Sol Gabetta & Cappella Gabetta
6 Dec.'25
- 20:00
Henry Le Boeufzaal
In the Footsteps of Lise Cristiani
Gioacchino Rossini (1792-1868)
Une Larme (1858)
Adrien-François Servais (1807-1866)
Souvenir de Spa, op. 2 (1844)
Gioacchino Rossini (1792-1868)
Sonate nr. 6 in D voor twee violen, cello en contrabas “La Tempesta”
- Allegro spirituoso
- Andante assai
- Tempest. Allegro
Alexander Batta (1816 – 1902)
Arrangement van Gioacchino Rossini
Guillaume Tell - Morceau de concert, voor drie cello’s
pauze
George Onslow (1784 – 1853)
Strijkkwintet nr. 19 in c, op. 44 (1833)
- IV. Finale Vivace ed Agitato
Alexander Batta
Arrangement van Gaetano Donizetti
Una furtiva lagrima uit Romance de L‘elisir d’amore
Arrangement van Franz Schubert
Ave Maria
Adrien-François Servais
Fantaisie sur deux airs Russes, op. 13 (1854)
duur: 95’
Merk in Souvenir de Spa de talrijke technische acrobatieën op van de solist, met snelle ‘loopjes’ over verschillende octaven, dubbelgrepen en versieringen. Maar geniet ook van de lyriek!
Ontdek hoe Servais in zijn Fantaisie sur deux airs russes allerlei Russische volksinstrumenten nabootst.
In Guillaume Tell leidt een dramatische solopassage van de piano telkens een nieuwe melodie uit de opera in, gespeeld door de cello’s.
Een duik in het romantische cellorepertoire met Lise Cristiani
In het midden van de 19e eeuw trok een jonge vrouw in Parijs de aandacht van de muziekwereld: Lise Cristiani, de eerste die het aandurfde als celliste op te treden in een openbare concertzaal. In een tijd waarin vrouwen dat instrument enkel in besloten kring mochten bespelen, brak zij alle conventies.
Lise werd geboren op 4 december 1825 en kreeg de liefde voor de kunst mee van haar grootmoeder, een voormalige toneelspeelster. Al vroeg blonk Lise uit door haar muzikale aanleg en haar sterke persoonlijkheid. In Parijs werd ze gesteund door cellisten als Alexander Batta en Jacques Offenbach, die haar nieuw werk toevertrouwden. Haar officiële debuut in Parijs in 1845 veroorzaakte ophef én bewondering. Critici prezen de combinatie van lyrische zachtheid en virtuoze kracht. Hector Berlioz noemde haar spel “vol durf en licht”. Kort daarna reisde ze door Europa, waar ze triomfen vierde in Wenen, Leipzig, Berlijn en Stockholm, en zelfs Felix Mendelssohn inspireerde tot een Romance sans paroles (Op. Posth. 109). In 1849 begon ze aan een riskante reis door Siberië, waar ze als eerste westerse musicus speelde voor mensen die nog nooit een cello hadden gehoord. In 1853 stierf ze op 27-jarige leeftijd in Zuid-Rusland aan de gevolgen van de cholera. Haar leven getuigt van een uitzonderlijke moed: Lise Cristiani bewees dat kunst en overtuiging sterker kunnen zijn dan de grenzen die de samenleving stelt.
In tegenstelling tot veel van haar virtuoze tijdgenoten componeerde Lise Cristiani niet zelf. Ze vertolkte onder meer werken van twee invloedrijke cellist-componisten: François Servais en Alexander Batta.
François Servais (1807-1866), de “Paganini van de cello”
Servais werd geboren in Halle, nabij Brussel, en is net als Lise van eenvoudige komaf. Hij begon pas op negentienjarige leeftijd met cello, maar baarde al snel opzien door zijn vernieuwende linkerhand- en strijktechniek. Na amper twee jaar werd hij assistent van Nicolas-Joseph Platel en solocellist van de Brusselse Muntschouwburg. Vanaf 1833 begon Servais aan een indrukwekkende internationale loopbaan. Hij trad op in Parijs, Londen, Wenen, Berlijn, Leipzig, Sint-Petersburg en in meer dan honderd andere Europese steden, werkte samen met Mendelssohn en werd gewaardeerd door componisten als Berlioz, Meyerbeer en Rossini. Zijn tournees brachten hem tot diep in Rusland, Oekraïne, de Balkan en zelfs Turkije. In Kiev leerde hij Lise Cristiani kennen; beiden deelden een passie voor het promoten van de cello in verre landen. Servais zou later lesgeven aan Hélène de Katow en Elisa de Try, die net als Lise carrière maakten. Servais speelde steevast met pin, wat het voor vrouwen eleganter maakte om cello te spelen.
Als componist liet Servais vooral virtuoze concerto’s en fantasieën na, vaak gebaseerd op populaire operathema’s of volksmelodieën uit de landen die hij bezocht. In 1844 verscheen zijn Souvenir de Spa, een fantasie op een eenvoudig thema met variaties vol virtuositeit en romantische lyriek. Een soortgelijk werk is Fantaisie sur deux airs russes, gebaseerd op twee liederen die hij tijdens zijn eerste bezoek aan Sint-Petersburg hoorde: De Rode Jurk van Aleksandr Varlamov en De Nachtegaal van Aleksandr Aliabiev.
Alexander Batta (1816-1902)
De Maastrichtse cellist Alexander Batta verhuisde als kind naar Brussel, waar hij net als Servais leerling was van Platel. Vanaf 1835 werkte hij in Parijs, waar zijn warme, zangerige spel veel bewondering oogstte. Volgens Berlioz “klonk zijn cello als een menselijke stem, vol emotie”. Batta trad op met Liszt en werd een vaste gast in de Parijse salons. Zijn spel beïnvloedde Lise Cristiani sterk; veel van haar repertoire kwam van zijn hand. Hij schreef fantasieën op operathema’s van Rossini, Meyerbeer, Bellini en vooral Donizetti, waarin hij de lyrische kracht van het instrument benadrukte. Zijn Guillaume Tell – Morceau de concert voor drie cello’s is een originele bewerking van Rossini’s opera, die Cristiani vaak uitvoerde, onder meer in Leipzig in 1845, en in Baden-Baden samen met Batta zelf. Batta liet drie melodieën op elkaar volgen: het Chœur des pâtres uit Akte 2 nr. 8, het Trio van Arnold, Tell en Walter uit Akte 2, nr. 11 (“Ses jours qu’ils ont osé proscrire”), en het Duo Arnold-Tell uit Akte 1, nr. 2 (“Ah! Mathilde, idole de mon âme!”). Daarnaast bewerkte hij liederen van Franz Schubert, waaronder de geliefde Sérénade en Ave Maria. Deze liedbewerkingen waren nieuw in hun tijd en werden door Lise Cristiani vaak gespeeld.
De muziek van Servais en Batta toont het expressieve en virtuoze potentieel van de cello — even ontroerend als de menselijke stem en technisch even adembenemend als Paganini of Liszt. Lise Cristiani maakte er dankbaar gebruik van. Sol Gabetta demonstreert dat hun werken nog niets van hun charme en zeggingskracht verloren hebben.
Peter François
Sol Gabetta
cello
Sol Gabetta studeerde cello in Madrid, Basel rondde haar opleiding af bij David Geringas aan de Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlijn. Gabetta treedt op met toonaangevende orkesten als de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, het Philadelphia Orchestra en concerteert in zalen als Wigmore Hall en het Lincoln Center. Kamermuziek blijft een centrale pijler van haar werk. Zo treedt ze regelmatig op met Isabelle Faust, Bertrand Chamayou, Kristian Bezuidenhout en Alexander Melnikov. Tot haar meest recente albums behoren Mendelssohn (2024) met Bertrand Chamayou en het gloednieuwe Lise Cristiani (2025), een 19e-eeuwse cello-virtuoos en een van de eerste vrouwen die het cellopodium veroverde. Het project rond deze figuur staat voor Gabetta centraal in het seizoen ’25-’26.
Cappella Gabetta
Met de Cappella Gabetta vervulde de celliste Sol Gabetta een van haar grote muzikale dromen: een eigen ensemble dat virtuositeit, stijlinzicht en een passie voor klank verenigt. Samen met haar broer, violist Andrés Gabetta, richtte zij in 2010 een formatie op die al snel naam maakte, dankzij een fijnzinnige historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk en een bezielende energie die zowel publiek als critici enthousiasmeerden. Vanaf het begin stond de Cappella Gabetta voor uitzonderlijke barok- en vroegklassieke programma’s, tot leven gebracht op originele instrumenten. Het ensemble speelde in gerenommeerde zalen als het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, de Musikverein in Wenen en de Berliner Philharmonie. Na gevierde projecten met artiesten als Cecilia Bartoli tekent Cappella Gabetta nu voor een project rond Lise Cristiani.
eerste viool
Dmitry Smirnov
Brandon Garbot
Sophie Williams
tweede viool
Jae-Won Lee
Semion Gurevich
Marija Strapcāne
altviool
Noémi Bialobroda
Sophie Kiening
cello
Victor Julien-Lafarrière (solist)
Luca Magariello
contrabas
Uxía Martinez-Botana
piano
Irina Zahharenkova
Ergens in de Atlantische Oceaan is een sterk magnetisch veld ontstaan, want Bozar trekt de Argentijnse celliste Sol Gabetta aan als nooit tevoren. Ze is dé muzikante die je vandaag wil horen in topstukken als Elgars Celloconcerto. Haar eigen ensemble Cappella Gabetta brengt een van de eerste vrouwelijke professionele cellisten, Lise Cristiani, terug onder de aandacht.
6 Dec.'25 - 20:00
Sol Gabetta & Cappella Gabetta
In the Footsteps of Lise Cristiani
7 Jan.'26 - 20:00
Sol Gabetta & Kristian Bezuidenhout
Schumann, Brahms & Mendelssohn
20 Apr.'26 - 20:00
Czech Philharmonic, Bychkov & Gabetta
Le Sacre du Printemps & Elgar Cello concerto
16 Mei'26 - 20:00
Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, Rouvali & Gabetta
Martinu, Stravinsky & Ravel
Sol Gabetta is een wereldster die als soliste naast de grootste orkesten mag zetelen. Ze rekent Klaus Mäkelä, Patricia Kopatchinskaja en Bertrand Chamayou tot haar muzikale vrienden en leidt het Solsberg Festival. De afgelopen dertig jaar verzilverde ze al een Echo Klassik Award, een Gramophone Award, een Diapason d’Or en vele andere onderscheidingen. Gabetta geeft les aan de Musik-Akademie Basel en concerteert op een cello van Matteo Goffriller uit 1730. Lees hier een interview met haar.
18 Dec.'25 - 20:00
Rakhi Singh
Bach, Wolfe, Gordon, Mazzoli
23 Jan.'26 - 20:00
Javier Perianes
Chopin, De Falla & Albéniz
24 Jan.'26 - 20:00
Hilary Hahn & Philharmonia Orchestra
Rachmaninov, Sibelius & Prokofiev
18 Feb.'26 - 20:00
Sir András Schiff
13 Maa.'26 - 20:00
Víkingur Ólafsson
Bach, Beethoven & Schubert
28 Maa.'26 - 20:00
Jan Lisiecki & Orchestre Philharmonique du Luxembourg
Beethoven & Strauss
4 Apr.'26 - 20:00
Seong-Jin Cho
Bach, Schumann & Chopin
19 Mei'26 - 20:00
Six Pianos
12 Hands Play Reich, Eastman & Wolfe
Bozar Maecenas
Patrick Derom Gallery • Monsieur et Madame Bertrand Ferrier • Baron en Barones Marnix Galle-Sioen • Baron Xavier Hufkens • Monsieur et Madame Laurent Legein • Madame Heike Müller • Monsieur et Madame Dominique Peninon • Monsieur et Madame Antoine Winckler • Monsieur et Madame Bernard Woronoff • Chevalier Godefroid de Wouters d'Oplinter
Bozar Honorary Patrons
Comte Etienne Davignon • Madame Léo Goldschmidt
Bozar Patrons
Monsieur et Madame Charles Adriaenssen • Madame Marie-Louise Angenent • Comtesse Laurence d'Aramon • Monsieur Jean-François Bellis • Baron et Baronne Berghmans • De heer Stefaan Bettens • Monsieur Philippe Bioul • Mevrouw Roger Blanpain-Bruggeman • Madame Laurette Blondeel • Comte et Comtesse Boël • Monsieur et Madame Thierry Bouckaert • Monsieur Thierry Boutemy • Madame Anny Cailloux • Madame Valérie Cardon de Lichtbuer • Madame Catherine Carniaux • Monsieur Jim Cloos et Madame Véronique Arnault • Mevrouw Chris Cooleman • Monsieur et Madame Denis Dalibot • Madame Bernard Darty • Monsieur Jimmy Davignon • De heer en mevrouw Philippe De Baere • Prince et Princesse de Chimay • De heer Frederic Depoortere en mevrouw Ingrid Rossi • Madame Louise Descamps • Madame Hélène Deslauriers • Monsieur Amand-Benoit D'Hondt • De heer Bernard Dubois • Mevrouw Sylvie Dubois • Madame Claudine Duvivier • Madame Dominique Eickhoff • Baron et Baronne William Frère • De heer Frederick Gordts • Baron et Baronne Pierre Gurdjian • De heer en mevrouw Philippe Haspeslagh - Van den Poel • Madame Susanne Hinrichs et Monsieur Peter Klein • Monsieur Jean-Pierre Hoa • Madame Bonno H. Hylkema • Madame Fernand Jacquet • Baron Edouard Janssen • Madame Elisabeth Jongen • Monsieur et Madame Jean-Louis Joris • Monsieur et Madame Adnan Kandiyoti • Monsieur Sander Kashiva • Monsieur Sam Kestens • Monsieur et Madame Klaus Körner • Madame Marleen Lammerant • Monsieur Pierre Lebeau • Monsieur et Madame François Legein • Monsieur et Madame Charles-Henri Lehideux • Monsieur et Madame le Hodey • Madame Gérald Leprince Jungbluth • Monsieur Xavier Letizia • Monsieur Bruno van Lierde • Madame Florence Lippens • Monsieur et Madame Clive Llewellyn • Monsieur et Madame Thierry Lorang • Madame Denise Louterman • Madame Olga Machiels-Osterrieth • De heer Peter Maenhout • De heer en mevrouw Frederic Martens • Monsieur Yves-Loïc Martin • Monsieur et Madame Dominique Mathieu-Defforey • De heer en mevrouw Frank Monstrey (urbion) • Madame Philippine de Montalembert • Madame Nelson • Monsieur Laurent Pampfer • Dr. Bram Peeters et Monsieur Lucas Van Molle • Madame Christine Perpette • Philippson • Monsieur Gérard Philippson • Comte et Comtesse Antoine de Pracomtal • Monsieur Bernard Respaut • Madame Fabienne Richard • Madame Elisabetta Righini et Monsieur Craig Finch • Monsieur et Madame Michael Rosenthal • Monsieur et Madame Frédéric Samama • Monsieur et Madame Philippe Schöller • Monsieur et Madame Hans C. Schwab • Monsieur et Madame Tommaso Setari • Monsieur et Madame Olivier Solanet • Monsieur Eric Speeckaert • Monsieur Jean-Charles Speeckaert • Vicomte Philippe de Spoelberch et Madame Daphné Lippitt • Madame Anne-Véronique Stainier • Monsieur Didier Staquet et Madame Lidia Zabinski • De heer Karl Stas • Monsieur et Madame Philippe Stoclet • Monsieur Nikolaus Tacke et Madame Astrid Cuylits • De heer en mevrouw Coen Teulings • Monsieur et Madame Philippe Tournay • De heer en mevrouw Koen en Anouk Van Balen-Stulens • Monsieur et Madame Xavier Van Campenhout • De heer Marc Vandecandelaere • De heer Alexander Vandenbergen • Mevrouw Barbara Van Der Wee en de heer Paul Lievevrouw • Monsieur Michel Van Huffel • De heer Koen Van Loo • De heer en mevrouw Anton Van Rossum • De heer Johan Van Wassenhove • Monsieur et Madame Michel Wajs-Goldschmidt • Monsieur et Madame Albert Wastiaux • Monsieur Luc Willame • Madame Danuta Zedzian • Monsieur et Madame Jacques Zucker
Bozar Circle
Monsieur et Madame Paul De Groote • Mevrouw Greet Puttaert • De heer Stefaan Sonck Thiebaut • De heer en mevrouw Remi en Evelyne Van Den Broeck
Bozar Young Circle
Monsieur Axel Böhlke et Madame Clara Huizink • Monsieur Rodolphe Dulait • Madame Ana Fota • De heer Koen Muyle • De heer Sander Muyle • Madame Valeria Onofrj • Sir Gabriel Smit Pergolizzi • Monsieur Guillaume van Doorslaer et Madame Emily Defreyne
En onze Leden die anoniem wensen te blijven