Gepubliceerd op

Halaqat achter de schermen: een interview met Christophe Albertijn

Zes dagen lang zaten vijf artiesten uit de Arabische wereld en Europa samen om muziek te maken. Christophe Albertijn was de muziekbegeleider tijdens deze eerste Halaqat-muziekresidentie ter ere van Bozars jaarlijkse 4th Stream Festival. Dounya Hallaq van het Goethe-Institut peilde naar het verloop en zijn beleving van die inspirerende residentie. Een ontmoeting.

Kan je ons meer vertellen over je rol tijdens de residentie?

Teun Verbruggen van Werkplaats Walter belde me en vroeg me deel te nemen aan de residentie. Hij vertrouwde me voor dit project, dat draait rond improvisatie en nieuwe universums ontdekken. Dit soort muziek is geen standaardmuziek; je hebt dus wel enige expertise in geluid en improvisatie nodig om muzikanten in staat te stellen te experimenteren en op een paar dagen tijd stukken te creëren, zelfs als de structuur niet erg duidelijk is.

halaqat residency music
© Samir Amezian

Hoe verliep de ontmoeting met de artiesten?

Geweldig. Soet Kempeneer en Mattias de Craene kende ik al. Ik was heel benieuwd om kennis te maken met de andere muzikanten, Elyse Tabet en Yara Asmar uit Libanon en Amine Dhouibi uit Tunesië. Ik ben zelf ook geïnteresseerd in muziek uit het Midden-Oosten. Het was boeiend om in gesprek te gaan met muzikanten uit de Arabische wereld, omdat het me deed beseffen dat we veel gemeen hebben. Praten over muziek is ook echt nuttig, al stelden we vast dat dat niet vanzelf ging, en dat ik enkele foute vooronderstellingen had. Het was allemaal heel verrijkend! We speelden veel muziek, namen die op, beluisterden opnames, discussieerden en begonnen opnieuw. Het was niet altijd gemakkelijk, maar iedereen stond open voor elkaar, en dat zorgde voor een fijne werksfeer.

Rezen er bepaalde obstakels, bijvoorbeeld door hun verschillende achtergronden?

We zaten meteen op dezelfde golflengte. Met Elyse had ik het vaak over technomuziek, met Yara over experimentele muziek en met Amine over jazz. Mattias en Soet hebben ook een breed scala aan (wereldwijde) invloeden, wat enigszins voor de hand ligt in de jazz- en elektronische muziekscene. Bij improvisatie knelt het schoentje eerder op muzikaal vlak. Er bestaan duizend manieren om te improviseren. Sommigen vertrekken grotendeels vanuit een jazztraditie, anderen gaan experimenteel te werk, met de focus op klank en niet zozeer op muzikale structuren. De benaderingen lopen uiteen en zijn heel persoonlijk.

© Samir Amezian

Het Halaqat-project mikt ook op nieuwe connecties tussen artiesten uit de Arabische wereld en die uit Europa. Vind je dat de residentie dat doel heeft bereikt?

Ja, er waren enkele superinteressante muzikale uitwisselingen. En het moet gezegd: de muziekproductie in Europa is voor artiesten uit de Arabische wereld geen ver-van-mijn-bedshow.Maar op menselijk vlak waren er ook heel belangrijke momenten buiten de creatieve bubbel. Als we samen iets gingen drinken of 's middags samen lunchten bijvoorbeeld. In dat opzicht volstond een verblijf van vijf dagen voor de deelnemers niet om elkaar echt te leren kennen. Dus als er al iets op te merken viel, zou ik zeggen dat we wat meer tijd hadden moeten uittrekken om elkaar als mens te leren kennen en elkaars situatie beter te begrijpen, want het ging om heel wat meer dan muziek alleen!

Elyse Tabet © Samir Amezian

Christophe Albertijn is al zijn hele leven lang geboeid door muziek en geluidsopname. Van thuisopname-experimenten met bandrecorders en zelfgefabriceerde toestellen in zijn vroege jeugd tot studies in documentaire film en elektroakoestische muziekcompositie ... Zijn passie zorgde ervoor dat hij al sinds eind jaren 90 tot op de dag van vandaag als geluidstechnicus aan de slag is. Hij heeft voor dansers, filmmakers en beeldend kunstenaars gewerkt aan geluidsontwerp, postproductie en de creatie en uitvoering van originele muziek.

 

Benieuwd naar het resultaat van deze residentie? Herbekijk de Halaqat Impro Session die op 4 december 2021 plaatsvond in Bozar. 

Word lid van @Halaqat2122 op Facebook om meer te weten te komen over andere Halaqat-residenties en -projecten.

Het Europees project Halaqat wordt uitgewerkt door het Goethe-Institut in samenwerking met Bozar – Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Halaqat wordt medegefinancierd door de Europese Commissie (onder de naam EU-LAS CULTURE), het Goethe-Institut en Bozar.

اجتمع خمسة فنانين من العالم العربي وأوروبا لمدة ستة أيام لعزف موسيقى سويةً. استضاف كريستوف ألبرتين الإقامة الموسيقية الأولى. سألته دنيا حلاق من معهد جوته عن تجربته وإحساسه خلال هذه الإقامة المثيرة للاهتمام.

ما هو دورك في هذه الإقامة؟

اتصل بي Teun Verbruggen من Werkplaats Walter وعرض عليّ أن أشارك في الإقامة. لقد اعتمد عليّ في هذا المشروع القائم على الارتجال واكتشاف ثقافات جديدة. هذا النوع من الموسيقا ليس تقليدا؛ لذلك يتطلب الأمر بعض الخبرة في مجالات الصوت والارتجال. كان هدفنا أن نعطي مجالاً كبيراً للموسيقيين لكي يقوموا بتجربة وإنشاء المقطوعات الموسيقية في خمسة أيام فقط ، حتى ولو لم يكن الهيكل واضحاً تماماً.