centrale gedeelte met de speeltafel met vier manualen en een voetklavier, met aan weerszijden de pedaaltorens.
Dit is in wezen een mechanisch instrument, waarvan het zestigtal registertrekkers evenwel elektronisch wordt ondersteund, en daarmee is het geschikt om zowat het volledige repertoire voor orgel, van de middeleeuwen tot nu, te verkennen. Het is net op die spreidstand in de tijd dat Bernard Foccroulle Fanfare II opvoert, een compositie van Philippe Boesmans uit 1972 die te boek staat als een van de grote werken uit de 20e eeuw. Het werk gaat uit van datzelfde Kyrie uit de Missa Cunctipotens Genitor Deus, in een versie die Guillaume de Machaut in de 14e eeuw heeft gecomponeerd voor zijn Messe de Nostre Dame. Philippe Boesmans maakt zich dat werk eigen, gooit het open en integreert het contrapunt in een ontzettend multidimensionaal werk.
Op dit Grenzing-orgel klinken vanavond de meeste werken. Behalve Bernard Foccroulle nemen ook Xavier Deprez, Benoît Mernier, Isabelle Demers en Jeremy Joseph aan de speeltafel plaats. Johann Sebastian Bach vormt de hoeksteen van hun programma’s. Zo krijgen we stukken te horen die Bach speciaal voor orgel heeft gecomponeerd, zoals de Toccata “Dorian”, de Derde Triosonate en de Fantasie in c; arrangementen van de hand van Bach zelf, zoals zijn Fuga in d die oorspronkelijk bedoeld was voor viool, en het Concerto in G van de jonge prins Johann Ernst von Sachsen-Weimar (1696 - 1715); bewerkingen door organisten die de geschiedenis van het orgel mee hebben geschreven, zoals Marcel Dupré (1886 - 1971) en Max Reger (1873 - 1916); en ten slotte ook transcripties die de concertmusici zelf hebben gemaakt. Zo zullen we vanavond met volle teugen kunnen genieten van concerto’s, cantates en stukken voor klavecimbel, stuk voor stuk werken die de koning der instrumenten ten volle tot hun recht laat komen.
Daarnaast staan er op het Grenzing-programma behalve improvisaties, een kunst waarin de organisten zich grootmeesters betonen, ook recentere stukken, zoals de Pange Lingua, dat Benoît Mernier gecomponeerd heeft met de bedoeling het te laten afwisselen met het gelijknamige werk van Nicolas de Grigny, een Franse barokcomponist voor wie Bach zo’n bewondering had dat hij diens werken kopieerde, en een fragment uit het Totentanz-Buch van de Spaanse componist José María Sánchez-Verdú, gebracht door organettospeler Guillermo Pérez.
Interludium: Venables Plays Bach
Al een kleine dertig jaar lang herhaalt Philip Venables onvermoeibaar hetzelfde muzikale ritueel. Telkens wanneer hij aan de piano plaatsneemt, speelt hij voor hij aan het componeren slaat hetzelfde korte stukje: de Prelude in d, BWV 940 van Johann Sebastian Bach. Het stuk dat maar een minuutje hoort te duren, kan naargelang de stemming verschillende kanten op gaan. Een aarzeling, een herhaling, een variatie … dat is vaak de aanleiding tot iets nieuws, tot een idee, een improvisatie, een nieuw stuk. Zou nieuwe muziek overigens niet vervat zitten in de herinnering aan oude muziek? Aan die vruchtbare momenten wil Venables ons graag deelachtig maken met behulp van een installatie die bestaat uit 42 luidsprekers waaruit vijftig van zijn onderonsjes met Bach weerklinken. We begeven ons van de ene plek naar de andere, van de ene luidspreker naar de andere, en zo lopen we samen met de kunstenaar in zijn akoestische atelier van de ene dag in de andere, en zijn we getuige van een soort meta-componeersessie.
De installatie wordt na verloop van tijd vergezeld door een live-uitvoering op het grote orgel - een soort van conceptuele beschouwing rond, of veeleer uitgaand van Bachs prelude. Vertrekkende vanuit één enkele noot komt het werk geleidelijk tevoorschijn en ontvouwt het zich in de ruimte van de kathedraal.
Het organetto
En ten slotte is er ook nog het organetto, het kleinste instrument dat onder de orgels valt. Het kleine draagbare instrument is gereconstrueerd op basis van de middeleeuwse iconografie, en opent de deur voor nuances. De organist duwt met de ene hand lucht in het organetto, stuurt de ademhaling van het instrument en kan zo nuances aanbrengen in de klanken. Met de andere hand bespeelt hij een minuscuul klavier. Het instrument is uitermate geschikt om oude muziek te spelen, maar kan ook dienstdoen als klanklaboratorium voor hedendaagse experimenten. Dat blijkt ook vanavond: Guillermo Pérez brengt stukken uit het middeleeuwse repertoire, terwijl Cindy Castillo twee recente stukken brengt van de jonge Belgische componisten Alice Hebborn en Pierre Slinckx die het instrument in dialoog laten treden met live electronics.
Cindy Castillo (vertaald door Piet De Meulemeester)
Xavier Deprez
orgel
Xavier Deprez is organist, improvisator en componist. Hij studeerde bij Jean Boyer, Stanislas Deriemaker, Joris Verdin, Jean Ferrard, Benoît Mernier, Louis Robilliard en Robert Kohnen. Verder haalde hij een diploma aan het Centre de Formation Liturgique in Brussel.
In 1993 werd Deprez benoemd tot hoofdorganist van de Notre-Dame du Finistère in Brussel, waar hij samen met zijn vrouw, de organiste Momoyo Kokubu, de reeks lunchconcerten le Lundi d’Orgue oprichtte. Als titulair organist van de Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele (2010) is hij artistiek leider van het festival Ars in Cathedrali en de Messes Festives. Als recitalist werd Xavier Deprez uitgenodigd voor optredens in Europa (België, Engeland, Rusland, Zwitserland, Nederland, Italië) en gaf hij concerten in Japan als solist en samen met zijn vrouw. Deprez is tevens componist van een veertigtal werken. Verder doceerde hij orgeluitvoering en improvisatie aan het Conservatoire Royal de Musique de Mons (2002-2019).
Isabelle Demers
orgel
Met haar virtuoze en expressieve spel heeft de Canadese organiste Isabelle Demers een dubbele carrière als uitvoerend musicus en docent in vele Europese landen, de Verenigde Staten, Canada en Azië. Onlangs speelde ze in de Royal Albert Hall in Londen voor de BBC Proms. Haar discografie bevat verschillende albums, waaronder de volledige Fantaisies de Choral van Max Reger, evenals een plaat gewijd aan de orgelwerken van Rachel Laurin. Na haar doctoraat aan de Juilliard School in New York bij Paul Jacobs, bekroond met de Richard French Prize voor het beste proefschrift, was Demers van 2012 tot 2022 hoogleraar orgel aan Baylor University (Waco, Texas). Sinds augustus 2022 is ze Associate Professor of Organ aan de McGill University (Montreal, Canada).
Bart Verheyen
orgel
Bart Verheyen is een Belgische organist, pianist en componist, die bekend staat om zijn doorleefde en intelligente vertolkingen. Zijn repertoire omvat vele eeuwen muziek; hij verweeft in zijn recitals vaak werken uit verschillende stijlperiodes tot een hecht geheel en speelt ook eigen arrangementen en composities.
Verheyen behaalde zowel een master piano aan de Hochschule für Musik Luzern als een master orgel aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, beide summa cum laude. Zijn belangrijkste docenten waren Piet Kuijken, Konstantin Lifschitz en Joris Verdin en hij volgde talrijke masterclasses, onder meer aan de Lucerne Festival Academy en de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Verheyen concerteert zowel op orgel als op piano in binnen- en buitenland, vormt een duo met sopraan Katrien Baerts en trad op met ensembles als Collegium Novum Zürich, I Solisti, Ensemble Mendelssohn en Oxalys. Verheyen verzorgde vele creaties (waaronder de aan hem opgedragen Klee Miniatüre van Frederik Neyrinck) en werkte samen met dirigenten als Martijn Dendievel, Emilio Pomarico, David Robertson, Jonathan Stockhammer, Jeffrey Tate en Ronald Zollman. Hij speelde concerten voor onder meer Amuz, Bozar, de Bijloke, het Lucerne Festival en Muziekgebouw aan’t IJ. Verheyen is momenteel professor orgel aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Benoît Mernier
orgel
Benoît Mernier woont en werkt in Brussel. Hij studeerde compositie bij Philippe Boesmans en orgel bij Firmin Decerf, Jean Ferrard en Jean Boyer. Hij verdeelt zijn tijd tussen lesgeven, orgelconcerten en compositie. Nadat Mernier orgel, improvisatie, muzikale analyse en compositie doceerde aan een aantal Belgische kunstacademies, is hij nu professor orgel aan het Koninklijk Conservatorium van Muziek in Brussel.
Mernier gaf orgelconcerten in vele Europese landen, maar ook in Japan, Mexico en Canada. Zijn repertoire varieert van oude muziek tot romantische en hedendaagse werken. Als componist kreeg hij opdrachten van vele Belgische en buitenlandse instellingen, waaronder het festival Présences (Parijs), Ars Musica en de Munt, waar zijn eerste twee opera's in première gingen. Zijn derde opera, Bartleby naar Herman Melville (gecomponeerd in opdracht van de Opéra royal de Wallonie-Liège) gaat daar in mei 2026 in première. Zijn discografie als organist en componist werd meermaals bekroond. Hij won twee Diapasons d'or, de Grand Prix de l'Académie du disque Charles Cros en de Octaves de la Musique in 2019.
Benoît Mernier is organist van de Notre-Dame des Victoires au Sablon en conservator van het orgel in Bozar.
Guillermo Pérez
orgel
Guillermo Pérez (Barcelona, 1980) is regisseur, onderzoeker en specialist in oude klavieren, in het bijzonder de organetto. Hij studeerde af aan de conservatoria van Barcelona en Sevilla en perfectioneerde zich in Milaan, Rome en Toulouse. Tijdens de afgelopen twintig jaar ontwikkelde Pérez zich tot een wereldspecialist op zijn instrument, met een zeer persoonlijke, virtuoze en poëtische stijl. Met zijn ensemble Tasto Solo creëert hij innovatieve programma’s vol ongewone klanken, die het ensemble regelmatig presenteert op de belangrijkste festivals en in concertzalen in heel Europa. Pérez werkte ook samen met prestigieuze internationale groepen waaronder Jordi Savall & Hespèrion XXI, Mala Punica en Micrologus. Hij heeft een twintigtal opnames gemaakt voor de labels Alia-Vox, Aeon, Musica Ficta, Naïve, Passacaille, Pneuma, Raum-Klang, Ricercar en Zig-Zag Territoires.
Overtuigd van het belang van het combineren van onderzoek en praktijk, zijn Peréz’ concertprogramma's het resultaat van een diepgaande studie van de belangrijkste instrumentale bronnen tussen 1300 en 1550. Hij verkent ook hedendaagse muziek in samenwerking met de componist José-María Sánchez-Verdú. Samen met de Italiaanse orgelbouwer Walter Chinaglia werkt Pérez sinds 2006 ook aan de reconstructie van orgels uit de late middeleeuwen en vroege renaissance. In 2012 brachten ze een orgel tot leven dat rond 1503 door Leonardo da Vinci was ontworpen in een van zijn persoonlijke notitieboeken.
Jeremy Joseph
orgel
Jeremy Joseph is organist van de hofkapel in Wenen, waar hij samen met het Wiener Sängerknaben en de Wiener Philharmoniker de wekelijkse zondagsmis verzorgt. Als winnaar van de Gottfried Silbermann International Organ Competition in 1999 heeft Joseph als solist opgetreden op festivals en podia in heel Europa, zoals het Schleswig-Holstein Musik-Festival, Nürnberg International Organ Week, Silbermann Festival in Freiberg, Leipzig Gewandhaus, Konzerthaus in Berlijn en Konzerthaus in Wenen. Josephs improvisatie-cd opgenomen in de Metropolitan Cathedral van Mexico City werd in 2018 door Fono Forum Magazine opgenomen als “CD van het jaar”. Hij is benoemd tot professor voor orgel en improvisatie aan de Universiteit voor Muziek en Uitvoerende Kunsten in Wenen.
Bernard Foccroulle
orgel
Bernard Foccroulle werd in 1953 in Luik geboren. Hij begon zijn internationale carrière als organist in het midden van de jaren zeventig en brengt een uitgebreid repertoire van renaissance- tot hedendaagse muziek. Foccroulle creëerde tientallen werken van componisten als Philippe Boesmans, Brian Ferneyhough, Betsy Jolas, Xavier Darasse, Jonathan Harvey en Pascal Dusapin. Zijn solodiscografie omvat een vijftigtal opnames. Voor Ricercar heeft hij de complete orgelwerken van J.S. Bach, Dietrich Buxtehude en Matthias Weckmann opgenomen, waarbij hij zorgvuldig de best bewaarde historische instrumenten selecteerde. Foccroulles opnames wonnen vele prijzen. Zo kreeg zijn opname van Buxtehude in 2007 een Diapason d’or de l’année en de Grand Prix de l'Académie Charles Cros.
Foccroulle leidde de Munt van 1992 tot 2007. Van 2007 tot 2018 was hij directeur van het Festival International d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence. Tijdens de laatste jaren was hij betrokken bij een aantal multidisciplinaire projecten waarin het orgel wordt gecombineerd met dans (choreografieën van Jan Fabre en Salvador Sanchis) en video (gecreëerd door Lynette Wallworth). Hij is ook actief als componist. Zijn opera Cassandra, gebaseerd op een libretto van Matthew Jocelyn, ging op 10 september 2023 in première in de Munt en wordt in 2025 hernomen in de Berlijnse Staatsoper.
Cindy Castillo
orgel
Cindy Castillo studeerde aan de conservatoria van Brussel, Namen en Straatsburg en had als docenten Benoît Mernier, Jean Ferrard, Christophe Mantoux, Michel Bouvard en Olivier Latry. In 2024 werd ze benoemd tot “Namuroise van het jaar” en tijdens de zomer van ‘25 was ze associate artist van de Festivals de Wallonie. Castillo doceert orgel aan het Institut Royal Supérieur de Musique et de Pédagogie de Namur (IMEP) in het kader van het project OrgueStudio. Sinds 2023 is ze conservator en artistiek directeur van het nieuwe Thomasorgel in de Saint-Loupkerk in Namen.
Castillos opnames zijn grotendeels gewijd aan Belgische (of in België wonende) componisten, waaronder César Franck, Joseph Jongen, Claude Ledoux, Jean-Pierre Deleuze, Pierre Slinckx en Maxime Denuc. Op haar nieuwste album verkent ze dan weer het oeuvre van Johann Sebastian Bach.
Lab’Organetto is een project dat Castillo creëerde rond het portatieforgel. Door de mogelijkheid tot controle van de luchttoevoer en het transporteerbare karakter van het instrument, gaan nieuwe mogelijkheden open voor componisten. Hampus Lindwall, Adrien Tsilogiannis, Jean-Pierre Deleuze, namen deel en het stuk Chant du Monde, gecomponeerd door Alice Hebborn en Pierre Slinckx, is een verder voorbeeld.
Alice Hebborn
live electronics en compositie
Alice Hebborn werd in 1990 in Brussel geboren. Ze studeerde compositie bij Claude Ledoux, Gilles Gobert en Geoffrey François aan het Conservatorium van Bergen/ARTS2. Haar instrumentale composities zijn geïnspireerd door observaties van de natuur. Ze schrijft flexibel en veelomvattend, zodat er veel creatieve ruimte overblijft voor de uitvoerders. Haar muziek werd uitgevoerd door ensembles als Musiques nouvelles, het Quatuor Amôn, Ensemble Fractales, Sturm Und Klang en het Polish Cello Quartet. Hebborn verbindt haar werk graag met beeldende en podiumkunsten. Ze was medeoprichtster van het collectief Une Tribu, waarmee ze objecttheater en poppenkastvoorstellingen creëerde zoals La Course, Blizzard en La Brèche. Hebborn componeerde de muziek voor verschillende voorstellingen voor een jong publiek, waaronder Alberta Tonnerre van de Compagnie des Mutants, alsook voor de tentoonstelling Inspire in het ISELP.
Pierre Slinckx
live electronics en compositie
Pierre Slinckx studeerde compositie aan het Conservatorium van Bergen/ARTS2. Sinds kort doceert hij compositie en analyse aan dezelfde instelling. Hij geeft ook les in begeleiding en klassieke en elektrische gitaar aan de ASBL Cap sur la Musique.
Slinckx richt zijn muzikale creatie op musique mixte, waarbij hij zelf het elektronische gedeelte uitvoert naast de muzikanten met wie hij samenwerkt. De stukken C#1 (voor orgel en computer met Cindy Castillo) en M#1 (voor strijkkwartet en computer met het MP4 kwartet) zijn twee recente voorbeelden van deze aanpak. Af en toe schrijft hij arrangementen en soundtracks. Slinckx’ samenwerking met striptekenaar Bruno Tondeur werd bekroond op verschillende internationale animatiefestivals. Momenteel werkt hij met Tondeur aan diens derde film.
Philip Venables
compositie
De gevierde muziekcriticus Alex Ross omschreef componist Philip Venables als “an arrestingly original musical personality”. Zijn opera’s als 4.48 Psychosis (2016) en We Are The Lucky Ones (2025) werden uitgevoerd in Londen, New York en Parijs, meermaals bekroond en zelfs vergeleken met Wozzeck van Alban Berg. Zijn composities voor het concertpodium putten inspiratie uit archieven van queer artiesten (Anwser Machine Tape), poëzie (My Favourite Piece is the Goldberg Variations), Bach, Britten en Bartók, of ontstaan na samenwerkingen met drag performer David Hoyle. In 2018 kwam Venables’ debuutalbum Below the Belt uit, uitgevoerd door onder andere London Sinfonietta, Phoenix Piano Trio, en Ligeti Quartet.
Bozar Maecenas
Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter • Bozar Honorary Patrons • Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Madame Paloma Castro Martinez de Tejada • Prince et Princesse de Chimay • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Monsieur Nicolas De Coster et Madame Stéphanie Donnez • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Edouard Derom • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe en Martine Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Lucia Recalde Langarica • Monsieur Bernard Respaut • De heer en mevrouw Guy en Martine Reyniers • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Dr. Philippe Uytterhaegen • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen •Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Golschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Laurent Coulie et Madame Cory Zhang • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • Monsieur et Madame Melhan-Gam • De heer Koen Muylle • De heer Sander Muylle • Madame Audrey Noble • Madame Valéria Onofrj • Dr. Bram Peeters • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne