Bozar
La Filature, Scène nationale Mulhouse

‘It’s a good day to die’

20 + 21
Juni'19

Kamal Hashemi & Jamal Hashemi (Iran)

Na afloop van de Iraaks-Iraanse oorlog herontdekt de 33-jarige cineaste Yalda na een lange afwezigheid het huis dat ze van haar familie heeft geërfd. Ze denkt aan de scènes van een film die ze er voor de oorlog heeft opgenomen. Ze blikt terug op haar leven en zet de opnames van deze biografische film verder in haar huis, waar ook Mona komt intrekken. Deze laatste verliet haar geboortestad toen het conflict losbarstte en huurt een kamer in het huis van Yalda. Het huis is echter bouwvallig en gaandeweg dringt zich dan ook de vraag op of het wel verstandig is in het huis te blijven wonen. Mona beslist te verhuizen, maar Yalda weigert. Ze wil de herinneringen aan haar kindertijd, die onlosmakelijk met het huis verbonden zijn, vasthouden. Uiteindelijk stort het huis in en Yalda komt om.

Dit hartverscheurende werk, waarin videoprojecties en spel op het podium elkaar afwisselen, is een diepe reflectie over de zin van het leven en het terugvinden van zichzelf in de ander.

Seyed Kamaleddin Hashemi (°1976) groeide op in Chiraz, Iran. Hij is schrijver, acteur, filmmaker en theaterdirecteur. In 1995 sloot hij zich aan bij de Mehr Theatre Group. In 2006 schreef hij het toneelstuk It’s a good day to die, over de oorlog tussen Iran en Irak, maar het stuk werd gecensureerd. De aardbeving in Bam inspireerde hem voor Half-Open Doors. On Which Wind Will You Ride ging in 2015 in première in Fribourg en werd in 2017 in BOZAR opgevoerd.

Kamal Hashemi
regie
Jamal Hashemi
tekst
Shiva Falahi
actrice
Sara Sajadi
actrice
Mohammad Khaksari
regie assistentie
Amin Reza Bagheri
video regie
Ankido Darash
geluidsregie
Atoosa Ghalamfarsaie
kostuums

Performances

2018-2019

The International Selection

Praktisch

Location

Studio

Ravensteinstraat 23 1000 BRUSSEL

Taal

  • Farsi
  • Boventiteling: Frans Nederlands

Coproductie

  • La Filature, Scène nationale Mulhouse
  • Bozar

Steun

  • ONDA Office national de diffusion artistique