Gepubliceerd op

Rococomuziek in de kijker

Het Ensemble La Française brengt een eerbetoon aan Louis-Gabriel Guillemain (1705-1770), violist van de Chambre du roi, het kamerorkest van de koning, die in zijn tijd veel lof kreeg toegezwaaid als ‘de snelste en meest uitzonderlijke violist die je kunt horen’. In 2020 heeft het ensemble naar aanleiding van de 250e verjaardag van het overlijden van de componist, een opname gemaakt van zijn Second livre de sonates en quatuor.

Dit artikel kadert in

Bozar Next Generation: 25 jaar

Hoe is jullie ensemble ontstaan? 

La Française is een kamermuziekensemble dat in 2013 op initiatief van fluitiste Aude Lestienne werd opgericht. Van in het begin werden we geboeid door het repertoire van de Franse barokmuziek. Mettertijd hebben we ons gespecialiseerd in de muziek van het einde van de Franse barok, ook wel rococo genoemd. Het is deze muziek vol gevoeligheid en fantasie die ons bijzonder raakt.      

 

Wat is jullie visie? 

We hebben gekozen voor het devies van Cicero “docere, delectare, movere” (onderwijzen, charmeren, ontroeren). Dit drukt ons verlangen uit om te zoeken, iets over te brengen, het hart te raken… We houden ervan werk van vergeten componisten als Guillemain opnieuw tot leven te wekken, maar we willen ook het publiek binnenleiden in ‘onze’ wereld van de rococo via multidisciplinaire voorstellingen. We verdedigen een visie op een cultuur die complex is, rijk en kunstig, maar ook steeds toegankelijk en boeiend.   

 

Wie was Louis-Gabriel Guillemain? 

Louis-Gabriel Guillemain was een violist die rond 1737 benoemd werd tot Musicien Ordinaire de la Chapelle et de la Chambre du Roi, een prestigieuze functie! Hij maakte deel uit van de zogenaamde ‘Franse vioolschool’, naast figuren als Leclair, Mondonville, Francœur, Quentin… Guillemain was in zijn tijd zeer beroemd maar raakte nadien in totale vergetelheid. Hij liet een omvangrijk oeuvre na, namelijk achttien boeken met kamermuziek. Er werd van hem gezegd dat hij “een groot meester” was en dat “zijn werken vervuld zijn van de pittigste schoonheid”. 

 

Wat gaan jullie spelen? 

Onder de achttien boeken waarvan sprake, zijn er twee met kwartetten, die Guillemain ook de titel “galante et prettige conversaties” meegaf. Het Opus 12, dat in 1743 verscheen, is niet onbekend onder muzikanten, maar het Opus 17 uit 1756 was nog nooit integraal opgenomen. Nochtans zijn de zes kwartetten uit dit opus schitterend! De muziek is vindingrijk, vaak bijzonder virtuoos en ontroerend. Ze verdient het absoluut om gehoord te worden. 

 

Wat is jullie grootste droom als ensemble? 

Samen blijven werken, zoeken, ontdekken, spelen, creëren, genieten en anderen doen dromen!