08

Omwille van de coronacrisis, heeft onze Galerij der Toekomsten helaas haar deuren voorgoed gesloten. Maar bepaalde sporen en overblijfselen van de tentoonstelling die je naar een mogelijke toekomstige wereld brengen, bestaan nog steeds op onze website. Wandel met ons door de ruïnes van de tentoonstelling in de artikels onderaan deze pagina. 


​​​​​​​De klimaatopwarming is het belangrijkste fenomeen van onze tijd. Nu alle sociale, politieke en esthetische referentiekaders flink door elkaar worden geschud, zijn kunstenaars ons kompas. Ze rukken zich los van kaders en beelden zich nieuwe vormen in die ons wegwijs maken en een beeld schetsen van de tijd die gaat komen.
In 2017 hebben de kunstacademie van Annecy Alpes en het Centre de la Photographie Genève het onderzoeksplatform Effondrement des Alpes opgericht. Het platform brengt kunstenaars samen met ontwerpers, architecten, theoretici, wetenschappers en anderen die zich zorgen maken over de veranderingen die de opwarming van de aarde in realtime veroorzaakt. 
​​​​​​​
BOZAR opent in samenwerking met Effondrement des Alpes een ‘Galerij der toekomsten’. Van oktober tot april presenteren hedendaagse kunstenaars, architecten, dichters en performers in deze Galerij nieuw werk in de vorm van zogenaamde ‘patches’, tijdelijke 'mini-tentoonstellingen' die mekaar afwisselen. Allen kozen ze voor hun ‘mini-tentoonstelling’ een datum tussen nu en 2100 en presenteren ze hun visie op de toekomst. In deze evoluerende tentoonstelling vermengen en volgen de artistieke projecten elkaar op. Je stapt een galerie binnen, of een tunnel of mijn – een ruimtetijd waar verschillende kunstenaars bedrijvig zijn. Je bevindt je dan in het jaar 2031, 2099, 2068 of 2088 en ervaart kunst uit wat mogelijk de/jouw toekomst kan zijn.

Patch 01: Gilbard, Juliette le Monnyer, Lucie Payoux 
08.10 - 01.11.20

Patch 02Armin Linke 
08.10 - 22.11.20

​​​​​​​Patch 03: Sandra Lorenzi 

Patch 04: Toma Muteba Luntumbue 

Patch 05: Ursulab & the Biofrictions network 

Patch 06: Anne Kawala 

Patch 07: Pierre Gaignard, Cécile Guichard, Anne-Sarah Huet, Quentin Lazzareschi,  Stephen Loye, Louise Mervelet 

Patch 08: Josep-Maria Martin 

Patch 09: Mabe Bethonico 

Patch 10: Béatrice Josse 

Patch 11: Suely et Isael Maxacali 

Patch 12: ​​​​​​​Michel François 

 

De kans niet gehad deze tentoonstelling te bezoeken? Neem een virtuele duik via onze 3D scans!

Wist je dat?

  • Wanneer batterij-inzameling kunst wordt

    Bebat is de komende maanden partner van Gallery of Futures, een tentoonstelling rond klimaat en ecologie die nog loopt tot april 2021. In het kader van die samenwerking liet Bebat een batterij-inzamelbox ontwerpen door jong kunstenaarscollectief Gilbard.

    lees meer
    — gepubliceerd op
  • Patch 1: Gilbard, Lucie Payoux en Juliette le Monnyer - 2025

    Gallery of Futures

    Tentoongesteld van 7 oktober tot 1 november 2020.

    — gepubliceerd op
  • Patch 2 : Armin Linke - 2036

    Gallery of Futures

    Tentoongesteld van 7 oktober tot 22 november 2020.

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 3

    In 2081 staat de mens dichter bij de andere levende wezens, buren en symbionten, waardoor hij/zij fijner heeft leren voelen en waarnemen: magnetisme, elektrostatica, geur, chromatiek, trillingen…

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 4

    In 2099 is Brussel, samen met alle betrokkenen, sinds enkele jaren klaar met het herschrijven van de geschiedenis van de ontwikkeling van het imperium van België, en heerst er een vredesbestand op de meeste territoria die het vuur aan de schenen werd gelegd.

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 5

    In het jaar 2100 is een team van artchivistische archeologen, ontsproten uit allianties tussen de ecoqueer, tussensoortelijk behekste en transhackfeministische gemeenschappen, overgegaan tot het onderzoeken van beschadigde harde schijven, verspreid over heel Terra… na de val van het internet. Digitale herinneringen aan oude tradities en geheime rituelen, verboden in hun tijd, door de heerschappij van de no body for everybody doctrine. Deze had alle directe contacten tussen menselijke en niet-menselijke lichamen, de vloeibaarheid van identiteiten, de ceremonies die komaf maken met de categorie natuur-cultuur en de gebaren die de lichamen van de levenden met elkaar verbinden en aan elkaar knopen, illegaal gemaakt.

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 6

    De patch uit 2066 komt uit een wereld vol dode objecten waar niemand nog iets aan toe wil voegen – hij moet opnieuw worden opgebouwd.

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 7

    In deze patch uit 2040 lijkt het erop dat de toekomst strop zit en dat het geheugen opraakt.

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    patch 8

    Deze patch uit 2087 is een boorgat in een museum. Een plek waarvan kunstenaars, die vanuit hun vagevuur werken aan het formuleren van een eigen taal, dromen alsof het hun paradijs was.

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 9

    Voortaan ontwikkelen kinderen zich en bloeien op door te demonstreren. In 2042 stellen scholen zich open voor politieke activiteiten die verdergaan dan het onderwijs. Misschien zijn ze wel verdwenen? Jongeren organiseren zich om samen actie te voeren en vragen te stellen. Met de medewerking van kunstenares Mabe Bethônico zorgt een groep kinderen voor een minerale apotheose met een mix van vormen ontleend aan carnaval en aan de wetenschapsbeurs. Ze vieren hun verschillende benaderingen van de levende wereld, waarvan de stenen een wezenlijk onderdeel zijn: de kinderen brengen ze een eerbetoon en zorgen voor hun behoud.

     

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 10

    In 2067 zijn gebaren langzamer, zijn er minder acties en scanderen de klokken niet langer het vervliegen van de tijd, evenmin als ze de koers voorwaarts dicteren.

     

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 11

    De Maxacali, inheemse bevolking van Minas Gerais (Brazilië) kennen de toekomst niet, noch de toekomsten. Toekomsten bestaan alleen door achterom te kijken, naar waar ze vandaan komen en waar ze hun kosmogonie en andere wijsheden hebben uitgevonden. Dit alles geven ze aan elkaar door, van generatie op generatie, via gezangen die hun hele wereld bevatten.

    — gepubliceerd op
  • Gallery of Futures

    Patch 12

    Op een niet nader bepaald tijdstip ontmoette de kunstenaar Michel François de fysicus en Nobelprijswinnaar Ilya Prigogine in Brussel. Hij bood hem een Chinese grafsteen aan, een cóng. Het is een gesculpteerd object in jade, buisvormig, daterend uit de periode 3300-2000 v. Chr. Het buitenste gedeelte is vierkant, maar het binnenste gedeelte is rond. De cóng is zichtbaar op foto’s die Michel François heeft gemaakt, waarop de Nobelprijswinnaar te zien is, aan de telefoon, met op de voorgrond dit object dat de ruimte (meetbaar aan de hand van de strepen aan de zijkant) en de tijd (immaterieel en de materie doorkruisend als een luchtstroom) moet voorstellen.

    — gepubliceerd op

Voorbij