‘Godefroid: The Bastard Son of Antar Bin-Shaddad (2019)’

4 + 5
Dec.'19

Samah Hijawi

Een verhaal dat door de tijd en over verschillende geografieën heen springt, brengt de kunstenaar en haar grootmoeder in Palestina, samen met twee bekende Europese persoonlijkheden: Godfried van Bouillon, bekend als de eerste koning van Jeruzalem en als de onwettige zoon van de beroemde Arabische dichter Antar Bin-Shaddad, en de 16de-eeuwse Vlaamse schilder Pieter Bruegel. De tijd plooit samen wanneer we door millennia heen en weer reizen - van Jeruzalem, naar Brussel, naar Londen en terug naar Jeruzalem. Hijawi gebruikt de hakawati-structuur,een niet-lineaire manier om epische verhalen te vertellen. Persoonlijkheden en beelden worden op speelse wijze verplaatst en gehercontextualiseerd in een koloniale geschiedenis. Met behulp van verschillende vormen van collage in zowel het verhaal als de beelden, nodigt Samah Hijawi ons tactvol uit om samen met haar te kijken naar hoe het kolonialisme diep is ingebed in gecanoniseerde Europese kunstwerken.

Deze performance maakt deel uit van een groter oeuvre getiteld Kippenkrabbels en de duif die eruit ziet als een kikker, dat een onderzoek is naar de esthetiek van de representatie in kunstwerken die via verschillende media verwijzen naar de politieke geschiedenis van Palestina.

Samah Hijawi
performer
Reem Shilleh
dramaturgie
Gregor Van Mulders
techniek

2019-2020

The International Selection

Praktisch

Location

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Taal

  • Engels Arabisch

04.12 - Arabische versie met boventiteling in het Nederlands en Frans: vrije toegang
​​​​​​​05.12 - Engelse versie met boventiteling in het Nederlands en Frans: vrije toegang met een ticket voor de permanente collectie van de KMSKB

Productie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek | Co-productie: BOZAR, Chaire Mahmoud Darwich, Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Moussem, A.M. Qattan Foundation, KAAP | Coaches: Frederik Le Roy, Sana Ghobbeh, Einat Tuchman & Lilia Mestre.
Met de steun van: de Vlaamse Gemeenschap, MMAG Foundation, Nadine, en De School van Gaasbeek

Eerdere versies van dit stuk werden in 2018 als work in progress gepresenteerd onder de titel Reflections on the Failures of the Letter H(eitch) in BOZAR, KASK en op het Chambres d'O festival in België.