Salomé Gasselin
8 Juni'25
- 11:00
HLB Stage

La part des anges
Marin Marais (1656-1728)
Prélude
Muzettes
Antoine Forqueray (1672-1744)
La Girouette
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite voor cello nr. 2 in d, BWV 1008 (1717-1723)
- Prélude
- Allemande
- Courante
- Sarabande
- Menuet I & II
- Gigue
Heinrich Ignaz von Biber (1644-1704)
Rozenkranssonate nr. 16, Passacaglia "Beschermengel" (C. 105, 1676)
Duur: 1u
Concert zonder pauze
De viola da gamba, met haar rijke harmonieën en zachte en ontroerende klank, duikt op in de 15e eeuw in de regio van Valencia. Het instrument kent zijn eerste bloeitijd in Italië nadat de Valenciaanse kardinaal Roderic de Borgia, die in 1492 door paus Alexander VI werd ingehuldigd, talrijke gambaspelers met zich meenam naar Rome. In de 16e en 17e eeuw kent de gamba een onverdeeld succes in heel Europa. Zijn het eerst de Engelsen Byrd, Ferrabosco en Gibbons die de gambaliteratuur overheersen, tegen het einde van de 17e eeuw voeren de Fransen de gambamuziek tot haar hoogtepunt. Zij verkiezen echter de meer virtuoze of intieme expressie van de suites en sonates boven de stukken voor consort. Wanneer Sieur de Sainte-Colombe een zevende snaar aan de bas van zijn instrument toevoegt, is de viole française of de Franse viola da gamba een feit. Zijn voornaamste leerling is Marin Marais, die ondanks de heersende Italiaanse smaak altijd trouw bleef aan het ideaal van de Franse esthetiek. Samen met latere figuren als François Couperin en Antoine Forqueray doet hij de gambamuziek uitstijgen boven de eenvoudige hofmuziek.
Marin Marais had alles om de gambakunst tot een hoogtepunt te brengen: een stijl die het instrument geheel respecteert, techniek, smaak. De traditionele intieme of zelfs intimistische muziek was niet zozeer door de overweldigende vernieuwingen van een Lully of een Lodewijk XIV onderdrukt: ten tijde van Marais dook ze terug op om een band te smeden tussen de tijdgenoten van Couperin en Fénelon enerzijds, en de componisten van het begin van de 18e eeuw anderzijds. De laatste jaren van de 17e en het begin van de 18e eeuw vormen een periode waarin de Franse muziek van een haast ongeëvenaarde intieme innerlijkheid getuigt. Dit is het terrein waar de gamba thuis is. Eerder introverte dan uitbundige muziek, eerder meditatief dan beschrijvend of expressief, veeleer broos dan levendig, of - om het woord te gebruiken waar men in de 17e eeuw zo van hield - tendre.
Antoine Forqueray, was vijf jaar oud toen zijn talent werd opgemerkt door Lodewijk XIV. Toen hij 17 was ging hij bij de koning in dienst als gambaspeler. Met zijn virtuoze gave verlegde hij de grenzen van het gambaspel. Zijn werken getuigen van Italiaanse invloeden. Ze beroepen zich niet langer op de klassieke danssuite, maar bestaan uit karakterstukjes die een grotere compositorische vrijheid toestaan. Forquerays onstuimige temperament weerklinkt in de Pièces de viole mises en pièces de clavecin die in 1747 gepubliceerd werden dankzij de zorg van zijn zoon Jean-Baptiste, een getalenteerd gambaspeler. Omdat hij “de onsterfelijkheid van zijn vader wilde verzekeren” maakte deze laatste een adaptatie voor het klavecimbel van deze werken die geschreven waren voor een instrument waarvan hij de neergang zag aankomen.
Daarnaast brengt Gasselin ook cello- en vioolmuziek van respectievelijk Johann Sebastian Bach en Heinrich Ignaz Franz Biber op viola da gamba. De Cellosuites van Bach gelden als mijlpalen in het repertoire. Hij schreef ze waarschijnlijk tussen 1717-1723, aan het hof van Köthen. In tegenstelling tot zijn kwaliteiten als violist, waren Bachs vaardigheden op de cello zeer beperkt. Dat verhinderde de componist niet om in zijn suites de grenzen van de technische mogelijkheden van de cello op te zoeken.
Bachs cellosuites zijn gestructureerd volgens de Duitse suite-traditie, met een vaste volgorde van de delen. Elk werk begint met een prelude, waarna vier gestileerde barokdansen volgen: allemande, courante, sarabande en gigue. Tussen de sarabande en de gigue plaatste Bach telkens een paar ‘modieuze’ dansen. Bij Tweede cellosuite zijn dit twee menuetten. Wat de openingspreludes betreft, kiest Bach voor elke suite een verschillend type waarvan de structuur tussen één en vier secties omvat. Zo hoor je in de prelude van de tweede suite een bijzonder rijke harmonische ontwikkeling, met een welbepaalde climax. Wat het schrijven van de vier standaarddelen van de suite betreft, was Bach natuurlijk meer aan de conventies gebonden. Toch probeert hij om de verschillende soorten van delen, ritmische patronen en figuraties die in de laat-17e-eeuwse traditie vastlagen, zo gevarieerd mogelijk voor te stellen, waarbij hij hun artistieke potentieel zelfs nog verder ontwikkelt. Het voortdurend herwerken en uitbreiden van materiaal dat reeds voorhanden is, vormt het basiskenmerk van Bachs oeuvre. Daarenboven weet hij inhoud en betekenis te verdiepen, zodat zijn werken zich, boven het tijdelijke uit, in het tijdloze verheffen.
Ook de Rozenkranssonates van Biber vormen één van de hoogtepunten van de instrumentale barokmuziek. De cyclus wordt opgedeeld in drie groepen van vijf sonates voor viool solo en basso continuo; ze illustreren respectievelijk de Blijde Mysteries, de Droevige Mysteries en de Glorievolle Mysteries; belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Jezus. De cyclus eindigt met een opmerkelijke passacaglia voor viool solo, bijgenaamd De engelbewaarder. Met uitzondering van de eerste sonate en de passacaglia, beroept Biber zich systematisch op de methode van de scordatura, wat hem toestaat toonsoorten te verkennen die sterk van elkaar verschillen. Meer dan een spectaculaire kunstgreep maakt de scordatura deel uit van het symbolische project van de componist: de eenheid van ieder Mysterie wordt hier op een concrete manier ‘getransponeerd’ door het gebruik van een verschillend akkoord voor ieder stuk. Biber voerde de viooltechniek tot ongekende hoogtes en in zekere zin effende hij zo het pad voor Johann Sebastian Bach. Een mooi bewijs hiervan is de Passacaglia, een virtuoze en aangrijpende variatiereeks op een dalende basso ostinato.
Naar Bozararchief
Salomé Gasselin
viola da gamba
Salomé Gasselin, een toonaangevend figuur binnen een nieuwe generatie muzikanten, geeft een fris elan aan haar favoriete instrument: de viola da gamba. Ze volgde haar opleiding bij Marianne Muller aan het CNSMD in Lyon en studeerde daarna bij Philippe Pierlot aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en bij Vittorio Ghielmi aan het Mozarteum in Salzburg. Tegelijkertijd studeerde ze ook moderne literatuur aan de Universiteit van Parijs X. Gasselin trad op met ensembles als Ensemble Pygmalion, Jupiter Ensemble en Le Poème Harmonique, en speelde in zalen als de Wigmore Hall, de Philharmonie de Paris, de Berliner Philharmonie en de Forbidden City Concert Hall in Bejing. Haar debuutalbum Récit werd met lof ontvangen. Gasselin bespeelt een basgamba van Simon Bongars, gemaakt in Parijs in 1653.
Bozar Maecenas
Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Barones Michèle Galle-Sioen • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter
Bozar Honorary Patrons
Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Madame Paloma Castro Martinez de Tejada • Prince et Princesse de Chimay • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Jean Courtin • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Monsieur Nicolas De Coster et Madame Stéphanie Donnez • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Monsieur Edouard Derom • Monsieur Patrick Derom • Madame Louise Descamps • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe en Martine Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • De heer Xavier Hufkens • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Jean-Pierre en Ine Mariën • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Famille Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Madame Lucia Recalde Langarica • Monsieur Bernard Respaut • De heer en mevrouw Guy en Martine Reyniers • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur Grégoire Schöller • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • Monsieur Jean-Christophe Troussel • Dr. Philippe Uytterhaegen • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen •Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Golschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • Madame France Soubeyran • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Matteo Cervi • Monsieur Laurent Coulie et Madame Cory Zhang • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • Monsieur et Madame Melhan-Gam • De heer Koen Muylle • De heer Sander Muylle • Madame Audrey Noble • Madame Valéria Onofrj • Dr. Bram Peeters • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne