Remember to turn down the brightness and mute your phone.

Terug naar het evenement

Edward Luengo

7 Apr.'24
- 17:00

Henry Le Boeufzaal

Andrea Casarrubios (1988)
SEVEN

Dmitri Kabalevski (1904-1987)
Sonate voor cello en piano, op. 71 (1962)

  • Allegro
  • Largo
  • Allegro molto

Sergej Rachmaninov (1873-1943)
Sonate voor cello en piano, op. 19 (1901)

  • Lento – Allegro moderato
  • Allegro scherzando
  • Andante
  • Allegro mosso

Duur: +/- 1u20

Je bent niet geboren in een familie van muzikanten. Hoe heeft de muziek – en met name de cello – jou gevonden?

Het is best grappig: Ik kom uit een familie van piloten en hoewel ik zelf geen piloot ben, ben ik toch heel vaak aan het vliegen tussen de verschillende plaatsen waar ik concerten speel, masterclasses volg en studeer. Mijn eerste muzikale ervaring moet zijn geweest toen ik vier jaar was. Dat was toen op een snare drum, maar kort daarna ontdekte ik de viool. Ik vond dat instrument echter helemaal niet handig om vast te houden. Toen ik de cello van een vriend kon proberen, voelde dat meteen juist, en zo ben ik rond mijn zesde overgeschakeld. Ik voelde een onmiddellijke connectie met het instrument, zowel omwille van het fysieke – je omhelst het instrument als het ware – als door de diepe klank die zo dicht bij de menselijke stem ligt. Verder was muziek een logisch onderdeel van het onderwijs dat ik kreeg in Miami, en zo kon de passie zich verder ontwikkelen.

Wat maakt op een podium staan zo bijzonder voor jou? Je bereidt je dagen, weken en maanden voor op een concert dat eigenlijk in een zucht voorbij is.

Het gaat inderdaad om die korte, vluchtige momenten. Hoe kort ze ook zijn, je komt telkens in de klankwereld van een componist, en die is telkens anders. In die momenten, waarin je je helemaal onderdompelt in de muziek, weet en voel je dat iedereen in de zaal naar hetzelfde aan het luisteren is. Misschien zijn meerdere mensen zelfs hetzelfde aan het denken. Dat geeft me een enorm sterk gevoel van verbinding. De grootste voldoening krijg ik wanneer mensen na een concert tot bij mij komen en zeggen dat ze de muziek echt gevoeld hebben, dat ze dankbaar zijn voor de uitvoering. Als ik ook maar één iemand op die manier kan raken, is het voor mij al de moeite waard.

Je speelt natuurlijk wel liever voor meer dan één iemand. Maakt het voor jou uit hoe groot een publiek is?

Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar zowel in een intieme setting als in een grote zaal voel ik een zekere opwinding en nervositeit. Het is wel zo dat er in dezelfde muziek hele andere dingen kunnen gebeuren afhankelijk van de omgeving. Dat heeft te maken met de ruimte, het publiek, de akoestiek, ...

Hoe kijk je naar je concert in Bozar?

Het is de tweede keer dat ik mag optreden in Brussel, maar de eerste keer dat ik een recital speel in deze bijzondere en grote zaal. Ik kijk er natuurlijk erg naar uit om dit programma te brengen, samen met Anna Han. Aanvankelijk had ik een ander programma voorzien om samen te spelen met Mishka Rushdie Momen, maar doordat we het tijdstip van het concert hebben veranderd, was zij niet meer beschikbaar. Voor mij is het in zekere zin een meevaller, want ik kan nu voor het eerst samen optreden met Anna, die ik al heel lang ken. We bekeken samen welke werken we konden plaatsen naast SEVEN van Andrea Casarrubios. We kozen voor Kabalevski en Rachmaninov.

De hedendaagse compositie vormt het uitgangspunt voor je programma, wat voor werk is het?

Andrea is een Spaanse celliste en componiste. We ontmoetten elkaar zo’n drie jaar geleden in New York, maar ik kende haar muziek daarvoor ook al. SEVEN schreef ze in 2020, dus in volle lockdown. De titel verwijst naar het uur waarop tijdens de pandemie mensen in hun deur of raam gingen staan om lawaai te maken als bedanking voor het zorgpersoneel. Met potten en pannen creëerden ze elke dag een collectief eerbetoon. In die zin heeft SEVEN voor mij ook een extra persoonlijke laag gekregen omdat ik zelf een dierbare verloren ben tijdens de pandemie.
Andrea schreef het werk voor een vriend van mij, iemand waarmee ik samen ben opgegroeid in Miami. Dat maakte het makkelijk om in contact te komen met de componiste. Ik heb de compositie voor haar gespeeld en sindsdien houden we contact. Ze weet dat ik het stuk nu in België uitvoer en vindt het erg spannend. Ze gebruikt de cello in dit stuk op een erg innovatieve manier. Om te beginnen wordt de do-snaar een halve toon lager gestemd. Een verzameling van boventonen uit het begin van het werk komt op het einde terug. De componiste verwoordt het als volgt: “The composition ends with seven bell-like sounds, alluding to New York’s daily 7pm tribute during the lockdown.”

Hoe verhouden de twee andere werken op het programma zich tot deze compositie?

De muziek van Kabalevski is extreem krachtig. Het is een diep en intens werk waarin heel wat grote emoties zitten. In die zin sluit het werk aan bij het openingswerk. Rachmaninov worstelde zelf met negatieve gevoelens tijdens zijn leven. Nadat hij een depressie overwonnen had, droeg hij zijn tweede pianoconcerto op aan zijn therapeut. Meteen daarna schreef hij deze cellosonate. Het introspectieve en de innerlijke strijd verbinden dit werk dus ook met de voorgaande. Rachmaninov eindigt zijn compositie weliswaar op een uitgesproken vreugdevolle manier, zo gaan we als het ware van donker naar licht.

Edward Luengo

cello

Edward Luengo werd in 1995 geboren als zoon van Venezolaanse ouders in Miami. Hij kreeg zijn eerste cellolessen toen hij zes jaar was en ging achtereenvolgens in de leer bij Maria Antonieta Salas, Aaron Merritt, Jean-Michel Fonteneau, Heasook Rhee en Sylvia Rosenberg. Aan de Manhattan School of Music studeerde hij af bij Philippe Muller. Zijn uitvoeringen van het klassieke repertoire krijgen veel bijval, wat zich onder meer vertaalde in de Eerste Prijs op het Concurso Jóvenes Intérpretes een Derde Prijs op de negende Carlos Prieto Internationale Cellowedstrijd en de eerste prijs op de Buchet International Cello Competition van de Belgium Cello Society. Naast het klassieke repertoire verdiept Luengo zich ook in recente muziek van componisten zoals Andrea Casarrubios, Guillaume Connesson, Jérôme Ducros en Olli Mustonen. Hij werkt samen met tal van muzikanten en ensembles, waaronder Gidon Kremer, Takács String Quartet en Steven Isserlis. Sinds oktober 2021 studeert hij aan de Kronberg Academy bij Frans Helmerson.

Anna Han

piano

Anna Han, een getalenteerde Amerikaanse pianiste, wordt geprezen voor haar verbluffende virtuositeit en expressieve interpretaties van klassiek pianorepertoire. Ze heeft talrijke internationale prijzen gewonnen, waaronder de Naumburg International Piano Competition en de National Federation of Music Clubs Competition. Han gaf solo- en kamermuziekconcerten op vooraanstaande locaties over de hele wereld en heeft samengewerkt met gerenommeerde musici zoals Kim Kashkashian en Itzhak Perlman.

Anna Han studeerde aan The Juilliard School en de Barenboim-Said Akademie in Berlijn, waar ze haar vaardigheden verder heeft verfijnd onder leiding van vooraanstaande pianisten zoals Sir András Schiff. Naast haar optredens is Han ook betrokken bij het promoten van nieuwe muziek en het vertellen van verhalen door middel van muziek. Ze is momenteel bezig met het produceren van een documentaire over de impact van Covid-19 op klassieke musici, gefinancierd door een beurs van de Concours Musical International de Montréal.

Bozar Maecenas

Prince et Princesse de Chimay • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter 

Bozar Honorary Patrons

Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt

Bozar Patrons

Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • Monsieur Tony Bernard • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • De heer en mevrouw Géry Daeninck • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Comte et Comtesse Bernard de Grunne • Madame Nathalie Guiot • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur et Madame Claude Kandyoti •  Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Baron Andreas de Leenheer ✝ • Monsieur et Madame François Legein • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • De heer en mevrouw Thomas Leysen • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • Madame Luc Mikolajczak • De heer en mevrouw Frank Monstrey • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Jean Pelfrène-Piqueray • Madame Marie-Caroline Plaquet • Madame Lucia Recalde Langarica • Madame Hermine Rédélé-Siegrist • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Madame Gaëlle Siegrist-Mendelssohn • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • De heer en mevrouw Coen Teulings • Messieurs Oliver Toegemann et Bernard Slegten • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • Mevrouw Yung Shin Van Der Sype • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • Monsieur et Madame Guy Viellevigne • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur Robert Willocx ✝ • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Monsieur et Madame Jacques Zucker • Zita, maison d'art et d'âme

Bozar Circle

Monsieur et Madame Paul Bosmans • Monsieur et Madame Paul De Groote • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck

Bozar Young Circle

Mademoiselle Floriana André • Docteur Amine Benyakoub • Mevrouw Sofie Bouckenooghe • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Rodolphe • Dulait Monsieur Avi Goldstein • Monsieur Rodolphe Dulait • Monsieur et Madame Melhan-Gam • Dokter Bram Peeters • Monsieur Lucas Van Molle  Monsieur et Madame Clément et Caroline Vey-Werny • Mademoiselle Cory Zhang

En onze Leden die anoniem wensen te blijven