Wie is Sol Gabetta? Sol Gabetta is een wereldster die als soliste naast de grootste orkesten mag zetelen. Ze rekent Klaus Mäkelä, Patricia Kopatchinskaja en Bertrand Chamayou tot haar muzikale vrienden en leidt het Solsberg Festival. De afgelopen dertig jaar verzilverde ze al een Echo Klassik Award, een Gramophone Award, een Diapason d’Or en vele andere onderscheidingen. Gabetta geeft les aan de Musik-Akademie Basel en concerteert op een cello van Matteo Goffriller uit 1730.
Naar welk project bij Bozar kijk je het meeste uit?
Sol Gabetta: “Dat is echt moeilijk te zeggen, want ik heb de programma’s bewust zo ontworpen dat ze drie heel verschillende facetten van mijn muzikale leven van de afgelopen 20 jaar laten zien. Het zijn dus niet alleen individuele projecten die ik heb geselecteerd – het geheel is een muzikaal portret van mezelf.
Het recital met Kristian Bezuidenhout (7 januari) is voor mij een soort herontdekking. Vroeger speelde ik bijna uitsluitend met een moderne vleugel. Met de fortepiano is het een compleet nieuwe luisterervaring. Ons spel wordt veel zachter, veel gedifferentieerder, en het opent nieuwe mogelijkheden in het samenspel tussen cello en piano.
Het concert met het Koninklijk Concertgebouworkest (20 april) is altijd iets speciaals. Voor mij één van de beste orkesten ter wereld! De combinatie van dit orkest, dirigent Santtu-Matias Rouvali en Martinů’s Celloconcerto is gewoonweg ideaal - zoals altijd een hoogtepunt.
En het concert over de Franse celliste Lisa (Lise) Cristiani (6 december) is een heel emotioneel project voor mij. Het wordt de première van onze tournee en het hoogtepunt van tien jaar onderzoek. In oktober komt er een CD uit en ARTE heeft een documentaire gemaakt over deze lange reis.”
Bekijk de documentaire hier.
Wanneer is Lisa Cristiani voor het eerst op jouw pad gekomen?
Gabetta: “Ik kwam voor het eerst met haar in aanraking toen ik een kind was - ik speelde toen het aan haar opgedragen Lied ohne Worte van Felix Mendelssohn. Maar pas zo'n tien jaar geleden heb ik me echt in haar verdiept. Ik wilde ontdekken wie deze vrouw eigenlijk was. Het was een lange, zeer intensieve zoektocht die nu als het ware uitmondt in het concert bij Bozar.”
Wat is de centrale boodschap die je wilt overbrengen met het Cristiani-project?
Gabetta: “Ik vind het belangrijk om te laten zien hoe belangrijk het 19e-eeuwse repertoire is voor de cello. Het gaat niet alleen om technische perfectie of virtuositeit in de klassieke zin - het gaat ook om een heel ander soort virtuositeit, om poëzie, om diepgang. Lisa Cristiani was een pionier, een vrouw die haar eigen weg ging in een tijd waarin vrouwen niet alleen mochten reizen of concerten mochten geven. Ze was gepassioneerd, liet zich niet tegenhouden door grenzen en dat inspireert.”
Wat maakt Martinů’s Celloconcerto volgens jou een bijzondere aanrader?
Gabetta: “Dat is een interessante vraag, want in het begin sprak het concerto me niet zo aan. Er waren destijds bijna alleen maar slechte opnames, en er zijn drie verschillende versies van het concerto, die onderling sterk verschillen. Pas door intensieve studie begon ik het werk echt te begrijpen en ervan te houden. Ik heb me het stuk echt eigen gemaakt. Vandaag voelt het voor mij alsof Martinů het speciaal voor mij heeft geschreven. Ik probeer deze persoonlijke band over te brengen op het publiek in mijn spel.”
Heb je herinneringen aan Brussel of Bozar die met ons wil delen?
Gabetta: “Ja, ik speel heel graag in Bozar. De zaal heeft een fantastische akoestiek voor de cello. Het is geschikt voor zowel kleine als grote ensembles. Het is gewoon een zaal met geschiedenis, met een ziel. Het is altijd iets speciaals voor mij om op zo'n plek met zoveel uitstraling te spelen.”
Blader hieronder door de concerten van Sol Gabetta. Of ontdek de andere portretartiesten van dit seizoen: