Gepubliceerd op

Beethoven en Stravinsky op viool

Rencontre avec Amia Janicki

De Zwitsers-Oostenrijkse violiste Amia Janicki is 25 en won al verschillende internationale wedstrijden. Als voormalig lid van het Aurora-kwartet (het eerste pianokwartet in residentie bij de Muziekkapel Koningin Elisabeth), is ze momenteel in residentie als soliste bij Augustin Dumay. Tijdens een recital met begeleiding van Dana Protopopescu laat ze Beethoven en Stravinsky met elkaar in dialoog gaan.

Dit artikel kadert in

Bozar Next Generation: 25 jaar

Hoe voel je jein de aanloop naar je concert?

Het is een eer om voor het eerst in Bozar te mogen spelen. In die zaal traden al heel wat grote namen uit de muziekwereld op! Ik ben ook dankbaar dat ik tijdens de coronacrisis concerten kon blijven geven.

 

Kan je wat meer vertellen over je programma?

We laten twee contrasterende werken horen. Aan de ene kant: de 10de en laatste sonate voor viool en piano van Beethoven, een uiterst delicaat en intiem werk. Volgens mij zit daar een van de mooiste trage bewegingen voor viool en piano in. 

Aan de andere kant roepen we een volledig andere sfeer op met Divertimento van Stravinsky (in een arrangement van violist Samuel Dushkin voor het ballet Le baiser de la fée. Dat is opgebouwd uit vier bewegingen: Sinfonia, Danses suisses, Scherzo en Pas de deux. De typische kenmerken van Stravinsky zijn daarin duidelijk te horen.

Welke steun krijg je van de Koninklijke Muziekkapel Koningin Elisabeth?

De Koninklijke Muziekkapel Koningin Elisabeth biedt een kwalitatieve opleiding met lessen door bekende professoren. Zo krijg je in het kader van kamermuziek de kans om met andere jonge muzikanten en inspirerende masters in residence samen te werken. 

Het is ook een ideale werkplek.

 

Wat zijn je vroegste muzikale herinneringen?

Ik werd van jongs af in de wereld van de muziek ondergedompeld. Mijn moeder liet me regelmatig platen horen en nam me mee naar concerten.

Wat vind je het leukste aan je muzikantenbestaan?

De mooiste momenten zijn die waarop iemand uit het publiek me vertelt dat mijn muziek hem of haar raakte.

 

Heb je een guilty pleasure?

Ik slaap graag een momentje doorheen de dag.

 

Wat is je grootste droom?

Ik mag al enkele jaren op een prachtige viool van Niccolò Amati uit 1645 spelen. Mijn grootste droom is om die ooit te kunnen kopen!

© Muziekkapel Koningin Elisabeth