Gepubliceerd op - Paul Briottet

Feijoada: Gastronomisch, politiek, queer.

Gastronomisch, politiek, queer. Net zoals een gerecht het moet hebben van de subtiliteiten vormt Feijoada het bindmiddel voor saamhorigheid en contrasterende en complexe emoties.

Feijoada ging in 2021 in première en sluit aan op een reeks performances van grote namen uit de Braziliaanse kunstscene, zoals Lia Rodrigues en Luiz de Abreu, die rechtstreeks wordt aangehaald in het stuk. Op het podium vindt een symbolische en collectieve strijd plaats. Zo is de gastronomische performance van de Braziliaanse danser en choreograaf Calixto Neto niet enkel een voorwendsel om het gezellig te maken. Ze is politiek, ze is queer.   

Deze performance snijdt erg politieke onderwerpen aan – het koloniale verleden, de slavernij, het systemische racisme – maar wordt nooit belerend of confronterend. Calixto Neto doet een beroep op de zintuigen om de toeschouwer te betrekken. Het Braziliaanse gerecht feijoada dat wordt bereid, het ritme van de percussie-instrumenten, de stemmen en de verhalen, de nabijheid van de vertolkers, de occasionele naaktheid … Dat alles activeert het lichamelijke en collectieve geheugen en laat verleden en heden in elkaar overvloeien. Die toneelmatige en performatieve benadering maakt komaf met de gewoonten van de toeschouwer. Ze steunt op een sterke zintuiglijke dimensie die uitmondt in een niet-intellectuele maar erg affectieve toegankelijkheid tot de wonden van het verleden. Ze creëert een ontregeling, een vorm van empathie, een spanning, waardoor we anders gaan nadenken, niet op basis van bewijsvoering, maar uitgaand van gewaarwording.   

Na de voorstelling wordt er samen met het artistieke team feijoada gegeten.