‘Next Generation, Please! 2017-2018’

9 Mei'17 →
13 Mei'18

Na een geslaagde eerste editie is Next Generation, Please! terug - en hoe! Ook deze keer vertrekt het project vanuit hetzelfde uitgangspunt: jongeren, artiesten en politici samenbrengen om een nieuw hoofdstuk te schrijven aan het Europese verhaal. Hoe kijkt deze generatie naar Europa? Hebben zij nog vertrouwen in het Europese verhaal of heeft de existentiële crisis van de unie een fatale klap uitgedeeld aan de Europese droom?
Voor dit schooljaar werden 10 topprojecten geselecteerd. Elk project bestaat uit een partnerorganisatie, een groep jongeren en een artiest die samen gedurende één jaar een politiek-artistiek parcours afleggen. Het resultaat (performance, installatie, fotografie, video) wordt getoond tijdens een dynamisch festival dat loopt van 9 tot 13 mei 2018 in BOZAR. Daarnaast zijn er twee debatten waar de jongeren, artiesten en politieke experts in dialoog gaan over de politieke, sociale en economische uitdagingen waar Europa voor staat. Stof tot nadenken verzekerd!

Ontdek de festivalprogramma (9 - 13 mei 2018)


Wie doet wat?

  1. De Brits-Jamaicaanse dichteres en performer Sukina Douglas brengt in haar poëzieworkshops jongeren van KA Etterbeek en het jeugdhuis Chicago samen om heikele thema’s rond diversiteit, sociale rechtvaardigheid, taboes en stereotypes full frontal aan te gaan.
  2. De Belgisch-Nederlandse grassroots burgerbeweging Black Speaks Back wil met hun deelnemers het idee van een homogeen Europa doorbreken via een onderzoek naar “Afropean” identiteiten. Hoe kijken mensen met Afrikaanse roots naar Europees burgerschap? Zij proberen vragen uit het verleden, het heden en de toekomst te beantwoorden in een Afro-futuristische musical.
  3. Vanuit een zoektocht naar grensidentiteiten gaan leerlingen van IHECS de verschillende linken die gelegd worden in grensgebieden exploreren. Zij werken samen met de artieste Lou Vernin en met mensen die deelnemen aan de drie programma’s van TESIM op de buitengrenzen van Europa. De ultieme vraag hierbij is: wat verbindt mensen die gescheiden worden door een grens?
  4. De leerlingen van het 5de en 6de humane wetenschappen in het Koninklijk Atheneum van Emanuel Hiel onderzoeken samen met de cineaste Leni Huyghe de kracht van retoriek. In hun eigen speech declaren ze hun visie voor de toekomst van Europa. Wat hebben zij te zeggen over hun plaats in het Europese verhaal?
  5. Met het project ’68-18’ dagen kunstenaars Tine Guns, Jim Maes, Manuel Perez Canteria en Florence Aignier de leerlingen van het Onze-Lieve-Vrouwe-Instituut in Gent en Het instituut Cartigny in Elsene uit om na te denken over huidige heersende systemen. Zij kijken met een hedendaagse blik naar de obstakels in onze democratie en nemen de revoltes van de jaren ’60 als uitgangspunt.
  6. Centre Omar Khayam gaat met leerlingen van Collège La Fraternité in een reeks creatieve workshops te reflecteren over gedeelde identiteiten, migratietrajcten, contestatie en revolutie. In hun “Agora des Idées” delen ze met de toeschouwer hun visie op maatschappelijke thema’s.
  7. In het project ‘Eutopia’ begeleidt de artieste Nayra Martin Reyes leerlingen van de kunstafdeling in het Atheneum van Anderlecht. Met “EUtopia” proberen zij een nieuw, ideaal Europa te creëren. Hoe ziet deze gemeenschap eruit? Op welke waarden en normen bouwen ze de nieuwe samenleving? En wat zegt dit over de maatschappij waarin we leven?
  8. Recognition (Lyse Ishimwe Nsengiyumva) slaat de handen in elkaar met Zinneke en Zinnema. In het project Apparition zullen ze onder de artistieke directie van Laura Nsengiyumva, Johanna Couvée en Joelle Sambi Nzeba (Solola Bien) een individueel en collectief oeuvre creëren met een groep jonge vrouwen. Het project probeert een verandering te brengen in het huidige exclusieve discours over migratie door een veelvoudigheid aan stemmen en nieuwe Europese identiteiten aan bod te laten komen. Inclusie is hierbij het sleutelwoord.
  9. Het Instituut Sainte Marie in Sint-Gillis en Lycée Rodin in Parijs gaan een intensieve samenwerking aan. Diverse culturen en manieren van denken komen samen om aan een gemeenschappelijk project te bouwen, dankzij en niet ondanks de verschillen. De artiesten Vincent Glowinski en choreograaf K. begeleiden de jongeren.
  10. In dit unieke project, en onder de noemer “Connecting Capitals - Global Citizenship” zullen we bruggen bouwen tussen de dovengemeenschap in België en in de Verenigde Staten. Vanuit een intersectioneel perspectief, met respect voor alle verschillende lagen die een identiteit opmaken, kijken dove burgers naar hun specifiek cultureel erfgoed. Hoe werkt de wisselwerking tussen democratie, natie, regionaliteit en dovencultuur? Klik hier voor meer informative.

Politieke peter: Hendrik Vos (UGent)
Artistieke peter: Vincent Glowinski

Deelnemende organisaties:
MUS-E Belgium, De Pianofabriek, KVS, Destelheide, Instituto Cervantes, Black Speaks Back, IHECS, TESIM, Centre Omar Khayam, Recognition, Zinneke, Zinnema, Muntpunt, Cinema Galeries, Doof en Jong Vlaanderen
Deelnemende scholen en jeugdorganisaties:
KA Etterbeek, Institut Cartigny, Onze-Lieve-Vrouwe-Instituut Gent, IHECS, KA Emanuel Hiel, Institut Sainte-Marie, Lycée Rodin Paris, Kasterlinden, Jeugdhuis Chicago, Institut Saint-Vincent-de-Paul​
Deelnemende kunstenaars:
Christopher Daley, Emanual Owusu Bonsu, Jim Maes, Johanna Couvée, Julie Bougard, Laura Nsengiyumva, Leni Huyghe, Lyse Ishimwe Nsengiyumva, Lou Vernin, Nayra Reyes Martin, Sukina Douglas, Susu Amina, Tine Guns, Vincent Glowinski , Florence Aignier

Praktisch

Publiek

Onderwijs

Secundair Onderwijs

Hoger Onderwijs